رئیس کمیسیون مزبور در نشست مشترک اعضای این کمیسیون با اعضای شورای تامین خراسان رضوی گفت: اعضای این کمیسیون در چارچوب وظیفه نظارتی خود سفرهای استانی را با اولویت مناطق مرزی در برنامه کاری خود دارند.
علاءالدین بروجردی افزود: در سفر به مشهد نیز مجموعه مسائل امنیتی استان خراسان رضوی با برگزاری شورای تامین استان بررسی می شود.
وی اظهار کرد: بررسی موضوعات امنیتی در مشهد به دلیل جایگاه والای آن به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، از اهمیت ویژه برخوردار است.
وی گفت: یکی از چالش هایی که گریبانگیر این کلانشهر مذهبی شده، حاشیه نشینی است که برای اشراف و اطلاع کامل از مشکلات موجود در این پهنه ها، بازدید میدانی خواهیم داشت.
بروجردی افزود: تلاش ما بر این است که کاستی های احتمالی در حوزه های امنیتی و مشکلات مرتبط با حاشیه نشینی را احصا کرده و برای حل آن ها برنامه ریزی و اقدام مناسب انجام دهیم.
وی اظهار کرد: آب نقش محوری در این زمینه دارد و توجه به آن باید در دستور کار قرار گیرد.
حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: طرح های توسعه ای و عمرانی دارای توجیه امنیتی به ویژه در نقاط مرزی و طرح های اقتصادی برون مرزی به منظور ایجاد امنیت پایدار از اهمیت ویژه برخوردارند که باید مورد توجه قرار گیرند.
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بر نقش محوری نگاه تقریبی در خراسان رضوی به مسلمانان اهل سنت تاکید کرد و گفت: همگرایی مثال زدنی شیعه و سنی به عنوان یک فرصت بی بدیل باید مورد توجه قرار گیرد.
هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ظرفیت های مهم این شهرستان گفت: نیشابور دارای ظرفیت های عظیمی است که توجه به آنها از نظر امنیتی می تواند به امنیت پایدار در استان کمک کند.
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست با قدردانی از دستگاه های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی برای استقرار امنیت پایدار گفت: در زمینه انسداد مرز، اصلاح قوانین و افزایش اعتبارات امنیتی خراسان رضوی متناسب با ظرفیت امنیتی این استان خواستار کمک و مساعدت ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هستیم.
علیرضا رشیدیان افزود: ارتقای ساختار نیروی انسانی و تشکیلات سازمانی دستگاه های انتظامی و امنیتی، افزایش تجهیزات به ویژه تجهیزات مدرن الکترونیکی، انسداد الکترونیکی مرزها و توجه به طرحهای اقتصادی با رویکرد امنیت پایدار در مرز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: توجه به حریم رضوی و ارتقای ساختار امنیتی آن، نگاه به حاشیه شهر مشهد با رویکرد استقرار امنیت پایدار، اصلاح برخی قوانین و مجازاتها در حوزه امنیت از دیگر مواردی است که نیاز به توجه ویژه دارد.
وی گفت: شورای تأمین استان باید از طریق برگزاری نشست با تمام دستگاه های عضو، نیازمندیها و پیشنهادات را دریافت و جمع بندی نموده و به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارسال نماید.
دبیر شورای تامین استان خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به موقعیت ویژه استان گفت: این استان هشت درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد و تراکم جمعیتی آن با 51 نفر در هر کیلومتر مربع بیشتر از میانگین کشوری آن است.
سید جواد حسینی افزود: توزیع نامتوازن جغرافیایی به گونه ای که 51 درصد جمعیت استان در شهرستان مشهد، 20 درصد در چهار شهر بزرگ و 29 درصد در 23 شهرستان دیگر استان است، از ویژگی های خاص جمعیتی خراسان رضوی می باشد.
وی اظهار کرد: توزیع نامتوازن اجتماعی، وجود یک میلیون و صد هزار نفر در 13 شهرستان و 25 بخش محروم و ترکیب موزائیکی و پیچیده جمعیتی به دلیل نرخ زیاد مهاجرپذیری مشهد، از دیگر ویژگی های جمعیتی این استان است.
وی گفت: وجود 27 میلیون زائر در هر سال، 320 هزار تبعه خارجی، 834 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و ترکمنستان به گونه ای که 14درصد مرز خشکی و 9درصد کل مرز کشور به این استان تعلق دارد از موارد ویژه در این استان به شمار می رود.
حسینی افزود: وجود بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر حاشیه نشین در 66 هسته و هشت پهنه استان نیز از نکات قابل توجه است و 40 تا 80 درصد جرایم مشهد در حاشیه این شهر به وقوع می پیوندد.
وی اظهار کرد: وجود نمایندگی ها و کنسولگریهای متعدد در مشهد، مراکز متعدد حیاتی و دارای رده حفاظتی، تردد مسئولان تراز اول کشور و مسئولان بین المللی دارای رده های حفاظتی و نشست های مختلف ملی و بین المللی، شرایط خاصی را برای استان و مشهد بوجود آورده است.
وی گفت: با توجه به ظرفیت های مشهد و بارگاه منور رضوی و فعالیت نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی در این استان، اختصاص اعتبارات بیشتر امنیتی، اصلاح برخی قوانین و دریافت برخی مجوزها در حوزه امنیت می تواند به پایداری بیشتر امنیت در این استان کمک کند.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.