علی شمخانی روز یکشنبه در نشست شورای اداری استان خراسان رضوی در مشهد افزود: امروز وقتی دیگران از بیرون به ایران نگاه می کنند کشوری مقتدر، برآمده از ثبات و امنیت، دارای رفتار سیاسی مشخص و مدیریت مبتنی بر یک انقلاب می بینند که نسبت به سایر کشورهای اطراف خود امتیازات برجسته ای دارد.
وی ادامه داد: این احساس در ملت ایران نیز به عنوان قسمتی از پرستیژه و حیات اجتماعی شکل گرفته است
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ایران نه به کسی 400 میلیارد دلار پول می دهد که امنیت بخرد نه جزیره ای در مصر و مالدیو می خرد که نفوذ خود را توسعه دهد بلکه امنیت، ثبات و نفوذ آن ناشی از نوع حاکمیت، باورهای دینی و تجربه اداره حکومت مستقل از بیگانگان است.
وی در ادامه به انتخابات اخیر ریاست جمهوری اشاره و بیان کرد: وقتی دو رقیب در مشهد در فاصله کمی از هم بدون هیچ حاشیه سخنرانی می کنند بدان مفهوم است که مردم ایران بهتر از مسئولان آن رفتار سیاسی، انضباط اجتماعی و فرهنگی برتری دارند و این سرمایه ملی است.
شمخانی گفت: در این میان در مقایسه خوداتکایی نظامی و سیاسی، توان، اقتدار امنیتی، استقلال، امور اقتصادی و اجتماعی شاهدیم که فاصله زیادی بین دستاوردهای تمامی این حوزه ها با توان اقتصادی کشور وجود دارد.
وی به وضعیت حاشیه نشینی، بزهکاری اجتماعی، طلاق و آمار زندانیان اشاره و بیان کرد: اکثریت قریب به اتفاق این شاخصها متاثر و برگرفته از مسائل اقتصادی، معیشتی و رفاهی است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: سالهاست در زمینه اینکه کدام یک از مسائل اقتصادی متناسب با نیازمندیهای بومی ایران است اختلاف داشته ایم و در این فاصله فرصتهای زیادی را از دست داده ایم تا اینکه بالاخره اقتصاد مقاومتی بعد از طی مراحل قانونی به عنوان راهبرد اقتصادی مشخص کشور تعیین شد.
وی ادامه داد: امروز راهبرد اقتصادی کشور ما مشخص است و در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال امروز مهمترین مساله امنیتی ما اقتصاد است که متناسب با سایر مولفه های امنیتی کشور رشد لازم را نیافته است.
مشکلات واحد اقتصاد را هدف قرار داده است
وی گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی طی چهار سال پی در پی مساله اقتصادی را محور شعارهای سال قرار می دهند باید به این باور برسیم که مهمترین موضوع کشور اقتصاد است. اگر این مساله را حل کنیم سایر قدرتهای ما چند برابر می شود و اگر این موضوع اصلاح نشده و بهبود نیابد سایر قدرتهای ما را نیز دچار سایش می کند.
او افزود: وقتی دشمن بداند اهرم اقتصاد مولفه مناسبی برای فشار است تحریم را انتخاب می کند. اما برای جلوگیری از موثرتر شدن تحریمها تلاش برای داشتن اقتصاد قابل اعتماد و بومی می تواند دشمن را به یاس بکشاند و این نیاز ملی است.
شمخانی ادامه داد: باید همه ما با هر سلیقه فکری به این باور برسیم که مشکلاتی واحد در سه سطح ساختار، سیاست و تحریم بیرونی اقتصاد را هدف قرار داده لذا باید از حاشیه پردازی و اصل قرار دادن فرع پرهیز نموده و این فروع ما را نسبت به اصل یعنی اقتصاد غافل نکند.
وی گفت: در حوزه اقتصادی در کنار کارآمدی، دفع نگاه جناحی و پرهیز از آنکه ابزار نظارتی و بازرسی به عنوان مانع تصمیم گیری درست و بهینه ما عمل کند باید برای اقتصاد ملی چاره اندیشی کنیم چنانکه برای مباحث فضای مجازی در شورای عالی مجازی و برای مسائل فرهنگی در شورای عالی فرهنگی تصمیم گیری می شود باید برای مسائل اقتصاد هم در یک شورای عالی تصمیم گیری کرد و همه بدان عمل کنند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: موضوع اقتصادی را باید در بخش اقتصادی و موضوع کارگری را در حوزه کارگری حل کرد که اگر حل نشود تبدیل به مساله سیاسی و امنیتی و بسیار پرهزینه می شوند.

* فساد پاشنه آشیل اقتصاد
وی ادامه داد: امروز مهمترین مساله امنیت ملی ما اقتصاد است و هیچ امری به اهمیت آن نیست و در درون این موضوع مساله ای به نام فساد وجود دارد که پاشنه آشیل اقتصاد است.
شمخانی گفت: باید همزمان با تحریم، با فساد به صورت جدی مبارزه کرد، سیاستهای درست اقتصادی اتخاذ نمود، ساختار اقتصادی را با اتحاذ سیاستهای اقتصادی اصلاح کنیم و از دعواهای حاشیه ای پرهیز نماییم.
وی افزود: همزمان با تمامی این اقدامات و تلاشها برای بهبود اقتصاد باید به شکل بی رحمانه ای با فساد که امروز چون موریانه اعتماد مردم را از نظام و اقتصاد سلب می کند و این اعتماد رو به سلب شدن است مبارزه کنیم.
او ادامه داد: این امر نه فقط وظیفه و مسئولیت دولت بلکه همه وظیفه ما اعم از حکومت، دولت، مردم، نظام قضایی، امنیتی و انتظامی است. مهمترین مساله ما مشکلات اقتصادی است که در حل آن تاخیر زمانی داریم و امروز نباید اجازه دهیم این تاخیر و فرصت زمانی بیشتر شده و زمان را بیش از این از دست بدهیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز مهمترین موضوع و محور عمل شورای اداری استان پرداختن به مسائل اقتصادی است. درگاههای نظارتی باید مبارزه جدی با فساد را مبنای عمل خود قرار دهند.
وی افزود: دغدغه نظام شورای اداری استان باید توسعه بخش خدمات، گردشگری و صنعتی باشد. مبنای شایسته سالاری هم بر تولید ثروت قرار گیرد، نگرش کنونی در کشور تغییر یافته و بر خلاف امروز مدیری قوی و توانمند شناخته شود که بیشتر تولید ثروت و یا از ثروت ایجاد شده تولید کند.
شمخانی ادامه داد: در عین محدودیتهای مالی، منابع مالی ما کم نیست. باید از منابع مالی، پولی و بانکی موجود به درستی استفاده شود.
وی گفت: اگر بخش ثابتی از خطبه های نماز جمعه بر مسائل اقتصادی هر منطقه به تناسب شرایط و اقدامات این حوزه و توضیح و پیگیری موضوع قرار گیرد مطلوب است حتی روحانیت در میان اقشار کارگری حضور یابند. محل رجوع کارآفرین و کسانی که می توانند تولید ثروت کنند با هر اندیشه ای، امام جمعه و مسئولان استان به ویژه استانداران باشند.

* فساد از مرحله بذر عبور کرده و تبدیل به نهال شده است
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: با توجه به اینکه فساد در کشور از مرحله بذر عبور کرده و تبدیل به نهال شده لذا باید در مقابله با فساد هیچیک از ما به دیگری رحم نکند که جز این خیانت به خون شهداست.
وی ادامه داد: باید در مبارزه با فساد به دور از هرگونه نگاه جناحی با همه به صورت یکسان برخورد شده و به صورت جدی اقدام شود.
شمخانی گفت: مهمترین دغدغه امنیتی ما مسائل معیشتی است و زمان فراوانی نیز تا امروز از دست داده ایم. باید جلوی از دست دادن فرصتها را گرفته و بدین منظور کل مجموعه نظام به این امر بپردازد. مردم را نیز در این امر مشارکت دهیم و در این میان مردم وقتی پای کار می آیند که حس کنند و ببینند ما مثل آنها زندگی می کنیم چنانکه در جنگ هم اینگونه عمل شد.
وی افزود: علت غلبه ما بر وضعیت منفی در زمان جنگ نیز همین دیدگاه بود که هیچ فرمانده ای از هیج نیروی تحت امر خود نخواست جلوتر حرکت کند. خود پیشتر از همه قرار گرفت، بقیه را نیز به حرکت درآورد و امروز هم بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی عملکردی اینگونه را می طلبد.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.