محمود دانایی روز پنجشنبه در دیدار مسئولان دستگاه قضایی گناباد با امام جمعه این شهر افزود: بر اساس میانگین استاندارد باید 17 قاضی در محاکم قضایی این شهرستان مشغول کار باشند در حالی که هم اکنون 11 قاضی در این بخش فعالند و 35 درصد سمتهای قضایی بدون تصدی است.
وی ادامه داد: همچنین بطور میانگین باید 80 کارمند در بخشهای اداری دادگستری گناباد مشغول فعالیت باشند در حالی که هم اکنون با 42 کارمند خدمات به مردم و مراجعان دستگاه قضایی ارائه می شود. 47.5 درصد سمتهای این بخش بدون تصدی است.
رئیس دادگستری گناباد گفت: با این وجود کاهش اطاله دادرسی از دستاوردهای مهم دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب گناباد در سه سال اخیر بوده و مدت زمان رسیدگی به پرونده های قضایی بطور متوسط از 15 ماه به 40 روز کاهش یافته است.
وی افزود: از 2600 پرونده وارده به محاکم قضایی گناباد در سال گذشته 435 فقره رسیدگی شد و از مجموع 1470 فقره پرونده وارده به دادگاههای حقوقی گناباد موضوعات 'مطالبه وجه، طلاق توافقی، تمکین و تنظیم سند ثبتی' در صدر پرونده ها قرار دارند.
دانایی ادامه داد: از مجموع پرونده های رسیدگی شده در محاکم قضایی گناباد 216 فقره مربوطه به طلاق بود و 185 طلاق در این مدت ثبت شد در حالی که سال قبل از آن 176 مورد طلاق به ثبت رسیده بود.
وی گفت: همچنین میزان ازدواج در دفاتر اسناد رسمی گناباد از 808 مورد در سال 1394 به 915 مورد در سال 1395 افزایش یافت.
دادستان عمومی و انقلاب گناباد هم با اشاره به اینکه دعواهای خانوادگی و توهین در رده های نخست رسیدگی به پرونده های قضایی این شهرستان قرار دارد خواستار توجه بیشتر به استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف و معتدمان محلی در سطح شهرها و روستاها برای میانجیگری و کاهش اختلافات شد.
علیرضا محولاتی همچنین با اشاره به اینکه از چند ماه گذشته نمایندگی پزشکی قانونی در گناباد فعالیت ندارد خواستار استفاده از توان متخصصان بومی این شهرستان برای تصدی در این بخش شد.
امام جمعه گناباد هم در این نشست گفت: شتاب در رسیدگی به پرونده های قضایی در سالهای گذشته به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده بود اما با تلاش مسئولان و دست اندرکاران دادگستری و دادسرا و با وجود کمبود کارکنان قضایی و اداری این میزان کاهش یافت.
حجت الاسلام و المسلمین حسن صادقی نسب بر توجه زوجهای جوان به آموزشهای قبل از ازدواج برای افزایش مهارتهای زندگی و کاهش معضل طلاق در گناباد نیز تاکید کرد.
گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسن زاده **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.