مصطفی خاکپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع وسعت 480 هزار هکتاری شهرستان بجستان حدود 250 هزار هکتار کویری و بیابانی است. با توجه به تداوم چنین ساله خشکسالی روند بحرانی شدن عرصه های بیابانی به سرعت در حال افزایش است.
وی ادامه داد: برای نهالکاری و آبیاری سنواتی سه میلیارد ریال در مرحله نخست در منطقه یونسی به عنوان بخشی از این مناطق بحرانی از ابتدای امسال تاکنون هزینه شده و 200 هکتار نهالکاری در دست اقدام است. برای تولید نهال نیز یک تن بذر جمع آوری و 40 هزار نهال گلدانی تولید شده است.
او گفت: همچنین در سطح هزار هکتار زمینهای بیابانی بذرپاشی و هزار و 200 هکتار آبیاری در چند نوبت انجام شد. پنج کانون فرسایش بادی و بحرانی در عرصه های منابع طبیعی بجستان شناسایی شدد که مهمترین آن کانون ریک نخ کوه یونسی با وسعت 12 هزار هکتار است و 200 هکتار نهالکاری در آن در یک سال گذشته انجام شد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت جلب مشارکت مردم برای حفاظت و احیاء منابع طبیعی بجستان گفت: 11 طرح مرتعداری که با مشارکت مردم در این شهرستان آماده شده امسال به تدریج به مرتعداران واگذار می شود.
او افزود: طرحهای مطالعاتی آبخیزداری نوق، جزین،حوزه رودگز و یونسی نیز با مشارکت مردم در دست اقدام است و طرح پخش سیلاب بالادست شهر بجستان هم در دستور کار قرار دارد.
مرکز شهرستان 31 هزار نفری بجستان در فاصله 289 کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد. بجستان مرکب از دو بخش مرکزی و یونسی دارای 49 رستا است. 16 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.
خبرنگار: علی ایران پاک **انتشار: حسین کریم زاده
9874/2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.