به گزارش ایرنا، محسن احتشام چهارشنبه شب در نشست شورای ملی زعفران که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: یکی از مهم ترین رویکردهایی که باید در شرایط فعلی اتخاذ شود، موضوع بازارسازی در حوزه فروش زعفران است.
وی ادامه داد: بر همین اساس باید بازار مناسب بررسی شده و اولویت های مناسبی در نظر گرفته شود زیرا مشکلات بخش تولید نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.
رئیس شورای ملی زعفران ایران ادامه داد: تولید زعفران در مدت 8 سالی که از تاسیس شواری ملی زعفران می گذرد، از کمتر از 100 تن به بیش از 300 تن رسیده و این موضوع یک دستاورد بسیار بزرگ محسوب می شود.
وی خاطر نشان کرد: با وجود سختی که در خصوص صادرات زعفران به دلیل تحریم ها وجود دارد اما با گشایش های صورتا گرفته در سال گذشته نزدیک به 170 تن صادرات صورت گرفته است.
رئیس شورای ملی زعفران ایران خاطرنشان کرد: چین، هند و بازارهای اروپایی و آمریکایی از جمله هدف های اصلی برای صادرات زعفران از ایران محسوب می شوند.

*** ضرورت ارائه تسهیلات مناسب به فعالین حوزه زعفران
نائب رئیس شورای ملی زعفران نیز در این نشست اظهار کرد: سالانه 350 تن زعفران در کشور تولید می شود و این محصول توانسته برای 120 هزار خانوار اشتغال ایجاد کند.
غلامرضا میری یادآور شد: زعفران سالانه بیش از 500 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد و تقریبا طی سال های اخیر صادرات این محصول در کشور 60 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: در کشورهای دیگر تسهیلات مناسبی به فعالان حوزه زعفران ارائه می شود و آنان می توانند با قیمت مناسب محصول خود را در بازارهای جهانی عرضه کنند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی اظها کرد: بی ثباتی و نوسانات شدید قیمت از دیگر مشکلات حوزه زعفران است که امکان رقابت در بازارهای جهانی را سخت و دشوار می کند.
میری ادامه داد: در شرایط فعلی رفع موانع تعرفه عوارض صادرات به کشور چین یکی از مشکلات عمده این حوزه است زیرا این کشور بعد از هند بزرگترین مصرف کننده زعفران است.
وی اضافه کرد: حمایت نکردن از تشکل های صادراتی، پاسخگو نبودن گمرک برای ارایه آمار صادرات، ناهماهنگی نهادهای متولی با سازمان توسعه و تجارتاز عمده ترین مشکلات حوزه صادرات زعفران است.
78 درصد از حجم کل تولید زعفران ایران محصول مزارع خراسان رضوی است.
بیشترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه کشت در شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی تولید می شود.
سطح کنونی زیرکشت زعفران در جنوب خراسان رضوی حدود 70 هزار هکتار است.
7498/6012خبرنگار توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.