علیرضا هاشم آبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به محدودیت منابع تامین آب و تداوم پدیده خشکسالی اجرای طرح کشت نشائی چغندرقند از راهکارهای برون رفت از کم آبی و در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
وی ادامه داد: اجرای کشت نشائی چغندرقند برای نخستین بار با همکاری بخش خصوصی اجرا و به ازا کشت در هر هکتار مبلغ 30 میلیون ریال هزینه شد.
او گفت: چغندرقند از محصولات زراعی است که با طول دوره رشدی در حدود 180 تا 200 روز از زمان کاشت بذر تا برداشت محصول به میزان قابل توجهی آب نیاز دارد. با روش نشائی سه تا چهار نوبت در آبیاری صرفه جویی می شود.
وی افزود: با استفاده از سامانه کاشت نشائی در تولید چغندرقند مصرف نهاده های تولید از جمله آب، سموم دفع آفات گیاهی، علف کشهای شیمیایی، عناصر غذائی و بذر مصرفی نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: همچنین در این روش کشت عملیات تنک مزرعه بطور 100درصد و هزینه وجین علفهای هرز نیز حدود 50 درصد کاهش می یابد.
سطح زیر کشت چغندر قند در جوین چهار هزار هکتار است. این شهرستان 12 هزار بهره بردار کشاورزی در بخشهای باغداری، دامپروری و طیور دارد. جوین در فاصله 320 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
8145/7500/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.