علی اصغر سیدآبادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: جام باشگاههای کتابخوانی عنوان طرح جدیدی برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است. وی ادامه داد: جرقه ایده طرح تشکیل باشگاههای کتابخوانی ابتدا در یکی از نشستهای کتابخوانی دبستان فردوسی نیشابور زده شد و سپس در دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه پایتخت کتاب ایران مطرح و مورد توجه قرار گرفت.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این چارچوب کودکان پس از خرید کتاب و مطالعه آنها، کتابهایشان را با یکدیگر به اشتراک می گذارند، بهترین کتاب را انتخاب و سپس در یک فیلم کوتاه یک دقیقه ای آن را معرفی می کنند.
وی افزود: هر باشگاه دارای پرونده ای است که فعالیتهایش به صورت مستند در آن نگهداری می شود. باشگاههای کتابخوانی در هر شهرستان دبیرخانه ای دارند که این مستندات را جمع آوری نموده و به آنها امتیاز می دهد. بر این اساس باشگاههای منتخب شهرستانها که بالاترین امتیاز را کسب کنند به مرحله کشوری راه می یابند.
سیدآبادی به فعالیت شهرهای نیشابور و سبزوار در چارچوب جام باشگاههای کتابخوانی اشاره و بیان کرد: خورموج، بوشهر، یزد، کاشان و شهرری از جمله شهرهای فعال کشور در این عرصه هستند. به این ترتیب جام باشگاههای کتابخوانی کاملا بومی است.
وی درباره هزینه های این طرح نیز گفت: اجرای آن بسیار ارزان است بطوری که پارسال تنها 750 میلیون ریال در این زمینه هزینه شد. بعد از برگزاری یک کارگاه آموزشی در تهران پارسال 20 نفر به شهرهای مختلف کشور اعزام شدند تا طرح را به عنوان مروجان کتابخوانی ترویج دهند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین در خرید کتابها مبلغی از محل یارانه مصرف کننده کتاب به عنوان تخفیف در نظر گرفته شده که به اعضای این باشگاهها تعلق می گیرد.

* پایتخت کتاب
دبیر انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران همچنین گفت: برای انتخاب این شهر رقابت میان برنامه ها است و اینکه برای سال آینده چه برنامه ای دارند و چه تضمینی برای اجرای این برنامه ها وجود دارد.
سیدآبادی افزود: در معیارها به این توجه می شود که نخست برای تمام ارکان نشر مانند کتابفروشی، توزیع، نشر و کتابخوانها باید برنامه داشته باشند. دوم برنامه باید برنامه شهر باشد نه برنامه اداره ارشاد آن شهر یعنی کل نهادهای مردمی و دولتی دخیل باشند و در گام سوم نیز برنامه ها باید مشارکتی باشد و همه نهادهای مردمی و دولتی در آنها مشارکت کنند.
وی ادامه داد: شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی می شود باید برای همه گروههای سنی و خصوصا دختران کودک و نوجوان برنامه های مناسب و خلاقانه طراحی کند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: بنیاد ملت وابسته به بانک ملت تفاهمنامه ای با معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد امضا کرده و متعهد شده بود جوایز شهرهای منتخب پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب را پرداخت کند.
وی افزود: از جمله جوایز شهرستان نیشابور به مناسبت انتخاب به عنوان پایتخت کتاب سال احداث کتابخانه در پایتخت کتاب ایران بود که متاسفانه با مشکلاتی که بانکها مواجه شدند این بنیاد منحل شد اما پرداخت مبلغ این کتابخانه جزو دیون بانک ملت به نیشابور ثبت شده است.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.