منصور برغمدی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از باغهای پسته سبزوار افزود: در قالب این تفاهمنامه با هدف بهره برداری بخش کشاورزی از فناوریهای نوین جهت افزایش بهره وری کمی و کیفی نیازهای بخش کشاورزی در قالب موضوعات مختلف به دانشگاه ارائه و دانشجویان و استادان طرحهای پژوهشی خود را بر این اساس اجرا می کنند.
وی یکی از زمینه های این تفاهمنامه را بهره وری کمی و کیفی از باغهای پسته ذکر و بیان کرد: مبلغ مشخصی در این قرارداد قید نشده است و سقف مبالغ بر اساس نوع پژوهش و تحقیق ارائه شده به دانشجویان مشخص می شود.

* هزار و 800 هکتار باغ پسته در معرض هجوم آفت
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار همچنین گفت: از سه هزار و 500 هکتار باغ پسته این شهرستان هزار و 800 هکتار آن در معرض هجوم پسیل قرار گرفته است. پسیل از مهمترین آفتهایی است که با هجوم به باغ پسته سبب تخریب و خشکیدن درختان می شود.
وی یکی از مهمترین دلایل خطر طغیان این آفت را افزایش گرما در فصل زمستان و افزایش میزان استفاده از سمهای آفتکش برای مقابله با این آفت ذکر کرد.
پنج رقم پسته شامل کله قوچی، اوحدی، سپید فیض آباد، اکبری و فندقی در سبزوار تولید و سالانه 3 هزار و 600 تن محصول پسته در این شهرستان برداشت می شود.
شهرستان سبزوار دارای 54 هزار هکتار زمین زراعی و 19 هزار هکتار عرصه باغی است که حدود 20 هزار بهره بردار در آن فعالیت می کنند. مرکز این شهرستان 320 هزار نفری در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: جواد پورسخاوت **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
8144/7500/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.