محمدحسین شم آبادی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این بوتیمارها توسط شهروندان و دوستداران محیط زیست در هفته محیط زیست به اداره حفاظت محیط زیست جوین تحویل شده بودند.
وی ادامه داد: پس از معاینات دامپزشکی و مشاهده نشدن آثار زخم، شکستگی بال و عارضه ای خاص این پرندگان در حاشیه رودخانه کالشور سبزوار واقع در محدوده پناهگاه حیات وحش شیراحمد رهاسازی شدند.
او همچنین به مردم توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه از پرندگان نایاب، کمیاب یا مصدوم مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.
پرنده بوتیمار از راسته لک لک سانان و تیره حواصیلیان است که بیش از 15گونه از آنان تا به امروز شناسایی شده است. از این نوع پرنده دو گونه با نام‌ بوتیمار و بوتیمار کوچک بیشتر در مناطق با پوشش گیاهی نیزاری و فشرده ایران زیست می‌کند و در با تلاقهای پردرخت و نزدیک به آب آشیانه می سازد و از ماهیها، حشرات و دوزیستان تغذیه می کند.
منطقه شکار ممنوع شهرستان جوین معروف به جوین شمالی با مساحت حدود 13 هزار هکتار بخشی از منطقه حفاظت شده ریوند است که از نظر برخورداری سیمای طبیعی کوهستان، دشت و تپه ماهور از زیستگاههای ارزشمند استان خراسان رضوی به شمار می‌ رود. در منطقه 75 هزار و 180 هکتاری ریوند حدود 235 گونه مختلف گیاهی، 30 گونه پرنده و 10 گونه پستاندار وحشی در این منطقه شناسایی شده است.
این منطقه گونه‌ های جانوری و گیاهی ارزشمند همچون آهو، کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گرگ و کفتار، کبک، تیهو، هوبره، بالابان و درختان و انواع پرندگان شکاری همچون شاهین، عقاب طلایی و سارگپه را در خود جای داده است.
'نقاب' مرکز شهرستان جوین در 320 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
8145/7500/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.