محمود اعظمی راد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از کل وسعت 11 میلیون و 200 هزار هکتاری استان، هشت میلیون و 200 هزار هکتار آن دارای ظرفیت و قابلیت اجرای طرح های آبخیزداری است که معادل 75 درصد وسعت خاک استان را شامل می شود.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی سومین استان کشور از نظر قدرت عملیات آبخیزداری است، گفت: در سطح سه میلیون هکتار از این وسعت مطالعات مربوط به اجرای طرح انجام شده که طرح ها در نیمی از این سطح اجرا شده و یا در دست اجراست.
وی افزود : از نظر اعتباری هم در 25 سال گذشته برای اجرای این طرح ها در مجموع یک هزار و 100 میلیارد ریال مصوب شده که از این میزان تنها 750 میلیارد ریال آن تخصیص یافته و صرف اجرای طرح های آبخیزداری شده است و ظرفیت هزینه کرد با توجه به اثرات مثبت و موثری که آبخیزداری دارد، فراوان است.
وی تصریح کرد: با توجه به توانایی ها و ظرفیت های قابل توجه و گستردگی استان؛ وجود عرصه های آبخیزداری و قابلیت نیروی فنی و تخصصی و همکاری مردم می توانیم سالانه تا 500 میلیارد ریال طرح اجرا کنیم .
اعظمی راد افزود: با این رقم اعتباری می توان سالانه معادل 100 هزار هکتار طرح آبخیزداری اجرا کرد که بر این مبنا سهم هر شهرستان استان از اعتبارات این طرح ها 20 میلیارد ریال خواهد بود.
وی ادامه داد: طبق پیش بینی ها باید در برنامه 5 ساله پنجم 380 میلیارد ریال طرح اجرا می کردیم اما سالانه کمتر از 30 درصد و تنها حدود 30 تا 40 میلیارد ریال تخصیص داشتیم .
وی عنوان کرد : در برنامه ششم توسعه کشور نیز برای این امر بیش از 500 میلیارد ریال پیش بینی شده که اجرا شود.
به گفته وی، امسال حدود 210 میلیارد ریال موافقتنامه رسمی طرح سنواتی و ملی استانی در نظر گرفته شده و از محل 2 طرحی که بدین منظور برنامه ریزی شده هر استان به طور متوسط 55 میلیارد ریال و در بعد ملی 155 میلیارد ریال اعتبار می تواند دریافت کند.
خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1906/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.