به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد علم الهدی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در آرامگاه فردوسی و شهرتوس در 19 تیر ماه سال 1375 افزود: آنچه باید در این سرزمین مورد توجه قرار گیرد، توجه به شخصیت بزرگان از جمله حکیم فردوسی در حوزه معرفت شناسی است.
وی با اشاره به رویکردهای مختلف به شخصیت فردوسی و شاهنامه اظهار کرد: رویکرد هنری این شاعر بزرگ را در شعر حماسی نفر اول قرار داده به گونه ای که همه حماسی سرایان را شاگرد این مکتب کرده است.
وی گفت: در رویکرد تاریخی نیز یکایک سروده های این شاعر در شاهنامه به عنوان یک سند تاریخی نشانگر تاریخ و تمدن ایرانی در میان دیگر تمدنهاست.
امام جمعه مشهد افزود: اما هیچیک از این دو رویکرد، رویکرد واقعی نیست بلکه رویکرد اصلی و واقعی رویکرد فرهنگی به فردوسی و اشعار اوست.
وی ادامه داد: اقتدار، استقلال و آزادی سه نماد موجود در شاهنامه است و اگر این سه اصل به وسیله نماد های تاریخی و هنری در اذهان مردم جا بگیرد، جملگی سرچشمه فرهنگ انقلاب، اقتدار و آزاد بودن مردم از هر قید و بند و رهایی از زیر یوق هر قدرت مستبد و استکباری است.
وی اظهار کرد: فردوسی فرهنگ ساز بود و در دورانی که سانسور و اختناق بر جامعه طاغوتی حاکم بود و مردم را به خاطر اعتقاد به ولایت می کشتند، با استخدام شعر در ایجاد روحیه حرکت در جامعه متحجر زمانش در برابر استبداد حاکم ایستاد.
آیت الله علم الهدی گفت: برخی مکانها و زمانها از فضیلت برتر برخوردارند و این شرافت مربوط به حوادثی است که در آنها اتفاق افتاده است و شهر توس نیز از آنجایی که محل بروز چهره های اسلامی بوده است می تواند یک محل مبارک باشد.
وی افزود: چهره ها و بزرگوارانی که در توس بوده اند از جمله شیخ توسی، خواجه نصیرالدین توسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی همه فرهیخته و عناصر کارآمد در حوزه معارف اهل بیت پیامبر (ص) بوده اند.
وی از تقطیع سخنانش پیرامون توسعه گردشگری انتقاد کرد و گفت: با گردشگری مخالف نیستم، هیچ انسان عاقل با رونق این صنعت در منطقه ای که سالانه چهار میلیون گردشگر خارجی دارد مخالف نیست اما مساله این است که گردشگری که به مشهد می آید برای گردش و تفریح و شادمانی سفر نکرده است لذا باید به گردشگری فرهنگی و توسعه امکانات زیارت در برنامه ریزی و خدمات رسانی این شهر براساس خواسته مسافران توجه شود.
شهردار مشهد نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه فردوسی و حقی که این شاعر بزرگ بر فرهنگ مردم ایران دارد، گفت: مدیریت شهری تا کنون 350 میلیارد ریال برای توسعه منطقه توس هزینه کرده است.
سید صولت مرتضوی افزود: احداث دو بولوار شاهنامه و توس از جمله اقدامات مدیریت شهری برای آبادانی این منطقه است و مفرح کردن توس با درختکاری، آسفالت معابر و برقرار کردن خط اتوبوسرانی از دیگر اقدامات شهرداری مشهد می باشد.
وی به نظارت شهرداری بر ساخت وسازها اشاره کرد و گفت: شورای حفظ حقوق بیت المال استان نیز در سال ‌های اخیر از تصرف اموال عمومی جلوگیری نموده و با همکاری نهادهای مختلف اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز گفت: توس جایگاه خود را در کمیته حفظ بیت المال باز کرده و امروز با هم افزایی دیگر دستگاهها از جمله میراث فرهنگی و شهرداری، اقدامات موثر در منطقه آغاز شده است.
محمد بخشی محبی افزود: بسیاری باور نداشتند که با معادن غیر مجاز این منطقه که 1700 هکتار زمین را به نوعی تحت تصرف داشتند برخورد شود.
وی با تاکید براینکه می توان از تخلف جلوگیری کرد، اظهار داشت: در کنار این تخلفها و معادنی که در منطقه فعال بودند، تردد بسیاری از کامیون ها را داشتیم که موجب عدم ثبت جهانی این مکان در یونسکو می شد.
وی گفت: سمن ها ، مردم و آستان قدس رضوی خواستار احیای طراحی هایی از شاهنامه هستند که سالهای گذشته به هر دلیل در اطراف میدان فردوسی پاک شده است.
وی افزود: هم اکنون بیش از سه ماه از درخواست آستان قدس رضوی از شهرداری برای طراحی مجدد نقوش شاهنامه بر این دیوارها می گذرد اما تاکنون این نهاد اقدامی در این زمینه انجام نداده است.
19 تیر ماه سال 1375رهبر معظم انقلاب با سفر به شهر توس دستوری مبنی بر توسعه و آبادانی منطقه صادر کردند.
3221 / 6053 خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.