استانداری خراسان رضوی روز یکشنبه به نقل از علیرضا رشیدیان در این دیدار گزارش داد: تقویت ارتباط و تعامل دولتهای مسلمان با یکدیگر اهمیت داشته و در این میان ولایت قندهار برای خراسان رضوی اولویت دارد.
وی افزود: تبادل اطلاعات اقتصادی، تسهیلات تجاری و ترانزیتی بین دو طرف در زمینه صدور روادید، افزایش روند سرمایه گذاری و رفع موانع سرمایه گذاری به تحقق این مهم کمک شایان توجهی می کند.
استاندار خراسان رضوی به سطح مطلوب روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان اشره و بیان کرد: آماده همکاری در حوزه های صنعتی، تجاری، علمی، فرهنگی، بهداشتی، خدمات شهری، زراعی و محیط زیست با ولایت قندهار هستیم.
وی همچنین از آمادگی خراسان برای تبادل استاد، دانشجو و همکاریهای مشترک فرهنگی با قندهار خبر و ادامه داد: گسترش روابط تجاری، برپایی نمایشگاه تخصصی و مشترک، ارائه توانمندیهای اقتصادی دو طرف، بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و غیردولتی و تبادل هیاتهای تجاری بین دو استان مورد تاکید قرار دارد.
رشیدیان گفت: در صدور خدمات فنی و مهندسی، ساخت شهرک صنعتی، تسهیل در روند فعالیت تجار و بازرگانان دو طرف و شتاب در مبادله کالا نیز آمادگی لازم وجود دارد.
وی همچنین بر تداوم و گسترش توریسم درمانی با توجه به وجود مراکز درمانی مجهز و کادر درمانی متخصص در مشهد تاکید و از همکاریهای مشترک در این حوزه با برخی افغانستان خبر داد.
استاندار خراسان رضوی به حجم قابل توجه سرمایه گذاری در بند چابهار و برنامه ریزی برای اتصال آن به خط آهن سراسری مشهد- تهران نیز اشاره و بیان کرد: از این طریق و ارتباط آن با مسیر ریلی خواف به هرات زمینه برای توسعه حمل و نقل ایمن ریلی فراهم می شود.
وی در ادامه همجواری خراسان را با کشورهای همسایه یک مزیت ذکر و بیان کرد: تامین امنیت در مناطق مرزی امری است و باید در این راستا تلاشهای بیشتری صورت پذیرد. بازگشت برخی افراد و گروهکهای تکفیری از سوریه به افغانستان موجب نگرانی است. ما خواهان استقرار امنیت و ثبات در کشورهای همسایه هستیم.
والی قندهار هم ضمن ابراز خرسندی از حضورش در مشهد و مثبت ارزیابی کردن نتایج سفرش گفت: اهتمام و علاقه دو طرف بر توسعه همه جانبه همکاریها است که باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.
زلمی ویسا بر تسهیل در فت و آمد کامیونهای نفتکش و روند صدور ویزا برای بازرگانان نیز تاکید و بیان کرد: زمینه برای حضور تجار و بازرگانان خراسان رضوی در ولایت قندهار فراهم است.
والی قندهار در صدر هیاتی متشکل از فعالان بخشهای دولتی و خصوصی آن ولایت به مشهد سفر کرده است.
استان یا ولایت قندهار یکی از ولایات 34 گانه افغانستان در جنوب شرق آن کشور، افزون بر یک میلیون نفر جمعیت دارد. قندهار مرکز این ولایت با حدود نیم میلیون نفر جمعیت، دومین شهر پرجمعیت افغانستان است.
خراسان رضوی 300 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.
خبرنگار : فاطمه یوسفی **انتشار: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.