حجت الاسلام سید ابوالفضل طباطبایی عصر پنجشنبه در نشستی با عنوان 'مباهله سند هویت شیعه ' در مشهد با گرامیداشت فرارسیدن 24 ذی الحجه به عنوان سالروز مباهله افزود: حقانیت امام علی(ع) با مباهله روشن شد. مباهله درس استقامت، ایستادگی و مقاومت تا نهایت مقصود برای اثبات حقانیت دین خداست.
وی یکی از وظایف علما و فرهیختگان را رفع شبهات از مباهله ذکر و بیان کرد: باید طلاب حوزه های علمیه و فرهیختگان نقش محوری امام علی(ع) را در مباهله فریاد بزنند زیرا خیلی از افراد به دنبال تحریف مباهله هستند و این مساله دامنگیر می شود.
نماینده ولی فقیه در سوریه ادامه داد: عید غدیر عید ولایت و امامت است. غدیر نقطه اتصال دو سلسله هدایتی است که یک سلسله نبوت و دیگری هدایتگری امامان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و امام علی(ع) پایه گذار این اتصال بود.
وی مباهله را یکی از قصه های مهم قرآنی توصیف و بیان کرد: خداوند متعال برای این قصه آیاتی نازل کرده که گواه اهمیت مباهله است. 60 نفر از علما و دانشمندان اهل سنت مانند فخر رازی در مورد داستان مباهله با شیعیان توافق دارند و تصریح کرده اند که آیات مربوط به مباهله در قرآن کریم در مورد اهل بیت(ع) بر پیامبر(ص) نازل شده است.
حجت الاسلام طباطبایی گفت: مباهله بخشی از تاریخ اسلام و بخشی از تاریخ ادیان است که نباید به آن فقط از دیدگاه تاریخ نقلی نگاه کرد بلکه با نگاه تاریخ تحلیلی به این داستان مباهله یک قصه اعتقادی و مساله عقیدتی است.
وی افزود: پایگاه مباهله خانواده است و پیامبر اسلام با خانواده اش به مباهله با منکران رسالت خود پرداخت. آغاز اسلام نیز از خانواده است و مراحل گذر از آن گردنه های دشوار تاریخ اسلام با خانواده میسر شده است.
نماینده ولی فقیه در سوریه گفت: پیامبر اسلام در تبلیغ دین و اسلام و معرفی عقاید صحیح یک انسان انقلابی است اما نبی مکرم(ص) به تنهایی انقلاب نکرد بلکه خانواده اش در این قیام نقش مهمی ایفا کردند.
او افزود: اسلام ابزار زیادی از جمله وحی، عقل، استدلال، نصیحت، دعوت عملی، اخلاق، تحدی برای اثبات حقانیت خود دارد و مباهله نیز ابزار حقانیت اسلام است.
نماینده ولی فقیه در سوریه گفت: امروز امت اسلام نیز می تواند در حالت مباهله باشد همانطور که محور مقاومت مسلمانان در سوریه، عراق، یمن، بحرین و فلسطین، استکبار و صهیونیستها برای دفاع از اهل بیت(ع) یک مباهله است.
وی افزود: امت اسلامی در حالت مباهله بود که باعث شد اشغال سوریه توسط دشمنان از 90 درصد خاک آن در گذشته به 20 درصد کنونی برسد.
مباهله عملی است برای اثبات حقانیت که در آن دو طرف مدعی برای همدیگر تقاضای لعن و نفرین می‌کنند تا کسی که حق نیست دچار لعن و نفرین الهی شود. این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام پس از مناظره با مسیحیان نجران پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند ولی در روز موعود از این کار خودداری کردند. جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر اسلام است بلکه بر فضیلت ویژه همراهان ایشان در این ماجرا دلالت می‌کند چنانچه امام علی(ع) را به منزلۀ جان پیامبر معرفی می‌کند. واقعه مباهله در روز ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری، روی داد و قرآن در آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره کرده است.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.