حجت الاسلام محمد احمدزاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در مجموع حدود سه هزار مراسم از محل موقوفات مرتبط در مناطق روستایی، شهری و بقاع متبرکه خراسان رضوی طی این دو ماه برگزار می شود.
وی ادامه داد: بیشترین اجرای نیت موقوفات برای ایام محرم و صفر در شهرستانهای مشهد، سبزوار و نیشابور و کمترین اجرای نیت در شهرستانهای درگز، تربت جام و خواف است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: همچنین در دهه نخست محرم اطعام از محل موقوفات مرتبط در 78 بقعه متبرکه سطح ان استان انجام می شود.
وی افزود: همچنین 120 بقعه متبرکه امامزادگان در خراسان رضوی میزبان عزاداران در 'طرح سوگواره بصریت عاشورایی' ویژه ایام محرم و صفر هستند. برنامه های این طرح از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر امسال در دو بخش برنامه های عمومی و ویژه برنامه برگزار می شود.
او در تشریح برنامه های عمومی طرح سوگواره بصیرت عاشورایی نیز گفت: فضاسازی و سیاهپوش کردن بقاع متبرکه، برپایی نمایشگاه فرهنگی، بهره گیری از 126 مبلغ مذهبی، برگزاری سخنرانی در 117 بقعه متبرکه، برپایی دفاتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی در 63 بقعه متبرکه از جمله این برنامه هاست.
وی افزود: اقامه نماز جماعت، حضور هیاتهای مذهبی، برگزاری مراسم شام غریبان، مراسم عزاداری حضرت امام سجاد(ع)، مراسم شهادت امام رضا(ع)، مراسم رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، قرائت زیارت از راه دور پیامبر(ص) و مراسم اربعین حسینی از دیگر برنامه های ایام محرم و صفر در بقاع متبرکه مجری طرح بصیرت عاشورایی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در ایام محرم و صفر 67 ایستگاه صلواتی و خیمه های معرفت نیز در 71 غرفه در موضوعات چندرسانه ای، مشاوره، کودک و نوجوان در بقاع متبرکه مجری طرح سوگواره بصریت عاشورایی برپا می شود.
حجت الاسلام احمدزاده در خصوص ویژه برنامه های ایام محرم و صفر در بقاع متبرکه نیز گفت: 6 ویژه برنامه شامل شیرخوارگان حسینی در 38 بقعه متبرکه، لبیک یا حسین(ع) در 38 بقعه متبرکه، احلی من العسل در 28 بقعه متبرکه، رهروان زینبی در 32 بقعه متبرکه، نهضت بیداری با خطبه های علوی در 10 بقعه متبرکه و لبیک یا رسول الله در 43 بقعه متبرکه پیش بینی شده است. این برنامه ها 31 شهریور، اول مهر، 11 مهر، 29 مهر و 26 آبان ماه برگزار می شوند.
وی افزود: با توجه به اهمیت حاشیه شهر مشهد علاوه بر اجرای برخی ویژه برنامه ها کمک به 240 مسجد از محل موقوفات مرتبط برای خرید ملزومات عزاداری و فضاسازی مسجد، سه مراسم استقبال از محرم و هفت مراسم شیرخوارگان حسینی در مساجد این منطقه برگزار می شود.
256 بقعه متبرکه امامزادگان و 22 هزار موقوفه در خراسان رضوی وجود دارد.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.