سید جواد حسینی روز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: صنعت گردشگری در جهان به عنوان یک محور عمده و پیشران توسعه محسوب می شود و با توجه به اینکه 99 درصد ظرفیت گردشگری به ویژه گردشگری دینی در خراسان رضوی است این پیشرانی قوت بیشتری می گیرد.
وی ادامه داد: ارزش افزوده سالانه سوغات در مشهد بسیار زیاد است اما 70 درصد این سوغات کالای خارجی و و 20 درصد آن کالای قاچاق است.
معاون استاندار خراسان رضوی سهم بخش خصوصی را در این عرصه ناچیز توصیف و بیان کرد: باید سوغات سفر در داخل تولید و مبارزه با قاچاق کالا با جدیت بیشتر پیگیری شود. همچنین می بایست بخش خصوصی ورود موثری در تولید سوغات داشته باشد.
وی در ادامه بر ضرورت تهیه اطلس گردشگری خراسان رضوی و ساماندهی موضوعات این بخش تاکید و بیان کرد: وجود 1408 اثر میراث فرهنگی و تاریخی ثبت شده خراسان در فهرست آثار ملی و 38 موزه در استان تنها بخشی از ظرفیتهای تاریخی این خطه است.
مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: سازمان میراث فرهنگی دستگاهی با ماموریتهای متعدد، متنوع و فراوان است که مسئولیت آن را بیشتر می کند.
حسین زارع صفت به ویژگیها و شرایط خاص خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: 50 درصد تاسیسات گردشگری و 30 درصد واحدهای اقامتی کشور در این استان دایر است و مشهد مقصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی و دارای تمدن و تاریخ کهنی است که آن را به مینیاتور ایران تبدیل کرده است.
وی افزود: طی دو سال مدیریت این سازمان در خراسان رضوی تلاش شد تا در هر سه عرصه ماموریتهای سازمانی اقدامات و برنامه های متنوع و موثری انجام شود. در این مدت 100 واحد تاسیسات گردشگری در سطح استان راه اندازی و به مجموعه تاسیسات افزوده شد.
او ادامه داد: خراسان رضوی با تلاشهای انجام شده طی دو سال پیاپی در ارائه خدمت به زائران و مسافران، استان برتر کشور شده است.
بر اساس ابلاغ ریاست سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری 'محمدرحیم رهنما' به عنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی منصوب شده است. رهنما دارای مدرک دکترای برنامه ریزی شهری و عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.