دکتر سجاد صلاحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مالچ که از یک کوپلیمر و برای نخستین بار در دنیا توسط یک شرکت در گناباد ساخته شده ضمن سازگاری با محیط زیست از تخریب آن جلوگیری می کند.
وی گفت: استفاده از مالچ نفتی مضراتی همچون آلودگی محیط زیست، گرانی، رنگ سیاه و افزایش حرارت منطقه و تولید مواد شیمیایی فرار در طبیعت را به دنبال دارد که مشکلاتی برای محیط زیست ایجاد می کند.
او افزود: مالچ پلیمری بدون رنگ و بو است و در آن از هیچگونه حلال شیمیایی، مواد فرار و مضر استفاده نشده، این مالچ با فرآیند ساده تولید شده و آب حلال آن است. این مالچ علاوه بر تثبیت ریزگردها، با چسبانیدن ذرات جامد خاک به یکدیگر کار خنثی سازی سطحی خاکهای قلیایی را نیز انجام می دهد و قیمت تمام شده آن نیز حدود یک سوم قیمت مالچ نفتی است.
وی گفت: با توجه به وجود بخش اعظم کانونهای گرد و خاک خراسان در گناباد و وسعت مناطق فرسایش بادی برای تولید انبوه این مالچ پلیمری 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
رئیس مرکز رشد و فناوری گناباد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طرح استفاده از این نوع مالچ پارسال در مرکز ارائه و بعد از بررسی پذیرفته شد و در حوزه نوآوری به مرحله رشد رسیده است لذا در آینده نزدیک وارد بازار و تولید انبوه می شود.
علیرضا جاوید عربشاهی با اشاره فعالیت دبیرخانه علمی کمیته کاهش اثرات ریزگردهای گناباد در مرکز رشد و فناوری گناباد از حمایت طرحها و ایده های خلاقانه مقابله با اثرات ریزگردها در این مرکز خبر داد.
وی یکی از راههای تحقق اقتصاد مقاومتی را استفاده از ظرفیتهای داخلی ذکر و بیان کرد: در این زمینه از طرح دکتر صلاحی به عنوان یک محقق بومی برای کاهش مشکلات ریزگردها حمایت شد.
رئیس مرکز رشد و فناوری گناباد ادامه داد: 231 هزار هکتار از زمینهای این شهرستان در قالب چهار کانون فرسایش بادی نیازمند اجرای عملیات بیابانزدایی و مقابله با ریزگردها است. در صورت موفقیت این طرح مالچ پلیمری می تواند در سایر مناطق کشور و دنیا نیز مورد استفاده قرار گیرد.
مالچ پاشی یکی از اقدامات موثر برای تثبیت خاک و مقابله با گسترش پدیده ریزگردها و طوفان شن است.
اداوم پدیده خشکسالی و کمبود نزولات جوی در سالهای گذشته 231 هزار هکتار از عرصه های طبیعی گناباد را در قالب چهار کانون فرسایش بادی بیدخت، نوده پشنگ - عمرانی، ریگ نخ کوه و برگز در وضعیت بحرانی قرار داده و موجب رشد بیابان، کمبود رطوبت سطح خاک و شوری آبهای زیرزمینی در این شهرستان شده است.
گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشار: حسین کریم زاده
7545/2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.