محمدرحیم رهنما روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته گردشگری افزود: شعار امسال روز جهانی جهانگردی نیز 'گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه' اعلام شده که نشان از نقش این صنعت در توسعه کشورها و ضرورت توجه به آن دارد.
وی با اشاره به جایگاه ایران در صنعت گردشگری و جاذبه های فراوان آن اظهار کرد: در این میان جایگاه استان خراسان رضوی نیز در صنعت گردشگری در عرصه ملی و بین المللی بسیار رفیع و ارزشمند است.
وی گفت: انتقال میراث و ارزش ‌های فرهنگی و هنری از گذشته به آینده، توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار، تحقق اهداف هزاره سوم سازمان ملل و ایفای نقش در توسعه اجتماعی و زیست محیطی از جمله اهداف و رویکردهای این اداره کل است.
رهنما با بیان اینکه ویژه برنامه ‌های هفته گردشگری از پنجم تا دوازدهم مهرماه برگزار می ‌شود افزود: روز اول این هفته به زائران و گردشگرانی که وارد مشهد می‌ شوند، در مبادی ورودی این شهر گل اهدا می شود.
وی اظهار کرد: نواختن زنگ گردشگری در مدارس و مراکز آموزشی مشهد و شهرستان ‌های استان، تجدید بیعت با شهدا، همایش بیوتوریسم، برگزاری تورهای رایگان مشهد گردی با همکاری شهرداری، رایگان شدن بازدید از موزه ‌ها و مراکز گردشگری زیر نظر این سازمان در پنجم مهر از دیگر برنامه‌ های این هفته است.
وی گفت: برگزاری کارگاه و نمایشگاه نقاشی و قدردانی از پیشکسوتان عرصه گردشگری و هتلداری در استان از جمله برنامه های مزبور است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به همکاری با شهرداری مشهد در راستای معرفی جاذبه های گردشگری شهر و اهمیت آن در تبلیغات محیطی، افزود: علاوه بر آن از صاحب ‌نظران این حوزه برای سخنرانی علمی در دانشگاه فردوسی دعوت شده است.
وی با اشاره به افتتاح چهار دفتر خدمات گردشگری طی هفته گردشگری در مشهد اظهار کرد: این دفاتر در راستای ایجاد گردشگری ارزان، آسان، ایمن، هوشمند و پایدار راه اندازی می شوند.
وی با بیان اینکه یکی از بخش‌ های مهم در صنعت گردشگری، بوم‌ گردی یا طبیعت ‌گردی است، گفت: اقامتگاه ‌هایی در این راستا در شهرستان ‌های مختلف استان ایجاد شده که گردشگران خارجی در روزهای گذشته از برخی از آنها دیدن کردند.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان‌ رضوی افزود: 56 روستای هدف گردشگری در این استان وجود دارند که برخی زیرساخت‌ ها در آنها آماده شده است.
وی اظهار کرد: 33 منطقه گردشگری در استان وجود دارد که برخی از آنها از تاسیسات و امکانات گردشگری نادر برخوردار بوده و فرصت‌ خوبی برای توسعه گردشگری دارند.
وی با اشاره به ساماندهی بازار سوغات مشهد گفت: درصدد هستیم با ایجاد بازارچه ‌های صنایع دستی و برندسازی از این عرصه حمایت کنیم‌.
رهنما افزود: باید در عرصه معرفی و شناساندن ظرفیت ها و توان های جذب گردشگر در استان بیش از پیش تلاش شود.
رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان‌ رضوی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری برنامه ‌های مشهد گردی در هفته گردشگری گفت: از پنجم مهرماه زنگ مشهدگردی در مدارس نواخته می شود و دانش‌ آموزان از توس و آرامگاه فردوسی دیدن خواهند کرد.
سعید ولی‌ زاده افزود: به منظور افزایش ماندگاری زائر، تورهای گروهی ایجاد کرده و برنامه‌ هایی نظیر حرم ‌گردی را نیز برای آنها در نظر گرفته ایم.
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان‌رضوی نیز در این نشست گفت: زائرانی که از طریق آژانس ‌ها و تورها به مشهد سفر می کنند از 50 درصد تخفیف اقامت در هتلهای استان طی هفته گردشگری برخوردار خواهند شد.
محمد قانعی افزود: برای سایر مسافران که سفر عادی و فردی دارند نیز 30 درصد تخفیف در این هفته در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: گردشگری نوعی صادرات نامرئی محسوب می‌ شود که براساس مطالعات انجام شده هر گردشگر به ‌طور متوسط 1500 دلار با خود همراه می‌ آورد که برابر با بهای 30 تا 50 بشکه نفت است.
وی گفت: امیدواریم مسئولان استان با رعایت ارزش‌ ها و خط قرمزها در راستای تسهیل گردشگری اقدام کنند چرا که در شهر مشهد نشاط بیشتری لازم است زیرا میانگین ماندگاری زائر در مشهد به 2 روز و کمتر از آن رسیده است‌.
پنجم تا 12 مهر ماه هفته گردشگری نامگذاری شده است.
7496 / 6053 خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.