به گزارش ایرنا سیدجواد حسینی، دوشنبه در نشست صمیمی وزیر کشور با خانواده شهدا و نخبگان خراسان رضوی افزود: سال گذشته پنج سیاست راهبردی از سوی وزارت کشور تعیین شد که شامل امنیت، انتخابات، کنترل آسیب های اجتماعی، صیانت از حقوق شهروندی و تشکل های مردم نهاد بود.
وی بیان کرد: در حوزه امنیت، در سال های اخیر مورد امنیتی در استان رخ نداده است و خراسان رضوی در طول سه سال گذشته رتبه اول شورای تامین را کسب کرده است.
وی میزان مشارکت مردم استان در انتخابات اخیر را 77.5 درصد دانست و گفت: در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 میزان مشارکت مردم در استان 75.5 درصد بود و در انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت 96 این میزان به 77.5 درصد رسید که رشد 2 درصدی را شاهد بودیم.
حسینی افزود: هم اینک 17 اولویت اقتصادی و 62 برنامه اجرایی نیز در قالب اقتصاد مقاومتی در استان در نظر گرفته شده که در این راستا هم اکنون 192 پروژه اقتصاد مقاومتی در استان در حال اجراست.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در جلسه بانوان که هفته گذشته برگزار شد، 587 طرح به ارزش 280 میلیارد ریال با فرصت اشتغالزایی برای سه هزار نفر تصویب شد که تلاش می کنیم آنها را محقق کنیم.
وی با اشاره به چهارمین سیاست وزارت کشور مبنی بر صیانت از حقوق شهروندی اظهار کرد: این موضوع در قالب تدوین منشور حقوق شهروندی و اجرایی کردن آن در استان در قالب کارگروه صیانت از حقوق شهروندی که در 28 فرمانداری و 60 دستگاه اجرایی مستقر شده است، نشانه گذاری شده است.
وی بیان کرد: ارتباط با مردم به شکل توده ای چندان جواب نمی دهد و ما در استان سعی می کنیم این ارتباط نظام مند باشد، به همین دلیل، طرح گفت و گوی دولت با مردم با 25 قشر از جامعه طراحی شد و در این راستا هشت میز گفت و گو را با فعالان اقتصادی، نخبگان، جوانان، کارگران و سایر اقشار تشکیل دادیم.
حسینی، شکل گیری خانه احزاب با 53 حزب رسمی، خانه تشکلهای غیردولتی و خانه جوان در استان را از دیگر برنامه ها در جهت صیانت از حقوق شهروندی دانست.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: نظام نامه تعامل تشکلهای غیردولتی با بخش دولتی تدوین شد و با هدف افزایش ارتباط با اقشار مردم، 400 سمن در دولت یازدهم راه اندازی کردیم که نسبت به دولت دهم 75 درصد رشد را نشان می دهد.
وی راه اندازی سمن در 350 روستای با جمعیت بالای هزار و 500 نفری تا پایان سال، شبکه سازی تشکلهای غیردولتی، ایجاد پارلمان مشورتی زنان در 28 شهرستان را از دیکر اقدامات در حوزه صیانت از حقوق شهروندی برشمرد.
حسینی گفت: در بعد تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی نیز به عنوان مثال در حوزه اقوام، 84 درصد مردم استان از اقدامات دولت رضایت داشتند که این رضایت مندی 17 درصد بالاتر از میانگین کشوری است و در در مجموع میزان رضایت مردم خراسان رضوی از عملکرد دولت در سال گذشته 6 درصد از میانگین کشوری بالاتر بود.
معاون استاندار خراسان رضوی درباره اقدامات این استان در حوزه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی گفت: این موضوع در قالب اجرای طرح ملی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با همکاری 13 دستگاه اجرایی انجام گرفت که در این خصوص 84 پروژه با اعتبار 40 میلیارد ریال در حال اجراست.
وی اظهار کرد: به منظور کاهش آسیب های اجتماعی، مشارکت نظام مند سمن ها هدفگذاری شد که در این زمینه 120 سمن فعال شدند و فقط طی هفته گذشته 55 سمن در ارتباط با مبارزه با مواد مخدر برای اجرای 55 طرح مشخص در استان مجوز فعالیت گرفتند.
وی افزود: سال گذشته 40 هزار خانوار در معرض آسیب در خراسان رضوی تحت آموزش توانمندسازی مهارت های اجتماعی قرار گرفتند که با این اقدامات سال گذشته یک درصد رشد در ازدواج اتفاق افتاد و در چهار ماهه ابتدای امسال نرخ طلاق استان بعد از 25 سال، 12.1 درصد کاهش یافت و رتبه استان از نظر طلاق که در سال 92 در جایگاه نخست کشور بود امسال به رتبه هشتم تنزل پیدا کرد.
معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح روستای پاک در استان گفت: امسال این طرح در 100 روستا اجرا می شود که باید با همکاری تشکلهای مردمی و مسئولان این روستاها در پنج مولفه اعتیاد و دخانیات، طلاق، بیکاری، بی سوادی و بی مطالعه بودن پاک شوند.
رئیس خانه احزاب خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مشکل عامه مردم، تنگی معیشت و بیکاری و نیاز آنان نشاط و امید است لذا اهتمام به این 2 موضوع زمینه رشد فضایل اخلاقی و تحکیم پایه های نظام را فراهم می کند.
ابوالفضل انتظاری افزود: ما نیاز به گفت و گو بین نمایندگان مردم با دولتمردان داریم و پیشاهنگ این موضوع می تواند وزارت کشور باشد و خواست احزاب سیاسی توسعه این گفت و گوهاست.
وی بیان کرد: در چهار دهه گذشته همواره هفته گرامیداشت دولت به یک شکل که عمدتا افتتاح پروژه بوده، برگزار شده است لذا نیاز به مهندسی و بررسی برگزاری هفته دولت داریم تا در این ایام دولتمردان از سیاست ها و مردم از نیازهایشان بگویند و تعامل بیشتری بین مردم و دولت ایجاد شود.
وی با اشاره به تصویب قانون احزاب گفت: این قانون در سال 94 تصویب و در سال 95 ابلاغ شد و احزاب نسبت به این قانون نگران هستند زیرا این تشکلهای سیاسی با آسیب های زیادی مواجه هستند و اگر به دنبال نشاط سیاسی در کشور هستیم باید در اجرای این قانون دقت لازم انجام گیرد زیرا تشکلهای سیاسی غیررسمی زیادی هستند که در جامعه اثرگذارند.
نماینده تشکلهای غیردولتی جوانان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برخی نهادها،‌ تشکل های جوان را به رسمیت نمی شناسند و ضروری است این مشکل حل شود.
مرضیه السادات موسوی، لحاظ کردن شناسه حقوقی برای تشکل های جوان در استان و اختصاص بودجه برای آنها را از وزیر کشور خواستار شد.
5132/7489
خبرنگار: میترا عبداللهی **‌ انتشار دهنده:‌ علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.