با صدور حکمی از سوی معاون رئیس جمهور، دکتر محمد رحیم رهنما،استاد دانشگاه فردوسی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خراسان رضوی،پیش از این حسین زارع صفت عهده دار مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بود.

محمد رحیم رهنما متولد سال 1340 در شهر قوچان است. وی  در خردادماه سال 1367 با عنوان شاگرد اول از دانشگاه فردوسی مشهد در رشته جفرافیا فارغ التحصیل شد.

رهنما در همان سال در دانشگاه تربیت مدرس در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته و مشغول تحصیل شد و همزمان به عنوان مسئول مطالعات معاونت ترویج و مشارکت مردمی وزارت جهاد سازندگی مشغول فعالیت بود. در شهریور 1370 با رتبه ممتاز در مقطع کارشناسی ارشد از رساله علمی خویش تحت عنوان :"بررسی علل رشد و گسترش فیزیکی شهر مشهد( 1300 تا 1357)" باموفقیت دفاع کرد.

در سال 1371 در مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس در رشته برنامه ریزی شهری و جغرافیا مشغول تحصیل شد و در بهمن سال 1375 از رساله دکتری خویش با عنوان :"بررسی علل فرسودگی محلات مسکونی بافتهای قدیم شهری و ارائه راهکارهای مناسب در شهر مشهد" با امتیاز عالی دفاع نمود . سپس در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان عضو هیات علمی مشغول فعالیت شد.

در کنار فعالیتهای آموزشی و تدریس دروس تخصصی مانند :مبانی برنامه ریزی شهری ، مدیریت شهری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، و دکتری راهنمای ده ها پایان نامه دوره کارشناسی ارشد و دکتری را بعهده داشت. مجری بیش از دهه ها طرح تحقیقاتی شهری و منطقه ای نیز بود .

چاپ 60 مقاله علمی –پژوهشی در مجلات معتبر علمی _ پژوهشی داخلی و ISI و همچنین شرکت در 10کنفرانس بین المللی و دهها کنفراس ملی _ منطقه ای با ارایه و چاپ مقاله از دیگر فعالیت های وی است.

از سال 1378 تا  1382 به عضویت نخستین شورای اسلامی شهر مشهد انتخاب شد . در طول دوره اول شورای اسلامی شهر در بخش های مختلف شورا از جمله : رئیس کمیسیون امور فنی ، عمرانی و طرح ریزی شهری، عضویت در کمیسیون ماده 5 شورای شهرسازی استان و خزانه دار شورای اسلامی شهر و ...انجام وظیفه کرد.

علاوه بر فعالیت آموزشی در دانشگاه به مدت چهار سال (1379-1383 )مدیریت ارتباط علمی دانشگاه با جامعه(ارتباط با صنعت) را بر عهده داشت . در سال 1383 برای یک دوره تحقیقات عالی به دانشکده برنامه ریزی محیطی دانشگاه مکوری شهر سیدنی در استرالیا مسافرت نمود و در خصوص برنامه ریزی دسترسی در کلانشهر سیدنی تحقیق کرد که نتیجه آن به صورت مقاله ای در سمینار" ایمنی و ریسک محیطی" در ایتالیا ارایه و چاپ شد.

پس از بازگشت از فرصت مطالعاتی از اردیبهشت ماه 1384 تا سال 1388 به عنوان معاون آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد مشغول فعالیت شد.

همچنین موسس و مدیر مرکز مطالعات شهری و منطقه ای در جهاد دانشگاهی مشهد از سال 1381 است. این مرکز تاکنون بیش از 15 طرح با مشارکت دستگاههایی مانند شهرداری مشهد ، سازمان مسکن و شهر سازی خراسان ، جهاد کشاورزی خراسان انجام داده است که در حال حاضر با 5 نفر عضو هیات علمی تمام وقت پژوهشی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد و انتشار ده ها مقاله علمی پژوهشی و چاپ 5 کتاب یکی از موفق ترین مراکز پژوهشی در استان محسوب می شود.

آخرین سمت رسمی وی که دارای مرتبه علمی استاد با تخصص برنامه ریزی شهری است، ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.

 

index

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.