سید جواد حسینی روز یکشنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی افزود: سه شهر بزرگ نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار هم نیازمند کتابخانه عمومی مرکزی هستند. بدین منظور 170 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی 10 پروژه کتابخانه نیمه تمام و نیز مقاومسازی کتابخانه های موجود را از دیگر اولویتهایی این حوزه ذکر و بیان کرد: 115 کتابخانه در سطح خراسان رضوی افزون بر 21 سال قدمت دارند و 45 درصد از بقیه کتابخانه ها هم عمر بیش از 32 سال دارند لذا نگهداری آنها بسیار مشکل می باشد اما کمتر به این امر توجه شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه همچنین گفت: با هدف توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی 28 کتابخانه سیار روستایی در سطح این استان راه اندازی می شود. تاکنون دو مورد از این کتابخانه ها در مشهد و تایباد فعال شده اند.
وی همچنین به ابلاغ اعتبارات ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه طی هفته اخیر اشاره و بیان کرد: موضوع از طریق فرمانداریها پیگیری شود تا برای راه اندازی کتابخانه سیار در کمیته برنامه ریزی شهرستانها و تامین اعتبار آنها اقدام شود. فرمانداران تا حد امکان از محل اعتبارات ماده 180 به کتابخانه های سیار کمک کنند.
حسینی ادامه داد: همه فعالیتها و عملکرد کتابخانه ها، پیوند محوری با رویکرد و مدیریت مسئول کتابخانه دارد، از این رو باید مسئولان کتابخانه ها افرادی با انگیزه و مدیر باشند و در این راستا آموزشهای لازم را نیز دریافت کرده تا در مدیریت کتابخانه عملکرد موثری داشته باشند.
وی به برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز اشاره و بیان کرد: این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ رضوی و مطالعه با موضوع فرهنگ غنی اسلامی و سیره ائمه معصوم(ع) به ارائه شش عنوان کتاب پیرامون زندگی امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و احمد بن موسی(ع) برای گروههای سنی کودک و نوجوان و بزرگسال می پردازد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سرانه مطالعه در کشور ما خیلی خوب نیست. از جمله مباحثی که می توان این سرانه را تغییر داد و انگیزش ایجاد نمود برگزاری مسابقات، جشنواره ها و برنامه های کتابخوانی است.
وی افزود: در راستای برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی با دستگاههای مربوطه مکاتبه شود و برای برگزاری این مسابقه برنامه ریزی و نسبت به تشویق مخاطبان اقدام کنند.
حسینی ادامه داد: مشکل جدی حوزه فرهنگ فقدان توجه مناسب به برنامه ریزی است. طی سالهای گذشته به این سمت حرکت شده اما باید روز به روز این بخش تقویت شود و ارزیابیها معطوف به اهداف و شاخصهای تعیین شده باشد و نظام تشویق و تنبیه هم مبتنی بر آن باشد.
جمعیت شش میلیون نفری خراسان رضوی از خدمات 201 کتابخانه مشارکتی و نهادی، دو میلیون 500 هزار نسخه کتاب و همچنین 48 ایستگاه مطالعه در سطح این استان برخوردارند. از این تعداد 50 کتابخانه در مشهد دایر است. همچنین از مجموع 240 کتابدار فعال در این استان 80 کتابدار در مشهد مشغول کار هستند. 70 درصد کتابداران فعال را در خراسان رضوی بانوان تشکیل می دهند.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.