مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز دوشنبه در بازدید از مجموعه تاریخی خیام و عطار در نیشابور گفت: اعتبارت ملی و طرح تملک برای بازسازی و مرمت آثار و بناهای تاریخی ثبت شده با تعداد این آثار فاصله بسیار دارد.
محمد رحیم رهنما افزود: در نظر داریم این مجموعه ها را با قراردادهای 'حق بهره برداری بلند مدت' و کسب مجوز از صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار کنیم تا بتوانیم با نظارت و حفاظت، این ‌مجموعه ها را به بهره وری حداکثر برسانیم.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه از پنج روز ملی ثبت شده در تقویم رسمی کشور 2 روز یعنی روز ملی خیام و روز ملی عطار متعلق به نیشابور است باید به حوزه میراث فرهنگی نیشابور بیشتر توجه شود.
وی گفت: در این راستا مبلغ یک میلیارد نیز برای مرمت آرامگاه عطار اختصاص یافته است.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی نیز در این بازدید گفت: حضور ما در نیشابور در پی شکایات رسیده به این کمیسیون در زمینه نحوه نگهداری از آثار تاریخی در این شهر است زیرا آنچنان که شایسته است به این آثار توجه نشده است.
محمدرضا امیرحسنخانی افزود: کمیسیون اصل 90 گزارشی از این بازدید های میدانی تهیه نموده و آن را در اختیار رئیس مجلس شورای اسلامی قرار خواهد داد تا در صحن مجلس نیز مطرح شود.
وی با ابراز نارضایتی از وضعیت آثار تاریخی در نیشابور اظهار کرد: اینها آثار ملی است و اگر از بین بروند دیگر قابل بازسازی نخواهند بود.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این بازدید گفت: اگر اجازه داده شود بودجه حاصل از درآمد این‌ مجموعه ها در اختیار خود آنها قرار گیرد نیازی به کمک دولت نخواهیم داشت.
هاجر چنارانی افزود: با اجرای برنامه ششم اداره این مجموعه ها به صورت هیات امنائی خواهد شد و درآمد های حاصل شده نیز در اختیار خودشان قرار خواهد گرفت.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به همراه چند تن از اعضای کمیسیون اصل 90 قانون اساسی امروز از مجموعه های خیام، عطار و مجموعه تاریخی شادیاخ نیشابور بازدید کردند.
9869 / 6053 خبرنگار: سعید صفارائی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.