محسن مه آبادی روز سه شنبه در همایش مدیرت مصرف آب تایباد افزود: همچنین از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای 6 هزار میلیارد ریال برای پروژه های آبرسانی روستایی خراسان رضوی منظور شده است.
وی گفت: با توجه به تداوم چندین ساله پدیده خشکسالی هم اینک خراسان رضوی وضعیت تنش آبی قرار دارد لذا به 270 روستا بطور مستمر و به 130 روستا نیز به صورت مقطعی با تانکر آبرسانی می شود.
وی بیشترین تانکرهای سیار آبرسان را مربوط به شهرستانهای تربت جام و تایباد ذکر و بیان کرد: دولت تدبیر و امید پارسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هزار و 10 میلیارد ریال به ساخت مجتمعهای آبرسانی در خراسان رضوی اختصاص داد.
او ادامه داد: از 43 مجتمع آبرسانی در حال ساخت در خراسان رضوی پارسال 13 مجتمع به بهره برداری رسید و سایر پروژه های فعال در این زمینه پیشرفت 60 درصدی دارند.
مشاور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: در ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم آبرسانی سیار برای هزار روستا صورت می گرفت که این رقم هم اینک به 480 روستا رسیده بطوری که 60 درصد آبرسانی به صورت تانکر و سیار حذف شده ات.
وی افزود: سرانه تعریف شده آب مصرفی در خراسان برای هر خانوار روستایی 15 تا 18 مترمکعب است و 65 درصد مشترکان این الگوی مصرف آب شرب را رعایت می کنند.
او ادامه داد: پارسال چهار هزار و 800 مشترک غیرمجاز در سطح استان شناسایی و 90 درصد آنها به مجاز تبدیل شد.
فرماندار تایباد نیز در این نشست گفت: افزون بر 80 درصد جمعیت این شهرستان در کشاورزی و دامپروری مشغول فعالیت هستند لذا تغییر الگوی کشت، اجرای سامانه های نوین آبیاری و جلوگیری از استفاده غیرمجاز آب شرب در برخی از روستاها از مهمترین راهکارها برای کاهش و افت منابع آبی است.
مرکز شهرستان 117 هزار نفری تایباد در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با خدمات رسانی به دو هزار و 397 روستا 93 درصد جمعیت روستایی این استان را زیر پوشش دارد. جمعیت زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با یک و نیم میلیون نفر، از جمعیت روستایی 15 استان کشور بیشتر است. میزان برخورداری از آب بهداشتی در روستاهای خراسان رضوی 77 درصد لذا شاخص برخورداری از آب بهداشتی در روستاهای این استان یک درصد بالاتر از متوسط کشوری است. تعداد مشترکان شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی 530 هزار مورد است.
خبرنگار: علی اصلاحی نصرآبادی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7494/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.