به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد مطیع افزود: ورود اجناس حوزه صنایع دستی تحت کنترل نیست و نمی شود واردات آن را قطع کرد اما می توان با کنترل بیشتر از وارد آمدن ضربه جدی به بازار جلوگیری نمود.
وی اظهار کرد: صنایع دستی چینی به وسیله ماشین تولید می شوند و به همین خاطر قیمت بسیار کمتری دارند.
وی گفت: بازار به دنبال سود می باشد و به همین خاطر تا وقتی اجناس چینی با قیمت کمتر وجود داشته باشند، از تولید کننده داخلی استقبال نخواهد شد.
مطیع افزود: قیمت اندک اجناس چینی موجب شده از صنایع دستی داخلی استقبال نشود.
وی اظهار کرد: نوآوری در کاربرد صنایع دستی از جمله راههای احیای هنرها و صنایع دستی منسوخ شده است.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی در زمینه آموزش جزو استان ‌های برتر کشور است، گفت: برای گسترده شدن آموزش در سطح استان نیازمند خرد جمعی هستیم.
معاون صنایع دستی اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی افزود: هم اکنون از 250 رشته صنایع دستی 70 رشته آن در این استان فعال است.
وی با بیان اینکه از این 70 رشته 22 رشته بومی و دارای مزیت است اظهار کرد: رشته های تراش سنگ‌ های قیمتی و نیمه ‌قیمتی، قلم ‌زنی روی سنگ، ابریشم ‌بافی، نوار بافی، زیورآلات سنتی، پوستین دوزی و ارغوان ‌بافی از جمله این رشته ها هستند.
وی گفت: میزان اشتغالزایی در صنایع دستی زیاد است و علاوه بر آن صنایع دستی سرمایه بسیار کم نیاز داشته و ارزش افزوده بسیار دارد.
مطیع افزود: هم اکنون 16 هزار هنرمند در خراسان رضوی شناسایی و زیرپوشش اداره کل میراث فرهنگی این استان قرار گرفته ‌اند که از این تعداد حدود 8000 نفر، هنرمند صنایع دستی در رشته ‌های مختلف هستند.
وی با بیان اینکه سال گذشته برای 350 هنرمند کارت صنعتگری صادر شده است، اظهار کرد: بیش از 6900 هنرمند صنایع دستی در قالب مشاغل خانگی در استان خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند و از مجموع هنرمندان شناسایی شده تاکنون حدود 3000 نفر کارت شناسایی صنعتگری خود را به ‌روز کرده‌اند.
7496 / 6053 خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.