محمدرضا عباسپور روز دو شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا شمار قناتهای شهرستان رشتخوار را 50 رشته ذکر و بیان کرد: با احیا قنات احمدآباد امکان و آبدهی هفت لیتر در ثانیه کشت 800 هکتار زمین بالادست این روستا فراهم و برای عده ای از جوانان اشتغال ایجاد شده است.
وی ادامه داد: تداوم چندین ساله پدیده خشکسالی اکثر قناتها را خشکانده و این روند مهاجرت روستاییان را به مناطق شهری افزایش داده بود اما بارشهای امسال و جان گرفتن برخی قناتها از جمله در روستاهای نوق و سعادت آباد سبب بازگشت اهالی به روستا و رونق نسبی کشاورزی شده است
مرکز شهرستان 60 هزار نفری رشتخوار در فاصله 199 کیلومتری جنوب مشهد واقع است. رشتخوار مرکب از دو بخش مرکزی و جنگل 60 روستا دارد. 78 درصد جمعیت رشتخوار شامل 47 هزار نفر ساکن روستاهای این شهرستان هستند.
مهمترین محصولات باغی و زراعی رشتخوار با 35 هزار هکتار کشتزار آبی و 91 هکتار مزرعه دیم شامل گندم، پنبه، چغندر، جو و زعفران است. این شهرستان با تولید سالانه 200 هزار تن محصول در تولید یونجه، پنبه، پیاز، چغندر علوفه ای و کدوبذری دارای رتبه های نخست تا سوم در خراسان رضوی است. سه هزار 600 هکتار از باغها این شهرستان به کشت پسته اختصاص دارد و سالانه با عملکرد یک و نیم تن در هکتار حدود 10 تن محصول پسته از این سطح برداشت می شود.
سالانه در سطح 40 هزار هکتار زمین زراعی و باغی شهرستان رشتخوار 250 هزار تن انواع محصول تولید می شود. 9 هزار و 800 بهره بردار در بخشهای زراعت، دام و باغداری این شهرستان با بهره گیری از 477 حلقه چاه، 50 رشته قنات و پنج رودخانه فعالیت دارند.
خبرنگار: حسین خاکشور **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7493/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.