دبیر هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی شهرستان مشهد روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی مشهد 10 هزار نفر واجد شرایط از شش گروه پزشکی هستند.
دکتر سعید سعیدی افزود: شش گروه پزشکی شرکت کننده در انتخابات نظام پزشکی مشهد شامل پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، دکترای علوم آزمایشگاهی، ماماها و کارشناسان پروانه دار گروههای پزشکی مانند بینایی سنجی هستند.
وی ادامه داد: گروه پرستاری در انتخابان نظام پزشکی به دلیل اینکه به صورت مستقل انتخابات داشته شرکت ندارد. در ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی مشهد سال 1391 به میزان 72 درصد اعضای نظام پزشکی در قالب گروههای ششگانه شرکت کردند.
دبیر هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی مشهد گفت: حوزه انتخابیه سازمان نظام پزشکی مشهد شامل پنج شهرستان مشهد، کاشمر، قوچان، درگز، تایباد و خواف است. حوزه انتخابیه انتخابات نظام پزشکی در شهرستانهایی تشکیل می شود که بیش از 100 عضو دارند در غیر این صورت انتخابات شهرستانهای کوچک با نزدیکترین شهرستان که تعداد اعضای لازم را داشته برپا می شود.
وی تعداد اعضای هیات مدیره نظام پزشکی مشهد را نیز 17 نفر شامل 10 پزشک، دو دندانپزشک، دو داروساز، یک متخصص علوم آزمایشگاهی، یک ماما و یک کارشناس پروانه دار گروه پزشکی اعلام و بیان کرد: در شهرستانهای دیگر تعداد اعضای هیات مدیره نظام پزشکی 11 نفر شامل شش پزشک و بقیه اعضا است.
دکتر سعیدی افزود: حفظ و صیانت شئون پزشک و حمایت از اعضا، حفظ و صیانت حقوق بیماران، نظرات مشورتی به مجلس شورای اسلامی و دولت در تنظیم طرحها و لوایح و تامین امور رفاهی اعضا از وظایف سازمان نظام پزشکی است.
وی ادامه داد: ترکیب کنونی اعضای هیات مدیره نظام پزشکی مشهد شامل شش هزار پزشک متخصص و عمومی، 1800 نفر داروساز و دندانپزشک و بقیه شامل سایر گروههای پزشکی نظیر ماماها، علوم آزمایشگاهی و کارشناسان پروانه دار است.

* پدیده جدید دو قطبی پزشکان متخصص و پزشکان عمومی در انتخابات نظام پزشکی
یک پزشک عمومی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا جمعیت پزشکان عمومی را در مشهد دو برابر پزشکان متخصص ذکر و بیان کرد: این در حالی است که در سالهای گذشته مطالبات پزشکان عمومی مورد توجه قرار نگرفته و آنان در انتخابات آتی با ارائه فهرست 10 نفره و تهییج افکار پزشکان همگروه خود با توجه به نبود منع قانونی در پی کسب تمامی کرسیهای انتخابات نظام پزشکی مشهد هستند.
دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: فضای هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی کاملا دو قطبی و جو تقابل بین پزشکان عمومی و متخصص ایجاد شده است اما این شرایط به ضرر جامعه پزشکی و مردم است. بهتر است ائتلافهای مختلف فهرست متوازن ارائه کنند زیرا احساسی برخورد کردن باعث از بین رفتن فرصتها شده و پزشکان عمومی و متخصص روبروی هم قرار می گیرند.
وی گفت: پزشکان عمومی اگر تمامی کرسیهای تعیین شده برای گروه پزشکی را در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی کسب کنند نفعی نبرده اند زیرا برای پیگیری مطالبات و رفع مشکلاتشان باید با پزشکان متخصص که معمولا جزو مدیران و مسئولان هستند تعامل داشته باشند.

* نامشخص بودن ترکیب تعداد پزشک عمومی و متخصص در نظام پزشکی
یک پزشک متخصص نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ترکیب تعداد پزشک عمومی و متخصص در هیات مدیره نظام پزشکی طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مشخص نیست. این در حالی است که تعداد در تمامی گروهها مانند داروسازی و دندانپزشکی مشخص شده است.
دکتر محمود محمودی افزود: در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی مشهد پزشکان عمومی به صورت مستقل عمل کرده و برای خود ائتلافهای گوناگون 10 نفره تشکیل داده اند.
وی ادامه داد: پزشکان عمومی با این نگرش که تاکنون حق آنان ضایع شده و از حقوقشان به درستی حمایت نشده می خواهند با کسب کرسی بیشتر و جایگاه بهتر تعاملات خود را با وزرات بهداشت افزایش دهند.
مدیر گروه ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از سوی دیگر پزشکان عمومی باید به این امر آگاه باشند که وظایف سازمان نظام پزشکی فقط منحصر به مسائل صنفی پزشکان به ویژه پزشکان عمومی نیست.
وی افزود: رسیدگی به شکایات، پیگیری بازآموزیها برای پزشکان، تعاملات سازمان نظام پزشکی با سازمانهایی دیگر از جمله قوه قضاییه و شهرداریها از دیگر وظایف نظام پزشکی است که زمان زیادی را می برد.
دکتر محمودی ادامه داد: بیشتر بودن تعداد پزشکان متخصص نسبت به پزشکان عمومی در اعضای هیات مدیره نظام پزشکی به این معنا نیست که حتما از حقوق پزشکان عمومی چشمپوشی می شود.

* شکل گیری ائتلافهای احساسی ناشی
یک پزشک عمومی دیگر به خبرنگار ایرنا گفت: نظام پزشکی یک نهاد صنفی متشکل از گروههای مختلف پزشک، ماما، دندانپزشک، داروساز و بینایی سنج است لذا ترکیب اعضا آن باید متوازن باشد.
دکتر حسن خداپرست افزود: معتقدم بهترین ترکیب هیات مدیره نظام پزشکی وجود نمایندگان همه گروهها است و این ترکیب حق چانه زنی را در جهت مطالبه گری خواسته هایشان افزایش می دهد.
وی ادامه داد: در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی و در ائتلافها مشاهده شده که هر 10 نفر فهرست ارائه شده پزشک عمومی هستند در حالی که باید متشکل از پزشک عمومی و متخصص باشد. این یک ائتلاف احساسی است.
مدیر بیمارستان امید مشهد گفت: پدیده رخ داده در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی ناشی از بی توجهی به حق و حقوق پزشک عمومی در طرح تحول نظام سلامت و طرح ارتقای بهره وری و دریافت کارانه است. هم اکنون سهم پزشک عمومی از دریافت کارانه بیماستان و در قالب نظام پرداخت از یک پرستار هم کمتر است.
مدیر بیمارستان امدادی مشهد نیز گفت: در انتخابات نظام پزشکی هر گروهی که بتواند با رقابت سالم اعتماد سازی کند و رایها خود را با راهکارهای منطقی جذب کند برنده است.
دکتر جواد ملکی افزود: حذف یک گروه در انتخابات نه رقابت سالم است و نه کاری صحیح و منطقی زیرا ذات هیات مدیره نظام پزشکی از گروههای مختلف پزشکی برای انجام رسالت خود می باشد که همان حمایت از حقوق گروه پزشکی و مردم است.
یک کارشناس امور پزشکی نیز که در برخی دوره ها عضو هیات مدیره نظام پزشکی مشهد بوده گفت: در هفتمین انتخابات نظام پزشکی، پزشکان عمومی با ائتلافهای 10 نفره راهکاری عقلانی و منطقی را دنبال نمی کنند. برخوردهای احساسی و هیجانی ازسوی برخی پزشکان عمومی که الگوی نخبگی در کشورمان به شمار می روند راه به جایی نخواهد برد.
وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: پزشکان ایرانی به دلایلی مورد هجمه منتقدان از گروههای مختلف قرار دارند و اختلافات داخلی و ایجاد شده در بدنه پزشکان عمومی و متخصص به ضرر جامعه پزشکی و مردم است.
اختیارات نظام پزشکی نیز محدود است لذا نباید سطح توقعات را بالا برد.

* جمعیت 70 درصدی پزشکان عمومی، سهم کمتر از 30 درصدی
عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طبق قانون تعداد اعضای هیات مدیره نظام پزشکی مشهد 10 پزشک عمومی و متخصص پیش بینی شده اما قانون نسبت آنها را معین نکرده است.
دکتر محمدرضا جباری افزود: پزشکان عمومی بیش از 70 درصد اعضای پزشک نظام پزشکی مشهد را تشکیل می دهند در حالی که سهم پزشکان عمومی در دوره های پیشین نظام پزشکی کمتر از 30 درصد بوده است.
وی ادامه داد: نبود توازن در گروههای پزشک عمومی و مختصص باعث شده رفع مشکلات و پیگیری مطالبات پزشکان عمومی مغفول بماند در حالی که جمعیت پزشکان عمومی در مشهد با چهار هزار 200 نفر دو برابر شمار پزشکان متخصص است.
عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: پزشکان عمومی بر اساس قانون حق رای دارند و در ائتلافهای 10 نفره مختص پزشکان عمومی در جهت کاهش سهم متخصصان اقدام نمی کنیم. فقط به دنبال افزایش کرسی پزشکان عمومی برای پیگیری مطالباتشان هستیم.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.