استانداری خراسان رضوی روز دوشنبه به نقل از سیدجواد حسینی در سومین نشست کارگروه توانمندسازی زنان روستایی گزارش داد: روستای پاک عاری از بیسوادی، بیکاری، طلاق و اعتیاد است و تمامی خانواده های روستا تحت پوشش بیمه روستایی هستند. همچنین مطالعه سالانه حداقل یک کتاب برای باسوادان روستا دیگر مولفه روستای پاک است.
وی ادامه داد: معتقدیم برای انجام هر اقدام موثری باید از زنان به عنوان بنیان خانواده و روستا آغاز کرد و هدف گذاری در مرحله نخست تبدیل 100 روستا به منطقه ای پاک و عاری از این آسیبها و مسائل است.
معاون استاندار خراسان رضوی همچنین میزان ماندگاری در روستاهای این استان را 6 دهم درصد از میانگین کشوری نسبت به سالهای گذشته بیشتر ذکر و بیان کرد: آنچه که امروز اهمیت دارد ارتقا و توسعه روستاها و فراهم کردن زمینه ماندگاری و نیز مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها است.
وی گفت: 850 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفری روستاییان خراسان رضوی را زنان تشکیل می دهند که باید تلاش شود نقش آنان در حوزه توسعه روستایی دیده و تقویت شود.
حسینی مشارکت نظام مند مردم را عامل رسیدن به توسعه پایدار ذکر و بیان کرد: با هدف مشارکت نظام مند روستاییان در امر توسعه 'طرح هر روستا حداقل یک تشکل' به صورت جدی در خراسان رضوی پیگیری می شود و در نخستین گام در روستاهای مشمول طرح توانمندسازی حداقل یک تشکل مردمی راه اندازی خواهد شد.
خراسان رضوی 28 شهرستان، 70 بخش و 2 هزار و 540 روستا دارد. از مجموع روستاهای این استان 2 هزار و 353 دهیاری دارند. تعداد شوراهای اسلامی روستایی نیز در خراسان رضوی طی سالهای 90 تا 95 با رشد 2.4 درصدی مواجه بود و در این میان حضور زنان در شوراهای روستایی 21.5 درصد رشد یافت.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشار: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.