به گزارش ایرنا، فخرالدین دانش آشتیانی روز پنجشنبه در نشست مشترک شورای معاونین و روسای ادارات این سازمان در مشهد افزود: هنوز تمرکز ما به روی آموزش است در حالی که تربیت باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: موضوع تربیت نباید به فعالیت های خارج از کلاس درس محدود شود و اگر چنین رویکردی در نظام آموزش و پرورش دنبال شود، نتایج مناسبی از آن به دست نخواهد آمد.
وی با بیان اینکه تربیت در کلاس درس و با برنامه ریزی درسی محقق می شود گفت: برنامه های جانبی از جمله برنامه هایی محسوب می شود که باید به عنوان مکمل در نظر گرفته شود و یکی از وظایف اصلی معلم در کلاسهای درس تربیت دانش آموزان است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی می پندارند معلمان پرورشی مسئولیت تربیت دانش آموزان و دیگر معلمان مسئولیت آموزش آنان را بر عهده دارند در حالی که این موضوع به هیچ عنوان درست نیست و اگر بخواهیم دانش آموز به حیات طیبه برسد، باید همه معلمان وظیفه تربیت را بر عهده بگیرند.
وی با بیان اینکه در زمینه سند تحول بنیادین می توان 2 نگاه را دنبال کرد، ادامه داد: نگاه نخست یک برداشت سطحی از سند را دنبال می کند و نگاهی ظاهری دارد اما نگاه دوم به اراده، خواست و اجرایی شدن سند می نگرد.
وی اظهار کرد: باید بررسی کرد که در شرایط فعلی چگونه می توان سند تحول بنیادین را پیاده نمود و در این زمینه چه راهکارهایی وجود دارد، آیا با دستور العمل های مختلف می توان روح سند را در جامعه جاری کرد یا باید به اصول دیگری توجه نمود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در نظام آموزش و پرورش باید بررسی شود که هدف اصلی چیست آیا هدف این است که دانش را به دانش آموزان منتقل کنیم یا بستری برای تربیت دانش آموزان فراهم کنیم که سند تحول بنیادین تربیت فرزندان را مورد توجه قرار می دهد هر چند که نمی توان از آموزش نیز به سادگی عبور کرد.
وی به ضرورت بکارگیری رویکرد های مختلف در تربیت دانش آموزان اشاره کرد و افزود: در گام نخست باید رابطه دانش آموز با خودش تعریف و شناخته شود یعنی اینکه دانش آموزان ظرفیت ها و توان و استعدادهای خود را شناسایی کنند.
وی اظهار کرد: در گام دوم باید ارتباط دانش آموزان با خدا مورد تاکید قرار گیرد و معلمان در دروس مختلف به چنین موضوعاتی اشاره کنند و حتی در دروسی مانند ریاضی هم می توان چنین ارتباطی را برای دانش آموزان تفسیر کرد.
دانش آشتیانی گفت: رابطه دانش آموز با دیگران رویکرد سومی است که باید در نظام تعلیم و تربیت مورد تاکید قرار گیرد و دانش آموزان چگونگی رابطه خود با همسن و سالانشان را آموزش ببینند.
وی افزود: دانش آموزان باید یاد بگیرند که می توانند دیدگاه های مختلف نسبت به موضوعات داشته باشند و در کنار یکدیگر در یک فضای صمیمی رشد کنند.
وی ادامه داد: اگر امروز برخی نمی توانند با 2 تفکر مختلف سیاسی در کنار یکدیگر قرار گیرند، اشکال از نظام تربیتی ماست زیرا می توانیم با ایجاد بستر مناسب زمینه رشد و تعالی آنها را در مدارس فراهم کنیم.
وزیر آموزش و پرورش چهارمین رویکرد را ارتباط دانش آموزان با اجتماع دانست و اظهار کرد: دانش آموزان علاوه بر اینکه باید با دیگران رابطه برقرار کنند باید بتوانند با اجتماع خود نیز به بهترین شکل ممکن ارتباط داشته باشند.
وی گفت: معلم ما باید بداند که مسئولیت دارد چنین زمینه هایی را فراهم کند و می توان در دروس مختلف رویکرد های تربیتی را دنبال کرد.
وی افزود: مهارتهای زندگی نیز باید در تمام ساعت های تحصیل به دانش آموزان ارائه گردد و نباید اتخاذ چنین رویکردهایی به ساعت هایی غیر از ساعات کلاس درس سپرده شود.
وی اظهار کرد: اگر این مدل طراحی شود و آموزش های لازم ارائه گردد می توانیم به اهداف تربیتی آموزش و پرورش دست پیدا کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شعار آموزش و پرورش در این استان تعلیم و تربیت تمام ساحتی با رویکرد کیفیت و عدالت است که مسیر دستیابی بر این شعار را از طریق فعالیت های مختلف دنبال می کنیم.
علیرضا کاظمی افزود: توسعه مشارکت در هشت محور مختلف از جمله دانش آموز، همکار فرهنگی، اولیا، بخش خصوصی و دولتی دنبال می‌شود که توانسته ایم این مشارکت را در بالاترین سطح انجام دهیم.
وی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید توانسته ایم درآمد اختصاصی آموزش و پرورش استان را به بیش از سه برابر افزایش دهیم که این میزان درآمد جدا از منابع مالی ایجاد شده از فعالیت مراکز رفاهی و درمانی سازمان است ضمن اینکه در این مراکز نیز 100 درصد درآمد حاصله صرف توسعه این مراکز می شود.
وی ساماندهی نیروی انسانی، ارائه ده ها طرح نوآورانه و خلاقانه، قبول مسئولیت 10 دبیرخانه کشوری، میزبانی سالانه چهار میلیون نفر روز زائر و میزبانی بیش از 50 برنامه کشوری در یک سال را از دیگر اقدامات دستگاه تعلیم و تربیت این استان برشمرد.
وی گفت: کسب رتبه های برتر در بخش های مختلف آموزشی و پرورشی توسط آموزش و پرورش این استان نشان می دهد همکاران ما برنامه های تعلیم و تربیت را به نحو احسن پیش می برند.
7498 /7496 / 6053 خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.