رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در مراسمی به همین مناسبت گفت: در یک سال گذشته حدود یک میلیون و 500 هزار پرونده به دستگاه قضایی این استان وارد شده که این تعداد حدود یک دهم پرونده های کل کشور است.
حجت الاسلام علی مظفری افزود: آزاد سازی 2 هزار هکتار اراضی ملی از دست زمین خواران و رسیدگی سریع به پرونده های تجاوز به عنف از جمله اقدامات دستگاه قضایی این استان در مدت مزبور بوده است.
وی با بیان اینکه این استان از نظر کاهش افراد بازداشتی مرتبط با جرایم مهریه رتبه نخست کشور را داشته است اظهار کرد: جمعیت زندانیان جرایم کیفری نیز در خراسان رضوی طی سال جاری به میزان 900 نفر کاهش یافته که بسیاری از آنها مربوط به جرایم مالی است.

* کاهش پرونده های طلاق در خراسان رضوی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی نیز از کاهش 23 درصدی پرونده های طلاق در این استان طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن خبر داد.
سید امیر مرتضوی گفت: رتبه پنجم این استان در طلاق طی سال 94 با اجرای طرحهای آموزشی و مشاوره ای در قالب طرح صیانت از نهاد خانواده، به جایگاه هشتم در سال گذشته رسید در حالی که این استان در سال 92رتبه نخست طلاق در کشور را داشت.
وی افزود: در سه ماه نخست سال جاری نیز 2 هزار و 436 فقره طلاق توافقی در این استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 17 درصد کاهش داشت و آمار ازدواج نیز در خراسان رضوی طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن یک درصد افزایش داشت.

* رسیدگی به 61 هزار پرونده در سه ماه
رئیس اداره شوراهای حل اختلاف استان خراسان رضوی نیز گفت: 61 هزار پرونده طی سه ماه اول امسال در شوراهای حل اختلاف این استان مورد رسیدگی قرار گرفت و 21 درصد از پرونده های ورودی به این شورا از ابتدای سال جاری تاکنون به مصالحه، صلح و سازش بین طرفین منجر شد.
محمود رفسنجانی افزود: دعاوی مالی و اختلافات موجر و مستاجر در تخلیه اماکن مسکونی بیشترین آمار پرونده‌ های وارده به شوراهای حل اختلاف است.

* کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی در سبزوار و تربت حیدریه
رئیس دادگستری سبزوار هم گفت: زمان رسیدگی به پرونده های وارده به دادگستری این شهرستان طی یک سال اخیر از 124 روز به 78 روز کاهش یافت.
سید محمد حسینی افزود: طی 15 ماه گذشته 56 هزار و 63 فقره پرونده به بخش های مختلف دادگستری سبزوار وارد و رسیدگی شد که ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص، تصادفات و جرایم غیرعمد، سرقتهای تعزیری و تهدید از مهمترین این پرونده ها هستند.
وی اظهار کرد: در این مدت 57 هزار و 655 فقره پرونده رسیدگی و مختومه شد.
وی گفت: هم اکنون هفت هزار و 964 پرونده در شعبه های مختلف دادگستری سبزوار در حال رسیدگی است.
رئیس دادگستری تربت حیدریه نیز با بیان اینکه احکام دادگاه انقلاب از 1700 فقره به 900 فقره و اجرای احکام کیفری از 1700 به حدود هزار فقره کاهش یافته است گفت: زمان دهی در محاکم نیز به 48 و 28 روز رسیده و حال آنکه زمان دهی استاندارد 166 روز است.
محمد ابراهیم زاده چناری افزود: در یک سال اخیر ورودی پرونده های قضایی در این شهرستان 45 هزار و 751 فقره و تعداد پرونده های مختومه 47 هزار و 482 فقره (با احتساب پرونده های مربوط به سال 94) و شمار پرونده های وارده به شورای حل اختلاف هفت هزار و 378 فقره و خروجی های آن نیز هفت هزار و 337 فقره بوده است.
وی اظهار کرد: در زمینه پرونده های اعتیاد به مواد مخدر و پرونده های طلاق طی سال گذشته نیز شاهد کاهش 5.5 درصدی نسبت به سال 94 هستیم.
وی گفت: جمعیت کیفری و زندانی این شهرستان نیز از هزار و 800 نفر به هزار و 400 نفر کاهش یافته است.

* کاهش طلاق در کاشمر
رئیس دادگستری کاشمر نیز گفت: میزان طلاق در این شهرستان طی یک سال اخیر نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته بطوریکه طلاق به درخواست زوج نداشته ایم و تمام طلاق ها به درخواست زوجه بوده و در این مدت 60 حکم طلاق به درخواست زوجه و 306 حکم طلاق توافقی صادر شده است.
محمد قانعی با بیان اینکه تصادفات و اختلافات خانوادگی معضلات بسیار برای خانواده ها به وجود آورده است، افزود: در یک سال اخیر 200 پرونده سرقت و 141 فقره نزاع در کاشمر داشته ایم.

* کاهش ورودی پرونده های قضایی در مه ولات
علی اکبر تقی نژاد رئیس دادگستری مه ولات نیز گفت: میزان ورودی پرونده به دادگستری این شهرستان در یک سال اخیر 10 درصد و شمار جمعیت کیفری زندانیان این منطقه نیز 20 درصد کاهش داشته است.

* افزایش میزان ازدواج در گناباد
رئیس دادگستری گناباد هم با بیان اینکه تعداد ازدواج در دفاتر اسناد رسمی گناباد از 808 فقره در سال 1394 به 915 فقره در سال گذشته افزایش یافت گفت: از مجموع پرونده های رسیدگی شده در محاکم قضایی این شهرستان 216 فقره مربوطه به طلاق بود که 185 طلاق در این مدت ثبت شد در حالی که سال قبل از آن 176 طلاق به ثبت رسیده بود.
محمود دانایی افزود: مدت زمان رسیدگی به پرونده های قضایی در این شهرستان بطور متوسط از 15 ماه به 40روز کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: 2600 پرونده وارده به محاکم قضایی گناباد در سه سال گذشته به 435 فقره در سال جاری کاهش یافته و از مجموع 1470 فقره پرونده وارده به دادگاههای حقوقی گناباد موضوعات مطالبه وجه، طلاق توافقی، تمکین و تنظیم سند ثبتی در صدر پرونده ها قرار دارند.

* کاهش آمار ازدواج در قوچان
رئیس دادگستری شهرستان قوچان نیز گفت: در سه ‌ماه اول سال گذشته 580 فقره ازدواج در این شهرستان ثبت‌ شد در حالی‌ که این تعداد در مدت مشابه امسال به 523 فقره رسید.
سید حسن حسینی افزود: در سال گذشته در مجموع دادسرا و دادگاه این شهرستان 33 هزار و 116 فقره پرونده وارده داشته اند که تعداد 34 هزار و 682 پرونده مختومه شده و پنج هزار و 412 پرونده نیز در حال رسیدگی است.
وی اظهار کرد: تعداد طلاق های ثبت شده در قوچان نیز از 127 فقره در سه ماه اول سال گذشته به 131 فقره در مدت مشابه سال جاری رسید که سه درصد افزایش داشت.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
7507/ 6053 خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.