علی رسولیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی مبنی بر توقف اخیر کامیون های ترازیتی در دوغارون و کند شدن تردد در مرز افزود:به خاطر تحولاتی که در کشور افغانستان به وجود آمده، تقاضا بر ای ترانزیت خروجی از ایران افزایش یافته و روزانه به 250 کامیون رسیده که برای اقتصاد استان مثبت است.
وی بیان کرد: با وجود این، محدودیت ها و کمبودهایی در هر دو سوی مرز دوغارون وجود دارد که پاسخگوی افزایش تردد کامیون های ترانزیتی نبوده و این مساله منجر به توقف و معطلی رانندگان شده است.
رسولیان با بیان اینکه مسیر خروجی خراسان رضوی به سمت افغانستان بسیار محدود است، خاطر نشان کرد: در دو هفته اخیر اقدامات موقتی برای تسهیل تردد کامیون ها انجام شد که شامل افزایش تجهیزات، نیروهای مرزبانی برای نظارت و نیروهای مربوط به کنترل گذرنامه می شود.
وی بیان کرد: همچنین با سرکنسول ایران در افغانستان و رئیس اتاق بازرگانی آن کشور،‌ مذاکراتی انجام گرفت تا شرایط برای تردد کامیون ها در آن سوی مرز تسهیل شود.
وی گفت: در آن سوی مرز محدودیتی در تردد کامیون ها از سوی طرف افغانستانی وجود دارد که مربوط به خرابی یکی از باسکول های آنها می شود و این مساله میزان پذیرش کامیون های ترانزیتی را کاهش داده است.
رسولیان اظهار کرد:مرز دوغارون نیاز به تاسیسات و امکانات جدیدی از هر دو طرف ایرانی و افغانستانی دارد و باید فضا گسترش یابد و عبور و مرور ساماندهی شود تا کامیون های ترانزیتی با هر تعداد، مشکلی برای عبور از مرز نداشته باشند.
وی گفت: به احتمال زیاد در جلسه شورای ساماندهی مبادی مرزی استان که هفته جاری برگزار می شود، در مورد تجهیزات و نیروهای مرز دوغارون مورد بررسی قرار می گیرد و درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.
22 پایانه مرزی جاده ای و 10 پایانه آبی در کشور وجود دارد که چهار پایانه مرزی دوغارون، باجگیران، سرخس و لطف آباد در خراسان رضوی فعالیت دارند.
پایانه مرزی دوغارون پارسال رتبه سوم صادرات را در میان پایانه های مرزی کشور به خود اختصاص داد.
روزانه حدود 230 دستگاه کامیون از پایانه مرزی دوغارون وارد خاک افغانستان می شود.
پایانه مرزی دوغارون در شهرستان تایباد و در 250 کیلومتری مشهد واقع است.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.