هوشنگ خنداندل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نیشابور افزود: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به دهیاریها صورت گرفت که شامل افزایش کمکهای مالی به آنها در سطح کشور بوده است.
وی ادامه داد: امسال نیز حجم کمکهای مالی به دهیاریها افزایش می یابد زیرا معتقدیم زمینه استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای محلی باید با مدد گرفتن از فکر و اندیشه مردم همان محل محقق شوند. این مهم جز با اقداماتی که به واسطه استقرار شوراها و دهیاریها با تاسی از قانون اساسی صورت گرفته محقق نخواهد شد.
معاون وزیر کشور گفت: امسال به مناسبت هفته دولت پنج هزار و 200 پروژه روستایی از طریق دهیاریها با هزینه پنج هزار و 200میلیارد ریال و همچنین هزار و 525 پروژه شهری توسط شهرداریها با هزینه 46 هزار میلیارد بهره برداری می شوند.

* لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها
وی همچنین گفت: درآمد شهرداریها بطور غیرمتعارفی وابسته به ساخت سازهای شهری می باشد که باعث بروز مشکلاتی شده است. برای پرهیز از این وضعیت نامناسب و برقرار نمودن شرایط پایدار، نسبت به تدوین 'لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها' اقدام شد.
خندان دل افزود: انتظار داریم با تصویب اجرای این لایحه ظرف یک دوره 10ساله وابستگی شهرداریها به درآمدهای ناشی از ساخت و ساز از حدود 60درصد فعلی به 10 درصد کاهش یابد و متناسب با آن درآمد شهرداریها از حوزه های دیگر که مشارکت گسترده تر مردم را در امور شهرداریها می طلبد، افزایش یابد.
وی ادامه داد: این لایحه بیش از دو سال در دولت بررسی شده و در کمیسیون خاص کلان شهرها با حضور وزرا مورد بررسی و تصویب قرار گرفته لذا منتظر اخذ مصوبه در صحن اصلی دولت و سپس تقدیم به مجلس شورای اسلامی است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: در این لایحه پیش بینی شده میزان مشارکت شهروندان در اداره امور شهرداری افزایش یابد و دیگر اینکه سهم بیشتری از ارزش افزوده که نوعی مالیات بر مصرف است در اختیار شهرداری قرار گرفته و جایگزین درآمدهای ناشی از ساخت و ساز شود.

* افزایش سه برابری پرداختها به شهرداریهای کوچک
وی همچنین گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید نسبت به دوره قبل پرداختها به شهرداریهای کوچک سه برابر افزایش یافت. این مهم از طریق در اختیار گذاشتن تجهیزات، ماشین آلات و کمکهای مالی بوده است. امسال نیز به شهرهای کوچک بیش از 10 هزار میلیار ریال به صورت مضاعف کمک خواهیم شد تا زمینه رشد بهتر این مناطق فراهم شود.
خندان دل افزود: در وزارت کشور نگاهها معطوف به تقویت مدیریت شهری می باشد زیرا راهی است برای گریز از تمرکزگرایی شدید که هم اینک در کشور وجود دارد. علاوه بر این شرایط توسعه متوازن را در بخشهای مختلف کشور فراهم می کند.
وی ادامه داد: هم اینک در کشور از جهت توزیع زمینه های تولید و پراکندگی جمعیت که نکات مورد توجه در حوزه آمایش سرزمین هستند در وضعیت مطلوبی قرار نداریم و به سرعت باید آن را بهبود بخشید تا به مناطق حاشیه ای، دور افتاده و به اصطلاح کم برخوردارتر توجه ویژه صورت گیرد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور صبح امروز چهارم شهریور در سفر به نیشابور با حضور در بوستان شهدای این شهر و اهدای گل به مقام والای شهیدان ادای احترام کرد. وی در ادامه با خانواده سردار شهید سیدعلی منصوری و خانواده سرباز شهید محمد لطفی دیدار کرد.
خندان دل ضمن بازدید از مجموعه در حال ساخت افلاک نمای نیشابور، از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی نیشابور نیز نیز بازدید کرد.
افتتاح کلینیک تخصصی عطار، افتتاح ستاد مدیریت بحران اداره برق نیشابور و همچنین افتتاح پروژه روکش آسفالت راههای مواصلاتی این شهرستان از دیگر برنامه های امروز سفر معاون وزیر کشور به نیشابور بود. وی همچنین در نشست شورای اداری شهرستان نیشابور شرکت نمود.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در فاصله 122 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: سعید صفارائی **انتشار: حسین کریم زاده
9869/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.