رئیس‌اداره میراث فرهنگی شهر تاریخی فردوس گفت: همایش بزرگ مردمی مبارزه با آفات درختان شاهجوی بلده برگزار شد.

اقدس کرم پور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری این همایش جلب مشارکت مردم منطقه و تاکید بر نقش آنان در حفاظت و مونیتورینگ سایت جهانی بلده است.

 کرم‌پور افزود: قدمت بالای درختان و آفات زیاد سال‌های اخیر بدلیل خشکسالی در منطقه و عدم وجود متولی مشخص یکی از دلایل برگزاری این برنامه بود. آنچه قابل توجه است اینکه در گذشته فرهنگ غالب در منطقه با محوریت نقش مردم در حفاظت از این میراث طبیعی بوده که در سال‌های اخیر این نقش کم رنگ شده و امید است با برنامه‌ریزی و آموزش مردم بتوان دوباره به این مهم دست یافت. 

وی گفت: در مسیر شاه جوی بلده 2 هزار و 388 درخت از گونه‌های چنار، بید، توت، سنجد، سپیدار و زبان گنجشک با قدمت 80 تا 250 سال دارد که وجود این درختان، زیبایی خاصی به منطقه نمونه گردشگری باغستان بخشیده است.

 رئیس میراث فرهنگی شهر تاریخی فردوس تصریح کرد: مجموعه جهانی قنوات بلده فردوس که به شماره 30161 در فهرست آثار ملی ایران ثبت و در 25 تیر سال 1395 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

مجموعه قنوات بلده، آب های سطحی را از دره ها جمع آوری و در یک شبکه پیچیده به یکدیگر متصل می کند و منطقه فردوس، بیش از 3500 هکتار از باغات و اراضی کشاورزی را در  طول مسیر خود سیراب می‌کند و یکی از مهمترین دلایل ثبت جهانی آن پیچیدگی ساختار و نبوغ بشری در سیستم مدیریت سنتی استحصال و انتقال آب در آن است. 

وی در پایان افزود: مرحله اول این همایش با همکاری شهرداری فردوس، کانون بسیج ادارات و ناحیه مقاومت سپاه فردوس، شورا و دهیاری‌باغستان علیا و سفلی، بسیجیان پایگاه مسلم بن عقیل باغستان سفلی(حوزه بسیج اسلامیه) و با حضور مردم منطقه برگزار شد و در هفته‌های آتی به شکل گسترده‌تر در کل مسیر شاه‌جوی بلده انجام خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.