احمد محمدی فر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: کمکهای سازمانهای بین المللی در خصوص پناهندگان و مهاجران خارجی مقیم ایران قطع نشده ولی میزان آن بسیار اندک است. هم اکنون در بخش آموزش 420 هزار دانش آموز اتباع بیگانه در ایران با سرانه 20 میلیون ریال در سال تحصیل می کنند.
وی ادامه داد: افزون بر یک میلیون و 500 هزار پناهنده هم اینک بطور قانونی در ایران حضور دارند. همه این افراد با کارت آمایش و یا گذرنامه در جمهوری اسلامی ایران خدمات قانونی دریافت می کنند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور گفت: بین یک میلیون تا یک و نیم میلیون نفر تبعه خارجی نیز به صورت غیرقانونی در ایران حضور دارند که در حال سرشماری و بررسی آنها هستیم.
وی افزود: تلاشهای بسیاری در وزارت کشور برای صدور کارت آمایش و ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز در داخل ایران انجام شده است.
محمدی فر ادامه داد: سالانه حدود 600 هزار مهاجر به صورت داوطلبانه به کشور خود باز می گردند. بسیاری از پناهندگان به صورت داوطلبانه در طول سال تقاضای بازگشت به کشور خود را دارند و موضوعی که در برخی از رسانه ها مبنی بر اخراج مهاجران از ایران مطرح می شود صحت ندارد.
وی گفت: اتباع بیگانه غیرمجاز که در داخل کشور توسط پلیس دستگیر می شوند بدون تحمل مجازات 3 سال حبس قانونی، به کشور خود بازگردانده می شود.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور به مذاکرات صورت گرفته میان ایران و افغانستان در خصوص کارتهای آمایش مهاجران افغان نیز اشاره و بیان کرد: مذاکراتی در خصوص تغییر مهلت یک ساله به سه ساله برای دارندگان کارتهای آمایش انجام شده و در این زمینه هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.
وی افزود: برای ورود قانونی به کشور هیچ محدودیتی قائل نیستیم. فعالیتهایی در خصوص لغو قوانین سخت گیرانه و ساده سازی ورود قانونی به ایران انجام شده است.
او در ادامه همچنین گفت: هماهنگی لازم برای دارندگان کارتهای آمایش به منظور صدور رواید اربعین حسینی انجام شده و امیدواریم همچون پارسال بتوانیم زمینه ساز حضور تعداد زیادی از مهاجران در مراسم اربعین حسینی در عراق باشیم.
محمدی فر افزود: هماهنگیهای لازم به جهت حل مشکل دارندگان گذرنامه های دستنویس نیز انجام شده و در صورت موافق کشور عراق برای این افراد نیز روادید صادر می شود.
وی در ادامه به سه اولویت جمهوری اسلامی ایران در خصوص پناهندگان و مهاجران خارجی اشاره و بیان کرد: خدمات ایران در حوزه های بهداشت و سلامت، آموزش و پرورش و معیشت پناهندگان با رویکرد توانمدسازی آنها ارائه می شود.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور پیرامون اعزام دارندگان کارت آمایش به حج نیز گفت: آمادگی لازم برای مذاکره با عربستان برای اعزام این افراد با صدور گذرنامه وجود دارد ولی هنوز مذارکره خاصی صورت نگرفته است.
وی به طرح سرشماری اتباع خارجی غیرمجاز نیز اشاره و بیان کرد: این طرح هم اکنون در حال تکمیل است و هنوز شناسایی به صورت کامل انجام نشده ولی بسیاری از این افراد هم اکنون از خدمات و مصونیتها برخوردار هستند.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7495/7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.