احمد نادری، شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این باغ به وسعت 120 هکتار مربوط به آقای کریمی در روستای میاندهی مه ولات واقع است که به دنبال پیگیری و بازدیدهای انجام شده توسط نماینده وزارت جهاد کشاورزی و نیز نماینده شرکت بی.سی.اس آلمان در ایران این گواهینامه برای آن صادر شد.
استاندارد 11000 نخستین گام در ایجاد هماهنگی بین‌المللی برای الزامات مربوط به تولید، بازاریابی، بازرسی و ضرورت برچسب‌گذاری محصولات ارگانیک است.
براساس این استاندارد، اصول تولید مواد غذایی ارگانیک در مزرعه، آماده‌سازی، نگهداری، حمل و نقل، برچسب‌گذاری و بازاریابی و همچنین مواد اولیه مجاز برای حاصل خیزی و بهبود خاک، کنترل آفات و بیماری، افزودنی‌های غذایی و مواد کمک فرآیند مدنظر قرار می گیرد.
نادری، اقدامات انجام شده برای تولید پسته ارگانیک در باغ یادشده را استفاده از آب یخ و سرکه و نیز نگهداری علفهای هرز تا پایان تیرماه، به منظور کنترل آفت پسیل به جای استفاده از سموم شیمیایی و نگهداری، تکثیر و رهاسازی حشرات مفیدی مانند بالتوری سبز، کفشدوزکها عنوان کرد.
نادری افزود: تغذیه درختان با کود سبز، کمپوست و کودهای آلی با پایه ارگانیک، استفاده نکردن از سموم و کودهای شیمیایی و استفاده از سامانه آبیاری تحت فشار را از دیگر مواردی عنوان کرد که مورد تایید کارشناسان قرار گرفته و به صدور این گواهینامه منجر شده است.
شهرستان مه ولات بزرگترین شهرستان باغی خراسان رضوی است که مقام اول سطح کشت و تولید 2 محصول پسته و انار را در این استان را دارد.
این شهرستان 20 هزار و 300 هکتار باغ پسته دارد که حدود 14 هزار هکتار آن به باروری رسیده و سالانه حدود 20 هزار تن پسته خشک از این سطح برداشت می شود که 90 درصد آن صادر می شود.
بیشترین گونه های پسته تولیدی شهرستان مه ولات را ارقام بادامی سفید با 70 درصد، اکبری 15 درصد، اوحدی 6 درصد، کله قوچی با پنج درصد و احمدآقایی با 2 درصد تشکیل می دهند.
فیض آباد، مرکز شهرستان 50 هزار نفری مه ولات در 207 کیلومتری مشهد قرار دارد.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.