سید رضا حسین زاده چهارشنبه شب در حاشیه همایش ملی ژئومورفولوژی و چالش های محیطی در مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ژئومورفولوژی علم مطالعه سیستماتیک اشکال سطح زمین و فرایندهای سازنده و تغییر دهنده آنهاست.
وی اظهار کرد: انسان در هر فعالیتی با اشکال و فرایندهای سطح زمین در ارتباط بوده و تمام پروژه های عمرانی و مهندسی بطور مستقیم تحت تاثیر ژئومورفولوژی است.
وی گفت: ایران، موزه اشکال و فرایندهای ژئومورفولوژی بوده و این تنوع در ناهمواریها و نیروهای دینامیک بیرونی نقش علم ژئومورفولوژی را در مدیریت بهتر محیط برجسته تر و ضروری تر می نماید.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با توجه به رشد جمعیت، تغییرات شدید کاربری و بهره برداری لجام گسیخته از منابع طبیعی منجر به ظهور چالشهای محیطی متعدد شده و دامنه این چالشها بدون هیچ تدبیر مناسبی در تعدیل آنها همچنان رو به گسترش است.
وی اظهار کرد: تغییر ماهیت وقایع هیدرولوژیکی از سیلاب به سیلاب غلیظ و جریان مواد، خشکیدگی دریاچه ها و تالاب های داخلی، فرونشست دشتهای تراکمی، گسترش قلمروهای بیابانی، توفانهای گرد و خاک و هجوم ماسه های روان به صورت عمده ناشی از دخالت ناآگاهانه یا آگاهانه اما نادرست در محیط طبیعی به کمک فناوری است.
وی افزایش زمین لغزه ها، فرسایش تشدید یافته، سیلاب شهری، تخریب مواریث اقلیمی و پدیده های ژئومورفولوژی، اثرات ماندگار آنتروپوژنیکی ناشی از توسعه فیزیکی و برداشت مواد معدنی را از دیگر مواردی برشمرد که از دخالت ناآگاهانه و یا آگاهانه اما غلط در محیط طبیعی به کمک فناوری در کشور بوجود آمده است.
حسین زاده گفت: یکی از واحدهای ژئومورفولوژی خراسان رضوی دشتها می باشند و 37 دشت این استان و 11دشت در خراسان شمالی در میان ارتفاعات یا در دامنه آنها پراکنده‌ اند و جمعیت بیش از هفت میلیونی این منطقه از کشور با چالش کم آبی در بیش از 85 درصد نواحی مواجه‌ است که چالش اساسی ساکنان این منطقه از کشور به شمار می رود.
وی افزود: انجمن ایرانی ژئومورفولوژی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد پنجمین همایش ملی این انجمن با موضوع ژئومورفولوژی و چالش های محیطی را برای اولین بار خارج از تهران و در استان خراسان رضوی برگزار کرده است.
وی اظهار کرد: انتظار می رود این همایش ضمن ترغیب پژوهشگران عرصه ژئومورفولوژی و علوم زمین به فعالیت در این زمینه، یادآور این نکته به مسئولان، مدیران و بخشی از مهندسین کشور باشد که توان و تحمل زمین ایران برای بهره کشی بیشتر به پایان رسیده و راهی جز بازساخت محیط طبیعی برای دوام زندگی در این سرزمین کهن نیست.
وی گفت: 275 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شد که 225 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و از این تعداد 35 مقاله به صورت سخنرانی و 190 مقاله به صورت پوستر در این همایش یک روزه ارائه می شود.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.