به گزارش ایرنا، فیروز ابراهیمی پنجشنبه شب در سلسله نشست های خبری با موضوع «بررسی چالش ها و فرصت های صنعت غذا در استان خراسان رضوی' افزود: اواخر پارسال مصوبه ای در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور گذرانده شد که براساس آن علی الراس کردن بنگاه های کوچک و متوسط ممنوع و مالیات ستانی از این بنگاه ها صرفا از طریق رسیدگی به دفاتر آنها مقرر شد.
وی بیان کرد: این مصوبه در 26 فروردین امسال به سازمان های امور مالیاتی ابلاغ شد و در حالی که چهار ماه از ابلاغ این مصوبه می گذرد، عملکرد مالیاتی سال 94 بنگاه های تولیدی یا به طور کامل پیگیری شده یا روزهای آخر پیگیری خود را می گذراند.
وی اظهار کرد: این مصوبه بزرگترین دستاورد دولت درباره اقتصاد است اما اگر مانند برخی قوانین و مصوبات در اجرا دچار مشکل شود، اقتصاد کشور را گرفتار خواهد کرد لذا رسانه ها از مسئولان در این زمینه باید مطالبه گر باشند.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر مشکلات موجود در بخش تولید گفت: برخلاف اینکه گفته می شود بزرگترین مشکل صنعت، کمبود نقدینگی است، معتقدم که بزرگترین مشکل صنعت، نرخ تسهیلات بانکی است.
ابراهیمی افزود: نسبت منابع مالی خراسان رضوی به مصارف آن 55 درصد است به این معنا که 45 درصد فرار سرمایه از استان وجود دارد که در داخل جذب نمی شود و بخش اعظم آن از نرخ بالای سود تسهیلات نشات می گیرد.
وی بزرگترین دغدغه فعلی بخش تولید را نرخ بالای سود تسهیلات و مالیات دانست و گفت: مالیاتی که از بخش تولید اخذ می شود، هیچ همخوانی با منابع درآمدی آن ندارد، نرخ 18 درصد سود تسهیلات نیز برای صنعت و واحدهای تولیدی فاقد توجیه اقتصادی است.
وی اضافه کرد: حاشیه سود موفق ترین واحدهای تولیدی خراسان رضوی بین 8 تا 12 درصد است لذا با این حاشیه سود، بازپرداخت تسهیلات 18 درصدی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شیوع رکود باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و اکنون سهم مواد غذایی در سبد خانوارها به نسبت سال قبل 30 درصد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: هزینه های سربار، قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و از سوی دیگر هیچ مشوقی برای صادرکننده تولیدات وجود ندارد و تنها تولیدکننده با شرایط بازار داخلی و بازار خارجی مقابله می کند.
دبیر خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: بخش صنعت کشور، کوچک مقیاس است و این مساله هزینه های تولید را بالا می برد لذا اگر هزینه های سربار از دوش تولیدکننده برداشته شود، می توان به رونق تولید امید داشت.

**سهم 14 درصدی خراسان رضوی از صنعت غذای کشور
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اکنون 9 هزار و 900 واحد تولیدی در حوزه صنایع غذایی و آشامیدنی در کشور وجود دارد که از این تعداد 777 واحد، معادل 7.8 درصد از کل واحدهای این رسته تولیدی در این استان مستقر هستند.
ابراهیمی افزود: میزان کل سرمایه گذاری انجام شده در حوزه صنایع غذایی و آشامیدنی کشور 300 هزار میلیارد ریال و میزان کل اشتغال در این رسته 365 هزار نفر است که از این میزان 17 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و 38 هزار فرصت شغلی مربوط به خراسان رضوی است.
وی بیان کرد: در مجموع سهم صنایع غذایی و آشامیدنی خراسان رضوی از این رسته تولیدی در کشور 14 درصد است و صنعت غذای استان در چهار قلم از 16 قلم کالای اساسی جزو مناطق شاخص کشور به شمار می رود.
وی اظهار کرد: خراسان رضوی سال گذشته در برخی رسته های تولیدی صنعت غذا با رشد همراه بوده به طوری که در تولید قند و شکر 33 درصد، روغن نباتی هشت درصد و در تولید رب گوجه فرنگی پنج درصد رشد داشته است.
ابراهیمی اضافه کرد: بیش از 30 درصد نوشابه و 55 درصد رب گوجه فرنگی تولیدی در کشور متعلق به خراسان رضوی است.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تشکل های بخش خصوصی به عنوان حلقه واسط بین واحدهای صنعتی و دستگاه های دولتی، به غیر از اتاق بازرگانی که با هدف کمک به واردات کالا به کشور ایجاد شده بود، جوان هستند و قدمت آنها به کمتر از چهار دهه می رسد.
وی بیان کرد: یکی از غفلت های تشکلهای بخش اقتصادی، راه اندازی کمیسیون تخصصی پیشگیری با همکاری قوه قضائیه بود که خانه صنعت استان در 2 یا سه سال اخیر تلاش کرد پل ارتباطی بین صنعت و حوزه قضایی را ایجاد کند و در این زمینه به توفیقاتی دست یافته است.
ابراهیمی گفت: خانه صنعت، معدن و تجارت 20 انجمن همگن مربوط به رسته های مختلف تولیدی را زیر پوشش دارد و ماهانه 400 نفر از اهالی بخش تولید برای رفع مشکلات خود به این خانه مراجعه می کنند.

*صنعت غذای خراسان رضوی پیشگام در برقراری ارتباط با دانشگاه
دبیر انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: صنعت غذای استان در مقایسه با سایر رسته های تولیدی بیشترین ارتباط را با دانشگاه برقرار کرده است.
سعید کافی افزود: طی انعقاد تفاهم نامه همکاری بین این انجمن و دانشگاه فردوسی مشهد، دفتری در این خصوص در دانشگاه مذکور راه اندازی و 10 کارگروه فعال در رشته های مختلف صنعت غذا متشکل از صنعتگران، اساتید و دانشجویان دانشگاه تشکیل شد.
وی بیان کرد: سه هزار مترمربع سوله از سوی دانشگاه فردوسی برای ایجاد پایلوت پلنت ها در اختیار انجمن صنایع غذایی استان قرار گرفت که تاکنون پایلوت پلنت های نان، لبنیات و فرآورده های گوشتی ایجاد شده تا فضایی برای فعالیت های پژوهشی و عملیاتی دانشجویان در این صنعت باشد.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.