محمد حسین صادقی روز پنجشنبه در سمینار تخصصی توسعه اقتصاد دانش بنیان در نیشابور افزود: در این راستا باید ایجاد ارزش افزوده از طریق دانش، علم و فن آوری به عنوان زیرساخت اقتصاد دانش بنیان مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
وی اظهار کرد: شهرستان نیشابور به عنوان دومین شهر استان خراسان رضوی به رغم داشتن توان بسیار در حوزه اقتصاد دانش بنیان سهم ناچیز دارد.
وی گفت: هم اکنون حدود سه هزار و 145 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند که از این تعداد حدود 160شرکت در استان خراسان رضوی و سه شرکت در نیشابور است.
صادقی افزود: در مقایسه با میانگین کشوری باید دست کم 20 شرکت دانش بنیان در نیشابور فعالیت داشته و بیش از 100میلیارد ریال را جذب کند.
وی اظهار کرد: نیشابور در حوزه فرهیختگان، نخبگان و دانش آموختگان بسیار غنی است و مسئولان شهرستان باید در جهت مساعد نمودن فضای کسب و کار برای این قشر اهتمام و جدیت داشته باشند.
وی گفت: برای گشایش شعبه صندوق کارآفرینی و شکوفایی در نیشابور می توان 51 درصد از سهم آن را با همکاری بخش خصوصی تامین کرد و مابقی آن را از مجموعه های دولتی گرفت و در صورت ایجاد، معادل سرمایه ثابت آن وام کم بهره دریافت کرد.
صادقی افزود: از نظر اختصاص بودجه در صندوق نوآوری و شکوفایی مشکلی نداریم و اگر یک شرکت دانش بنیان تسهیلات بانکی دریافت کند می توانیم با ذخیره پول در آن بانک نرخ بهره وام آن شرکت را تعدیل کنیم و در صورت نیاز شرکت دانش بنیان تا سقف 49 درصد به آن کمک کنیم.
وی اظهار کرد: در صورت ارائه طرح ملی می توانیم بدون ضمانت نامه همه بودجه آن را تامین نمائیم ولی باید طرح ارائه شده دارای ارزش افزوده بسیار باشد.
وی گفت: تاکنون 2 هزار و 235 طرح به این صندوق ارائه شده که 64 درصد آنها به تصویب رسیده و حدود هزار و 193میلیارد تومان برای اجرای آنها اختصاص یافته است.
صادقی با بیان اینکه شرکتهای دانش بنیان تاکنون 14هزار اشتغال مستقیم و 56 هزار اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده اند افزود: تمام تلاش ما حرکت در راستای توسعه شرکتهای دانش بنیان و حمایت از نخبگان است.
نماینده مردم شهرستانهای نیشابور و فیروزه نیز در این مراسم گفت: از نظر تولید علم در کشور وضعیت خوبی داریم ولی در تولید تکنولوژی و ثروت باید توجه و اهتمام بیشتری شود.
حمید گرمابی افزود: یکی از مشکلات دانش آموختگان ما نداشتن پشتوانه مالی است که امیدواریم با وجود صندوق نوآوری این مشکل رفع شود و شاهد پدیده فرار مغزها از کشور نباشیم.
وی با اظهار امیدواری برای تاسیس یک شعبه از صندوق نوآوری و شکوفایی با حمایت بخش خصوصی در شهرستان نیشابور اظهار کرد: به جوانان توصیه می کنم منتظر استخدام های دولتی نباشند و هر چند حضور در عرصه صنعت همراه با ریسک است اما با حسابگری و سنجش همه جوانب به همراه خلاقیت و شهامت می توان بر مشکلات پیروز شد.
9869 / 6053 خبرنگار: سعید صفارائی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.