دکتر مجید روحانی نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر مردم به هشدارهای دامپزشکی در خصوص پرهیز از کشتار غیرمجاز دام توجه کنند و گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و معتبر تهیه کنند هیچ نگرانی از بابت انتقال بیماری تب کریمه کنگو وجود ندارد.
وی ادامه داد: هم اینک شرایط پیش سردکن که نقش مهمی در پیشگیری از انتقال بیماری تب کنگو پس از کشتار دام دارد در تمام کشتارگاههای شهرستانهای استان خراسان رضوی رعایت می شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: تاکنون 33 کشتارگاه در سطح استان مجهز به اتاق پیش سرد شده اند و فقط چند کشتارگاه در شهرهای کوچک اتاق پیش سرد ندارد اما تدابیر لازم برای نگهداری لاشه ها در دمای مناسب در این شهرها نیز اندیشیده شده است.
وی افزود: لاشه دام پس از کشتار برای از بین رفتن 'جمود نعشی' و غیرفعال شدن عامل بیماری باید به مدت 24 ساعت در اتاق پیش سرد، در دمای بین صفر تا چهار درجه نگهداری شود.
دکتر روحانی نژاد ادامه داد: تب کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که در دام و حیوانات با علائم خفیف و تب زودگذر نمایان می شود اما بروز این بیماری واگیردار در انسان با تب خونریزی دهنده تظاهر یافته و خطر مرگ به دنبال دارد.
وی گفت: این بیماری از طریق گزش کنه ناقل بیماری، تماس با خون یا ترشحات و لاشه دام آلوده به انسان انتقال می یابد. ماههای اردیبهشت و خرداد فصل تکثیر کنه عامل انتقال بیماری تب کنگو است لذا با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه گسترش فعالیت کنه های عامل بیماری احتمال بروز بیماری در دامهایی نظیر گوسفند، بز،گاو و شترمرغ وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: نظارت بر کشتار دام در کشتارگاهها و جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در معابر، سمپاشی دامداریها، حمام کردن دامها، نگهداری لاشه های ذبح شده در پیش سرد کشتارگاهها و استفاده از وسایل ایمنی و آموزش حفاظت فردی جهت جلوگیری از گزش کنه از مهمترین اقداماتی است که دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام می دهد.
وی ادامه داد: دامپزشکی خراسان رضوی برای پیشگیری از انتقال بیماری تب کنگو از طریق کشتار غیرمجاز و غیربهداشتی تمهیداتی و خدماتی را اندیشیده بطوری که کشتار دام در کشتارگاهها انجام شده و بطور رایگان به شهروندان تحویل داده می شود.
روحانی نژاد انتقال دام قاچاق و غیرمجاز را از دیگر راههای شیوع بیماری تب کنگو عنوان و بیان کرد: این بیماری در بین دامهای پاکستان و افعانستان به وفور یافت می شود و انتقال دام از آن کشورها خطر شیوع بیماری در ایران را بدنبال دارد.
خراسان رضوی با هفت میلیون و 400 هزار دام سبک و 400 هزار دام سنگین 10 درصد جمعیت دامی کشور را در اختیار دارد. این استان رتبه دوم تولید گوشت قرمز را در ایران داراست.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.