دکتر محمدرضا صابری فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برجام تاثیرات مفیدی بر کاهش واردات دارو، رفع چالشها و مشکلات تهیه داروهای خارجی و وارداتی مورد نیاز داشته است.
وی سهم خراسان رضوی را در تولید و مصرف دارو حدود 9 درصد کل کشور ذکر و بیان کرد: افزایش تولید دارو در داخل کشور از سیاستهای دولت یازدهم می باشد لذا در پی اقدامات انجام شده طی سالهای 93 تا 95 شیب واردات دارو در کشور کاهش قابل ملاحظه ای یافته است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: سال 93 به میزان 100 هزار میلیارد ریال در کشور دارو مصرف شد که 55 هزار میلیارد ریال آن تولید داخل و بقیه تولید خارج بود.
وی گفت: مصرف دارو طی سالهای 93 تا 94 به میزان 135 هزار میلیارد ریال و 90 هزار میلیارد ریال آن تولید داخل بود.
صابری افزود: هم اکنون 98 درصد انواع داروها در داخل کشور تولید و تنها دو درصد آن از خارج کشور وارد می شود اما به لحاظ ارزشی واردات دارویی هم اکنون رقم بالایی را شامل می شود.
وی ادامه داد: داروهای بیوتکنولوژییک، بیماران نخاعی، دستگاه ایمنی بدن، سرطان، پیوند اعضا، هموفیلی و تالاسمی از داروهایی است که هم اکنون از خارج وارد می شوند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون در بحث واردات دارویی و تهیه مواد اولیه هیچ مشکلی در این خراسان نداریم و تحت تاثیر هیچگونه تحریمی نیستیم. اگر داروی خارجی در بازار موجود نیست سیاست وزارت بهداشت است که داروی مربوطه را نداشته باشیم و داروی ساخت داخل را جایگزین آن کنیم و یا آن دارو تحت تاثیر کمبود جهانی است و یا به علت کمبود اعتبار در کشور تهیه نشده است.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.