منشاء گسترش سفره های خیرانه افطاری در مشهد خوان کریمانه حضرت رضا (ع) بود که از ابتدای ماه مبارک رمضان هر روز در زمان افطار به گنجایش 13 هزار نفر در حرم مطهر رضوی پهن می شد و فقیر و غنی از آن متنعم می شدند.
ماه مبارک رمضان به دلیل برخورداری از برکات و فضیلت های فراوان، دروازه ای به روی اعمال خیر و پسندیده می گشاید و در ایامی که روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبهاست، همدلی و تعاون در بسیاری از اعمال از جمله اطعام نیازمندان و مشارکت در گستردن سفره های افطاری به منصه ظهور می رسد.
رمضان امسال مساجد و بقاع متبرکه در کنار حرم مطهر رضوی مروج فرهنگ افطاری ساده شدند و هر روز مردم محلات با هدایت روحانیان مستقر در مساجد و بقاع متبرکه به اندازه توان مالی خود در برپایی این سفره مشارکت می کردند.
مسئول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ترویج فرهنگ برپایی افطاری ساده از زمره برنامه های محوری مبلغان اعزامی و مستقر این نهاد در ماه مبارک رمضان بود..
حجت الاسلام حسینعلی رحمتی افزود: رهبر معظم انقلاب همواره بر گسترش فرهنگ افطاری ساده و پهن کردن سفره های بی آلایش در ماه مبارک رمضان تاکید دارند و در این راستا سازمان تبلیغات اسلامی در همایش های توجیهی مبلغان این بخش را به عنوان یکی از وظایف آنان مورد تاکید قرار داد.
وی بیان کرد: امسال نیز دو هزار و 500 مبلغ که برای برگزاری برنامه های فرهنگی ویژه ماه مبارک رمضان به نقاط مختلف اعزام شدند، پهن کردن سفره های افطاری ساده با مشارکت مردم محلات در مساجد و تکایا را در اولویت قرار دادند و سفره های افطاری در اغلب مساجد استان پهن شد.
وی اظهار کرد: از جمله مزیت های سفره های افطاری ساده، اجتناب از تجملات، بهره مند شدن فقرا و مستمندان از این سفره و تقویت روحیه همدلی، تعاون و کمک به نیازمندان در بین آحاد مردم می باشد.
حجت الاسلام رحمتی افزود: امسال به صورت ویژه هر غروب رمضان در 127 مسجد حاشیه شهر و روستای اطراف مشهد، افطاری ساده با همکاری مردم تهیه و توزیع شد.
در این میان بقاع متبرکه خراسان رضوی نیز میزبان سفره های افطاری ساده در ماه رمضان بودند که این سفره ها با مشارکت مردم و خیرین هر روز در تعدادی از بقاع پهن می شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر برپایی سفره‌های افطاری ساده، این برنامه جزو اولویت های طرح ضیافت الهی رمضان امسال توسط این نهاد در بقاع متبرکه بود.
حجت الاسلام محمد احمدزاده افزود: در راستای ترویج فرهنگ افطاری ساده، این طرح با هدف اجرای نیت واقفان و خیران در بیش از 51 بقعه متبرکه استان اجرا شد که معادل دو سوم بقاع متبرکه ای بود که در رمضان میزان طرح ضیافت الهی بودند.
مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی نیز در این باره گفت: گستردن سفره های ساده افطاری در ایام ماه مبارک رمضان در صحن و سرای حضرت رضا (ع) به دور از هرگونه زرق و برق و تجمل بهترین نمونه برای ترویج فرهنگ افطاری ساده است.
محمد امین توکلی زاده افزود: سفره اکرام رضوی به عنوان بزرگترین سفره افطاری جهان اسلام در ماه مبارک رمضان، هر شب برای 13 هزار نفر روزه دار در حرم مطهر رضوی پهن شد و زائران روزه دار مشتاقانه بر سر این سفره نشستند.
وی بیان کرد: همچنین در کنار سفره افطاری در حرم، هر شب به تعداد 40 هزار بسته افطاری گرم به صورت ویژه در بین نیازمندان واقع در حاشیه شهر مشهد توزیع شد.
وی اظهار کرد: در همین راستا پویش مردمی ضیافت رضوان با هدف انتشار تصاویر فعالیت ‌های فرهنگی و مذهبی هموطنان سراسر کشوربویژه مشارکت در سفره های افطاری در ایام ماه مبارک رمضان راه اندازی شده است.
وی بیان کرد: پویش مردمی 'ضیافت رضوان' با هدف به اشتراک گذاشتن تصاویر فرهنگی و برنامه ‌های فرهنگی ماه مبارک رمضان و سفره های افطاری در مساجد، تکایا، حسینیه‌ ها و هیات ‌ها از نیمه ماه رمضان فعالیت خود را آغاز کرد.
توکلی زاده گفت: متقاضیان شرکت در این پویش، تصاویر خود از سفره افطاری در حرم مطهر، مراحل تهیه افطاری در محلات، توزیع افطاری بین نیازمندان، سفره های افطاری در مساجد و بقاع متبرکه را ارسال می کنند.
وی بیان کرد: این پویش روایت گر اشتیاق روزه دارانی است که برای مشارکت در یک کار فرهنگی در گستردن سفره های افطاری سهیم می شوند یا با اشتیاق بر سر سفره اکرام رضوی می نشینند.
وی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان، استقبال مردم سراسر کشور از این پویش افزایش یافت و تصاویر زیادی ارسال شده است که به برندگان جوایز نفیسی اهدا می شود.
7489/6012 گزارشگر: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.