عقبه رسانه ای و تبلیغی تروریستها این بار دست به کار شد تا حرکت تروریستی چند تکفیری وهابی داعشی را به هموطنان اهل سنت ایران نسبت دهد اما استادان شیعه و سنی دانشگاههای مشهد هیچ ارتباطی بین داعش و اهل سنت نمی یابند.
مدرس حوزه و دانشگاه در مشهد در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ریشه حوادث تروریستی اخیر در تهران خارجی و بین المللی است و به هیچوجه داخلی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین جعفر مرادی افزود: تشکیل جریان تکفیری یک پدیده بین المللی است که از شبه جزیره عربستان تغذیه فکری می شود ولی به هر کشور که وارد می شود رنگ و بوی بومی آن کشور را به خود می گیرد.
وی ادامه داد: اصل تفکرات تکفیری در ایران وارداتی دارد ولی از اساس بگونه ای تعریف شده که وارد هر کشوری که می شود ویژگیهای بومی و قومیتی آن کشور را به خود می گیرد. تفکر تکفیری آدمکش و جنایت آفرین می باشد و افسار آن به دست دشمن است.
این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: بطور کلی شیعه و سنی در ایران هیچ اختلافی نداشته و به لحاظ عقیدتی و زیرساختهای فکری هم تفاوتی ندارند بگونه ای که خود من هم در بین علمای شیعه تدریس دارم و هم در تجمعات چند صد نفره علمای اهل سنت، و آنها هم استقبال می کنند.
وی افزود: ایرانیان اهل سنت در جریان انقلاب اسلامی هم نشان دادند همراه انقلاب هستند یعنی افراد انقلابی داشتند و دارند و در راه این آرمان شهید داده اند و الان هم به نظام جمهوری اسلامی ایران وفادار هستند.
او ادامه داد: وهابیون گرچه مذهب فقهی سنی دارند اما مذهب کلامی و اعتقادی آنها سلفی و وهابی است که با مذهب کلامی و اعتقادی اهل سنت فاصله دارد. جریانهای وهابی بستر فعالیت خود را در بین اهل سنت تعریف کرده اند تا بتوانند جنگ شیعه و سنی راه بیاندازند لذا لازم است که هم مسئولان ما به مبارزه با وهایت اهمیت ویژه ای بدهند و هم ایرانیان اهل سنت دست به کار بشوند.
حجت الاسلام مرادی بر لزوم بازگویی جریان شکل گیری تفکر وهابیت در عربستان تاکید و بیان کرد: وقتی وهابیت شکل گرفت به جنگ شافعیها که اهل سنت هستند رفت و مفتی اعظم شافعی مذهب عربستان در آن زمان که مفتی احمد زینی دحلان بود 54 بار فتوای جهاد با وهابیها را صادر کرد و اهل سنت 54 بار با وهابیون جنگیدند.
وی گفت: وقتی این تاریخ توضیح و نشان داده شود دیگر کرد شافعی مذهب ایرانی وهابی نمی شود چون می داند که سران فکری شافعیهای اهل سنت را وهابیون کشته اند. نخستین قبری که وهابیها در تاریخ خراب کردند قبر 'زید بن خطاب' برادر عمر بن خطاب خلیفه دوم بود که به شکل زیارتگاهی در شمال عربستان قرار داشت و علمای حنفی و حنبلی به زیارت آن می رفتند و 100 سال پس از آن واقعه بود که وهابیها قبور ائمه(ع) را در بقیع خراب کردند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: 'ابن بشر' مورخ وهابی که در کنار 'محمد بن عبدالوهاب' موسس فرقه وهابیت حضور داشته نویسنده کتاب 'عنوان المجد فی تاریخ النجد' است که در 1986 در عربستان سعودی چاپ شد. در این کتاب همه سنی کشیهای وهابیون، سر بریدنها و به برده گرفتن زنانشان را توضیح داده است.
یکی از استادان اهل سنت دانشگاه فردوسی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وقایع تروریستی اخیر تهران به اهل سنت و تشیع ربطی ندارد. این حوادث به معنای واقعی در یک مساله مدرن ریشه دارد.
دکتر کامران شریفی افزود: اهل سنت ایران پیش از آن که سنی باشند ایرانی هستند و کشور خودشان را دوست دارند و به هیچوجه با آن چیزی که در عربستان می گذرد توافقی ندارند.
وی ادامه داد: عربستان یک کشور قبیله ای است و یک نظام قدیمی از پا افتاده را با پول نفت زنده نگه داشته اما در ایران لایه بندیهای اجتماعی مختلفی شکل گرفته و رنگین کمانی از فرهنگها وجود دارد که به ما قدرت می دهد و نقطه قوت ما همین تنوع است.
این استاد دانشگاه گفت: ایران کاملا با کشورهای عرب که هویت سرزمینی و ملی ندارند فرق دارد حتی عربستان ادعایی ندارد که کشور عربستان سعودی است بلکه به خود نام 'ملک عربستان سعودی' می دهد یعنی زمینی که مال آنهاست و این با معنای هویت ملی خیلی فرق دارد.
وی افزود: وقتی فردی کار تروریستی می کند می خواهد برای خودش هویتی دست و پا کند و به همه نشان دهد که توان دارد و چون توان نظامی بالایی هم ندارد با افراط در خشونت می خواهد بگوید که قوی است اما ما ایرانیان شیعه و سنی باید جامعه رنگین کمانی خودمان را حفظ کنیم.
شریفی ادامه داد: هیچگونه مشکلی بین سنی و شیعه در ایران نبوده است و این دو گرایش اسلامی همیشه حتی در زمانی که امام رضا(ع) ولیعهد بود با هم گفت و گو و صحبت و مراوده داشته اند. این عقلانیت در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز وجود دارد که در برخورد با مذاهب مختلف پدیده ای مثال زدنی برای جامعه جهانی و مدلی برای کشورهای اسلامی باشد.
دیگر استاد اهل سنت دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: در اسلام و قرآن شیعه و سنی نداریم و همه برادرند و اینها چیزهای واضح و جا افتاده ای است.
دکتر قوشه عابد هدتنی افزود: در قرآن بر ایمان و عمل صالح تاکید شده حال اگر این ایمان و عمل صالح از شیعه سر بزند او مسلمان بهتری است و اگر از سنی سر بزند او بهتر است. در این بین هر جریان یا فردی که خواست بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد پرواضح است که نوکر کفار می باشد.
گزارشگر: کامیار اسماعیل پور **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.