محمد عرفانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر ساله صدها هزار پرنده مهاجر آبزی و کنارآبزی در فصول پاییز و زمستان برای زمستان گذرانی به کشور ما مهاجرت می کنند که اگر این موضوع به درستی مدیریت و نظارت نشود، می تواند شرایط را برای گسترش آنفلوانزای پرندگان مستعد سازد.
وی ادامه داد: طبق آخرین آمار در سال 95 حدود 13 هزار و 500 قطعه از این پرندگان در حدود 20 زیستگاه استان خراسان رضوی حضور داشته و سرشماری شدند.
وی بیان کرد: حدود نیمی از این تعداد پرنده سرشماری شده از تیره مرغابیان بودند که می توانند در انتقال ویروس عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نقش داشته باشند.
عرفانی ادامه داد: افزایش حفاظت فیزیکی زیستگاه های تالابی و مراکز مهم تجمع پرندگان آبزی به عنوان یکی از مهمترین اقداماتی است که برای پیشگیری از گسترش بیماری آنفلوانزا باید انجام گیرد که این مهم در استان خرسان رضوی با جدیت پیگیری شده است.
وی گفت: برای تحقق پیشگیری از شیوع این بیماری، کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش این اداره کل در چندین مرحله، پایش آبگیرها و سدهای اطراف شهرستان مشهد را با همراهی دامپزشکان متخصص انجام داده اند که در این بررسی ها، هیچ گونه تلفات و علائمی از حضور بیماری یاد شده در گونه های موجود مشاهده نشده است.
وی مناطق رصد شده را شامل سدهای طرق، کارده، چالیدره و بند گلستان نام برد و افزود: حدود 60 قطعه پرنده از انواع اردک سرسبز، تنجه، کشیم و حواصیل خاکستری دراین مناطق رویت و سرشماری شده اند.
در خراسان رضوی با 41 منطقه تحت حفاظت، بیش از 25 درصد گستره استان تحت نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.
7496/5132
خبرنگار: آرزو جاودانی **‌ انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.