رضا شجاعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این معادن یا براساس ماده 53 قانون معادن مبنی بر 'توقف عملیات بهره برداری به منظور اکتشاف یا تجهیز با اخذ مجوز از دوایر دولتی' از سازمان صنعت و معدن استان مجوز مرخصی گرفته اند یا به دلیل داشتن معارض و اختلاف با دستگاه های اجرایی قادر به ادامه فعالیت نیستند.
وی اظهار کرد: بیشتر معادن تعطیل در خراسان رضوی معادنی هستند که در حریم شهرها قرار گرفته و به علت اختلاف با دستگاه های اجرایی و عدم رعایت برخی مسائل ناگزیر به تعطیلی شده اند.
وی گفت: نمونه ای از این معادن، معادن ذکریا در مشهد است که به علت اختلاف با آستان قدس رضوی و داشتن مشکلات زیست محیطی مجبور به تعطیلی شده است زیرا زمینی که معدن در آن واقع شده متعلق به آستان قدس رضوی است و باید حق و حقوق و بهای برداشت از ذخایر معدنی به مالک پرداخت شود.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: معادنی که در حریم شهر قرار گرفته اند، موظف به رعایت همه مسائل از جمله مسائل زیست محیطی هستند در غیر این صورت تعطیل می شوند.
وی اظهار کرد: مجوز معادنی که در حریم شهر تاریخی توس قرار داشتند و از رعایت برخی مسائل از جمله مسائل زیست محیطی سرباز زدند، باطل شده است و اکنون هیچ معدن دارای مجوز در حریم شهر تاریخی توس قرار ندارد.
وی گفت: هر معدنی که در حریم شهر توس فعالیت دارد، فاقد مجوز می باشد و نیروی انتظامی باید با آن برخورد کند.
شجاعی افزود: براساس ماده 23 قانون معادن اجرای هر طرح عمرانی در داخل محدوده معدنی دارای مجوز، منوط به اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت است و متولی اجرای طرح باید خسارت وارده به ذخیره ماده معدنی را به مکتشف پرداخت کند.
وی اظهار کرد: در 2 ماه امسال چهار پروانه اکتشاف معدن با سرمایه گذاری 220 میلیون ریال، سه گواهی کشف معدن با سرمایه گذاری یک میلیارد و 697 میلیون ریال صادر شد.
وی گفت: همچنین در این مدت هشت پروانه بهره برداری از معدن با ذخیره 7.1 میلیون تن، استخراج اسمی 380 هزار تن و اشتغال زایی مستقیم و پایدار برای 63 نفر در خراسان رضوی صادر شد.
شجاعی افزود: هم اکنون 162 پروانه اکتشاف معدن، 68 گواهی کشف معدن با ذخیره 49.5 میلیون تن و هزینه عملیات 33 میلیارد و 899 میلیون ریال، 825 پروانه بهره برداری از معدن با ذخیره 2 میلیون و 831 هزار و 755 تن با اشتغالزایی برای 9 هزار نفر در خراسان رضوی وجود دارد.
وی اظهار کرد: تاکنون 46 نوع ماده معدنی در شهرهای خواف، گناباد، بجستان، سبزوار، نیشابور، بردسکن، کاشمر و مشهد کشف شده است که این میزان دو سوم مواد معدنی کشف شده در کشور است.
وی گفت: 40 درصد از معادن موجود خراسان رضوی مربوط به مصالح ساختمانی می باشد، همچنین فلزات مانند سنگ آهن بیشترین میزان استخراج مواد معدنی در استان را تشکیل می دهند.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.