علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از دهیاران نمونه خراسان رضوی در مشهد افزود: یکی از اهدافی که در مدیریت دهیاریها و شوراهای اسلامی شهر و روستا دنبال می شود ایجاد مدیریت یکپارچه در روستاها و توسعه مناطق محروم می باشد بگونه ای که توسعه برای مردم با مردم و توسط خود آنان محقق شود و نقطه محوری در این بخش دهیاران هستند.
وی با اشاره به حضور پرشور روستاییان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ادامه داد: مشارکت دهیاران برای حضور حداکثری مردم در انتخابات بسیار پررنگ بود و نقش آنان در توسعه و عدالت توزیعی بسیار حایز اهمیت است.
استاندار خراسان رضوی گفت: خودکفایی در بخش تولید و تامین مایحتاج مردم به ویژه در حوزه مواد غذایی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و دهیاران در این بخش هم نقش مهمی ایفا می کنند. حفظ و توسعه منابع انسانی روستاها مهمترین وظیفه و مسئولیت دهیاران است لذا باید به این بخش بیش از گذشته توجه کنند تا ظرفیتهای بالقوه در روستاها را به فعلیت برسانند.
وی به نامگذاری امسال با عنوان 'اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' نیز اشاره و بیان کرد: یکی از فعالیتهای مهمی که دهیاران برای تحقق شعار امسال می توانند انجام دهند توجه به تولید و اشتغال در حوزه روستا است.
رشیدیان افزود: دهیاران باید نقش موثر خود را در تکمیل چرخه تولید از مواد اولیه تا بسته بندی و عرضه با بهره گیری از تعاونیها و حذف واسطه ها در روستاها نیز نشان دهند.
وی ادامه داد: امکانات دولت در حدی نیست که برای هر روستا یک اداره یا نمایندگی ایجاد کند و خدمات دولت را می توان از طریق پیشخوان یا پنجره واحد نیز به روستاییان ارائه کرد تا دیگر نیازی به حضور مستقیم روستاییان در ادارات نباشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: این استان در دریافت بودجه های مربوط به توسعه طرحهای اقتصادی در بخش روستایی رتبه نخست را دارد زیرا تاکنون حداکثر تلاش برای بهره گیری از ظرفیتهای معاونت روستایی دفتر ریاست جمهوری در حوزه اشتغال و بهره گیری از منابع مالی انجام شده است.
وی همچنین اظهار کرد: 65 درصد از گستره خراسان رضوی بر روی گسلهای زلزله خیز و 35 درصد از مناطق استان در معرض سیلاب و سیل قرار دارد. باید نسبت به مناسب سازی شرایط روستایی و مقاوم سازی خانه ها نیز اقدام کرد.
رشیدیان افزود: به گفته روستاییان تسهیلات 200 میلیون ریالی با نرخ چهار درصد برای مقاومسازی خانه ها کافی نیست. به همین منظور 80 تا 150 میلیون ریال دیگر به این تسهیلات اضافه شد تا بتوان با در دست داشتن منابع مالی مناسبتری مقاوم سازی را انجام داد.
وی ادامه داد: دهیاران در حوزه مدیریت بحران نیز مسئولیت دارند. باید از ماشین آلات و دستگاههای لازم برای پیشگیری از سیل بهره گیرند و هر دهیاری که اقدامات پیگشیرانه را برای روستاهای در معرض سیل و زلزله انجام نداده باشد باید مورد بازخواست قرار گیرد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: بر اساس سرشماری سال 1390 از هفت هزار و 359 آبادی در این استان سه هزار و 335 آبادی دارای جمعیت ساکن است.
وحید قربانی افزود: از این تعداد آبادی نیز دو هزار و 524 مورد روستاهای دارای جمعیت بیش از 20 خانوار بوده و بقیه آنها جمعیت 20 خانواری دارند. چهار هزار و 24 آبادی استان هم خالی از سکنه است.
وی ادامه داد: از 35 هزار دهیاری که در کل کشور وجود دارد 2 هزار و 353 دهیاری در خراسان رضوی دایر است.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.