این در حالی است که شهرستان 450 هزار نفری نیشابور با دو شهرک صنعتی خیام و عطار دومین شهر صنعتی در خراسان است. همچنین فعالیت شرکت مجتمع فولاد خراسان در نیشابور با ظرفیت تولید سالانه 3.5میلیون تن محصولات فولادی این خطه را در ردیف پنج شهر مهم حوزه تولید و حمل فولاد در کشور قرار داده است.
بر این اساس حضور و فعالیت افزون بر دو هزار راننده در سامانه حمل و نقل فولاد خراسان در نیشابور ظرفیتی قابل توجه را در اقتصاد و اشتغال این شهرستان ایجاد کرده است.
با این وجود شرایط پس از تحریم، افزایش رقابت در بازار و حضور رقبایی همچون کشور چین در بازار جهانی فولاد زمینه ساز بروز برخی چالشها در این حوزه شده است.
بر همین اساس مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان خواهان رقابتی شدن هزینه حمل تولیدات این مجتمع است.
سیدحسین احمدی سلیمانی ادامه وضعیت کنونی حمل بار فولاد را باعث حذف این مجتمع از چرخه رقابتها می داند.

* رانندگان ناوگان حمل فولاد چه می گویند
رئیس انجمن صنفی رانندگان نیشابور روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سال 1394 که در پی تحریمها و کاهش ساخت و ساز بازار دچار رکو بود مجتمع فولاد خراسان بخاطر عدم فروش محصولاتش خواستار کاهش میزان کرایه بار رانندگان پایانه این مجتمع شد.
سید مهدی حسینی افزود: در توافقهای به عمل آمده کرایه بار از پنج درصد تا 23 درصد در مسیرهای مورد نظر مجتمع فولاد خراسان کاهش یافت مشکلات مجتمع فولاد خراسان حل شود.
وی ادامه داد: هم اینک نیز مجتمع فولاد خراسان می خواهد کرایه بارهایش را به صورت مناقصه و در اصطلاح
'صاحب کالایی' پرداخت کند ولی مناقصه در سامانه حمل و نقل ایران جایگاهی ندارد. حتی در بنادر مهم مانند بندر امام، بندرعباس و چابهار هم به این شیوه عمل نمی شود بلکه بر اساس نرخ پایه ای اعلامی، رانندگان بار را حمل می کنند.
رئیس انجمن صنفی رانندگان نیشابور ادامه داد: در پی اعتراض ما به این اقدام، پس از نشستی در فرمانداری نیشابور کارگروهی چهار نفره از نماینده رانندگان، شرکتهای حمل و نقل، مجتمع فولاد و اداره حمل و نقل پایانه ها وضعیت نرخ حمل و شیوه اعلام بار را در چهار شهر دارای مجتمع فولاد یعنی اصفهان، یزد، مبارکه و اهواز بررسی و مقایسه کرد.
وی گفت: بر این اساس مشخص شد نرخ کرایه رانندگان نیشابوری در برخی موارد حتی تا 50 درصد کمتر از نرخ اصلی است. به عنوان مثال نرخ کرایه بار نیشابور تا تهران با فاصله 800 کیلومتر 10 میلیون و 900 هزار ریال اما نرخ کرایه بار مشابه از اصفهان به تهران با فاصله 400 کیلومتر همین مبلغ است. نرخ کرایه بار اهواز نیز با فاصله 800 کیلومتر 20 میلیون ریال است.
رئیس انجمن صنفی کالا در نیشابور نیز در به خبرنگار ایرنا گفت: رانندگان خواستار این هستند که روش تقسیم بار مجتمع فولاد به شیوه سابق ادامه پیدا کند زیرا روش 'صاحب کالایی باعث ضرر رانندگان می شود.
علی راسخی افزود: علت اصرار مجتمع فولاد خراسان بر اجرای شیوه صاحب کالایی برای ما روشن نیست.
وی در خصوص پیشینه شیوه حمل بار در نیشابور گفت: از سال 1392 با ورود شورای تامین نیشابور، انحصار حمل و نقل در این بخش که در اختیار سه شرکت استقلال، فولادیار و تعاونی کامیونداران بود شکسته شد. هم اینک این امر در اختیار 'شرکت سرمایه گذاری پایانه بار نیشابور' است که همه کامیونداران سهامدارش هستند. این شرکت از طریق انجمنهای صنفی اداره می شود.
مدیر شرکت پایانه سرمایه گذاری نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک شرکت باربری استقلال 12 درصد، شرکت فولادیار 13 درصد و سایر شرکتهای باربری 6درصد از میزان بارهای اعلام شده مجتمع فولاد خراسان سهم دارند.
هادی انجیدنی افزود: حدود 14 سال است که مجتمع فولاد خراسان بارش را به صورت اعلام بار و برابر با نوبت به راننده می دهد اما اجرای شیوه 'صاحب کالایی' باعث به میان آمدن پای واسطه ها و ایجاد فساد خواهد شد.

* مجتمع فولاد خراسان خواهان رقابت بین باربریها است
معاون فروش و بازاریابی شرکت مجتمع فولاد خراسان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ما به دنبال قانونمندی شیوه حمل بار هستیم به این معنا که صاحب بار و کالا این اختیار را داشته باشد که با شرکتی مورد تمایلش قرارداد ببندد.
حسین بختیاری افزود: هم اینک نحوه تقسیم بار در فولاد خراسان بدین صورت است که به صورت مساوی بین همه باربریها تقسیم می شود و هیچ رقابتی بین باربریها وجود ندارد.
وی ادامه داد: شیوه روش حمل بار در شرکتهای فولاد اهواز و یزد به صورت صاحب کالایی است. در این روش صاحب کالا می تواند با شرکتی که بهترین قیمت را ارائه می کند قرارداد ببندد و چانه بزند ولی در نیشابور این حق از مشتری گرفته شده است.
معاون فروش و بازاریابی شرکت مجتمع فولاد خراسان گفت: قرار شد کمیته ای از نمایندگان بخشهای مختلف تشکیل شود و اشکالاتی را که ممکن است اجرای شیوه صاحب کالایی بوجود آورد بررسی و برطرف کند ولی محوریت بر اجرای همان روش صاحب کالایی باشد.
خبرنگار: سعید صفارائی **انتشار: حسین کریم زاده
9869/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.