به گزارش ایرنا محمدرضا شاملو روز پنجشنبه در گردهمایی دهیاران شهرستان گناباد افزود: شیوه کنونی توزیع اعتبارات در مناطق روستایی بر اساس موقعیت و شاخص جمعیتی صحیح نیست و این رویه موجب می شود وضعیت مناطق برخوردار روزبروز بهتر و مناطق غیر برخوردار، بدتر شود.
وی اظهار کرد: اعتبارات و مالیات بر ارزش افزوده باید بر اساس میزان محرومیتها و غیر برخورداری مناطق روستایی تدوین و ابلاغ شود.
وی گفت: برخی مناطق روستایی کشور به خاطر قرارگرفتن در مجاورت مراکز صنعتی از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردارند و از اعتبارت مختلف مانند سایر روستاها به یک نسبت برخوردار می شوند، در حالی که این رویکرد باید تغییر یابد.
شاملو افزود: توسعه گردشگری و اشتغال و رونق اقتصادی مناطق روستایی در کنار عمران و نوسازی مورد عنایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد و در سالجاری در 300 روستای هدف گردشگری با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرحهایی برای جذب گردشگر در دست اقدام است.
وی از دهیاران خواست در حفظ و نگهداری طرحهای عمرانی اجرا شده، بهداشت، توسعه و احداث پارکها و فضای سبز در مناطق روستایی توجه بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه 30 درصد روستاهای غیر مقاوم کشور در سالجاری در برابر حوادث مقاوم سازی می شوند، از پیگیری تخصیص اعتبار این بخش در آینده نزدیک خبر داد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در این گردهمایی گفت: از مجموع چهار هزار میلیارد ریال قیر رایگان اختصاص یافته برای آسفالت معابر روستایی کشور طی سال جاری ، 2 هزار میلیارد ریال در نیمه اول امسال توزیع می شود.
حمید بنایی با بیان اینکه سال گذشته 90 هزار واحد مسکونی روستایی در کشور نوسازی شدند افزود: با تصویب مجلس شورای اسلامی 200 هزار واحد فرسوده مناطق روستایی کشور نیز در سال جاری نوسازی و بهسازی می شوند.
نماینده گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی همچنین از اختصاص 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای عمران و توسعه روستایی در سالجاری خبر داد.
فرماندار گناباد هم در این مراسم گفت: دولت یازدهم با وجود مشکلات اقتصادی توجه خاص به توسعه و عمران مناطق روستایی داشته و بیش از 35 درصد اعتبارات ماده 180 و 40 درصد اعتبارات تملک دارایی های گناباد در سال جاری به مناطق روستایی اختصاص یافته است.
محمد علی نبی پور با تاکید بر توجه بیشتر بنیاد مسکن به توسعه گردشگری به عنوان یکی از مولفه های اشتغال زایی و رونق اقتصادی در مناطق روستایی این شهرستان افزود: به دنبال تجربه موفق روستای هدف گردشگری ریاب، روستاهای سنو و قوژد گناباد هم زیر پوشش طرحهای گردشگری قرار گرفتند.
گناباد با 112 روستا و 2 بخش مرکزی و کاخک در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
45 هزار نفر از جمعیت 82 هزار نفری این شهرستان ساکن مناطق شهری و بقیه روستانشین هستند.
2095/ 6053 خبرنگار: علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.