به گزارش ایرنا، امان الله نوروزی عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این آثار تاریخی که شامل آب انبار و خانه تاریخی هستند با همکاری بخش خصوصی و برخی ادارات به مکانهایی برای جذب گردشگر تبدیل شده و از ظرفیت آنها برای توسعه گردشگری شهرستان استفاده می شود.
وی اظهار کرد: تاکنون 38 اثر تاریخی در بجستان از قبیل مسجد، آب انبار، کاروانسرا و محوطه باستانی و چهار اثر معنوی از جمله جشن سده جزین، سبد بافی، تولید شیره انگور و نخل گردانی و نخل برداری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که با ثبت 130 اثر تاریخی شناسایی شده اخیر، تعداد آنها به بیش از 160 اثر افزایش می یابد.
وی بهره گیری از توان بخش خصوصی برای توسعه گردشگری و جذب مسافر در اماکن تاریخی را از رویکردهای دولت تدبیر و امید دانست و گفت: این بخش از ظرفیتهای اشتغالزایی و رونق اقتصادی در شهرستان محسوب می شود.
نوروزی، ارتقای زیرساختهای ماندگاری مسافر را از مهمترین رویکردهای اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ستاد خدمات سفر شهرستان بجستان در سالجاری دانست و افزود: ایجاد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی در بافت تاریخی روستاهای مزار و جزین از مصادیق این امر است.
وی اظهار کرد: افرادی که با مرمت و بازسازی آثار تاریخی اقدام به جذب گردشگر و مسافر کنند از تسهیلات 500میلیون تا یک میلیارد ریالی با سود چهار درصد بهره مند می شوند.
وی گفت: شهرستان بجستان از ظرفیتهای بسیاری برای جذب گردشگر و مسافر برخوردار است که از جمله آنها می توان به قرار گرفتن در مسیر جاده پرتردد جنوب به شمال و نقطه ورودی پنج استان به خراسان رضوی اشاره کرد.
نوروزی افزود: همچنین این شهرستان با برخورداری از هشت کاروانسرای تاریخی از بیشترین کاروانسرای تاریخی در شهرستانهای خراسان رضوی برخوردار است.
شهرستان بجستان با بیش از 40 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار معنوی و ملی کشور در 278 کیلومتری جنوب استان خراسان رضوی واقع است.
پل یونسی، رباط های زین آباد و فخرآباد و مسجدهای جامع، مرندیز، ساواط و کاروانسراهای مزارآهنگ و خارفیروزی و باغ منزل های رحیمی در شهر بجستان و بخشایش در روستای جزین از جمله آثار تاریخی شاخص این منطقه است.
مهمترین آثار ثبت شده این شهرستان در فهرست میراث معنوی کشور جشن باستانی سده روستای جزین، فنون تهیه شیره انگور و هنر سبد و ترکه بافی روستای مزار و آیین نخل بندان و نخل گردانی شهر بجستان است.
9874/2095/ 6053 خبرنگار: علی ایران پاک ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.