به گزارش ایرنا، رشد و توسعه روستاها و رسیدگی به مناطق محروم همواره بعد از انقلاب مورد توجه دولتهای مختلف بوده که در برخی دولتها به آن توجه شده و در برخی از دولتها نیز در حد شعار باقی ماند.
ارائه نکردن خدمات مناسب در روستاها و محروم ماندن این مناطق در دهه های اخیر منجر به رشد بی رویه مهاجرت و گسترش حاشیه نشینی شد به طوریکه هم اکنون یک سوم جمعیت سه و نیم میلیون نفری کلانشهر مشهد را حاشیه نشینان تشکیل می دهند.
تامین زیرساختهای مناسب در بخشهای عمرانی، خدمت رسانی در بخش های مختلف آب، برق و گاز، ارائه خدمات بهداشتی مطلوب، آموزش و پرورش و افزایش درآمدزایی در بخش های کشاورزی و دامداری از عواملی است که از خالی شدن روستاها از سکنه و مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری می کند.
دولت یازدهم نیز همزمان با روی کارآمدن در عمل توجه به روستاها و مناطق حاشیه شهر را در دستور کار قرار داد که خراسان رضوی نیز از این تدبیر بی نصیب نماند و اقدامات کم سابقه ای در راستای رسیدگی و توجه به روستاها و مناطق محروم این استان در چهار سال اخیر انجام شد به طوریکه فقط در یک شاخص به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی طی فعالیت دولت یازدهم بیش از 105 هزار مسکن روستایی در این استان بهسازی و مقاوم سازی شد.

* اجرای 6 هزار میلیارد ریال طرح عمران و توسعه در حاشیه شهر مشهد توسط دولت یازدهم
به رغم اینکه در ماههای اخبر برخی مدیران شهری نظیر مشاور و رئیس حوزه شهردار مشهد در مصاحبه های مختلف و بدن ارائه آمار و ارقام اعلام کردند که دولت کمکی به شهرداری و حاشیه شهر مشهد نکرده است، استاندار خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اجرای 6 هزار میلیارد ریال طرح عمران و توسعه در حاشیه شهر مشهد توسط دولت یازدهم خبر داد.
علیرضا رشیدیان گفت: در مجموع شرکت آب و فاضلاب مشهد 2 هزار و880 میلیارد ریال طی سه سال اخیر در حاشیه این شهر هزینه کرده است.
وی افزود: بازگشایی و ساماندهی رودخانه کشف رود در مسیلهای اصلی و فرعی به طول 100 کیلومتر با هزینه بیش از 85 میلیارد ریال و مطالعه تصفیه خانه لوکال برای تصفیه جریانات آلوده ورودی به کشف رود از دیگر پروژه هاست.
وی اظهار کرد: تعمیر نمازخانه ها، هوشمند سازی مدارس، آسفالت و ایجاد سرویس بهداشتی برای 21 مدرسه در حاشیه شهر با هزینه 230 میلیارد ریال توسط آموزش و پرورش از دیگر پروژه های اجرا شده از محل این اعتبارات می باشد.
رشیدیان گفت: همچنین در این مدت 53 روستا در پهنه های مختلف حاشیه شهر با اجرای 119 کیلومتر لوله گذاری و خط انتقال، حفر 29 حلقه چاه و 2 هزار متر مکعب مخازن آب شرب با هزینه بیش از 118 میلیارد ریال آبرسانی شد.
استاندار خراسان رضوی افزود: گازرسانی به 83 روستا، احداث 40 کیلومتر خط انتقال و 72 کیلومتر رینگ جنوبی تقویتی، گازرسانی به 21 شهرک مستقر در حاشیه شهر و اصلاح و تقویت 200 کیلومتر شبکه گازرسانی شهر مشهد برای فراهم شدن امکان گازرسانی مناسبتر به حاشیه شهر توسط شرکت گاز با هزینه بیش از 829 میلیارد ریال نیز از دیگر پروژه های اجرا شده می باشد.
رشیدیان با بیان اینکه مشهد بعد از تهران بزرگترین کلانشهر کشور است و رشد سریع شهرنشینی را در چند دهه گذشته تجربه کرده است، خاطرنشان کرد : بخش عمده این رشد به حاشیه شهر اختصاص دارد که هم اکنون بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر را در خود جای داده است.

* آبرسانی به 219 روستای خراسان رضوی در دولت یازدهم
مشکل بی آبی از عمده ترین مشکلات روستائیان است که یکی از عمده ترین علل مهاجرت آنها به شهرها و خالی شدن روستاها از سکنه می باشد که برای رفع این مشکل در دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی انجام شده است.
به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی طی فعالیت دولت یازدهم در مجموع آبرسانی به پنج هزار و 200 روستا در کشور انجام شده که 219 روستاها مربوط به خراسان رضوی است.
محمد دانشگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمعیت روستایی خراسان رضوی از جمعیت 15 استان کشور بیشتر است و 2 هزار و 445 روستا با جمعیت یک میلیون و 557 هزار نفر که 92 درصد جمعیت روستایی را شامل می شود، زیرپوشش این شرکت هستند.
وی خاطرنشان کرد : خراسان رضوی با حدود 570 هزار مشترک، بیشترین تعداد مشترکان آب شرب روستایی کشور را به خود اختصاص داده است.
دانشگر ادامه داد : هم اکنون 92 درصد جمعیت روستایی استان زیرپوشش خدمات این شرکت قرار دارند و در این میان شهرستان مشهد با 75 هزار مشترک و 270 روستای زیرپوشش، بیشترین تعداد مشترکان آب و فاضلاب روستایی در استان را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه از این تعداد، 89 روستا با 65 هزار مشترک در روستاهای حاشیه شهر مشهد قرار دارند افزود: حفر 27 حلقه چاه، لوله ‌گذاری 107 کیلومتر خط انتقال و 165 کیلومتر شبکه توزیع و آبرسانی به 209 روستا با بیش از 180 هزار نفر جمعیت با هزینه بیش از 200 میلیارد ریال از جمله اقدامات انجام شده این شرکت طی سه سال گذشته برای روستاهای شهرستان مشهد بوده است.
وی اظهار کرد: در این مدت شاخص برخورداری مردم روستاهای شهرستان مشهد از آب شرب سالم نیز، 6 درصد ارتقا یافته و از 65 درصد به 71 درصد رسیده است.

* آبرسانی به بیش از 526 هزار نفر در روستاهای خراسان رضوی با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: در راستای مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو برای شرکت ‌های آب و فاضلاب روستایی مبنی بر اجرای مجتمع ‌های آبرسانی روستایی از منابع صندوق توسعه ملی، عملیات اجرایی 43 مجتمع آبرسانی دارای اولویت با 724 روستا و بیش از 526 هزار نفر جمعیت زیرپوشش از سال گذشته در این استان در حال اجراست.
دانشگر افزود: بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو برای شرکت‌ های آب و فاضلاب روستایی و با هدف عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی، تأمین آب شرب 2 هزار روستا با بیش از 2 میلیون نفر جمعیت در سراسر کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال گذشته آغاز شده است.
وی اظهار کرد: سهم استان خراسان رضوی از این تعداد 43 مجتمع با 724 روستا و بیش از 526 هزار نفر جمعیت زیرپوشش با هزینه 1017 میلیارد ریال بوده که عملیات اجرایی آن در سال گذشته آغاز شد.
وی ادامه داد: این اعتبارات برای اولین بار در دولت یازدهم به مجتمع‌ های آبرسانی روستایی تخصیص داده شد و در این راستا تاکنون حدود 180 هزار نفر در 219 روستای استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی با بهترین استاندارد کمی و کیفی برخوردار ‌شده‌اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی افزود : در سال 93 بیش از یکهزار روستا در استان با تانکر آبرسانی می‌ شد که با اقدامات انجام شده، این تعداد هم اکنون به کمتر از نصف کاهش یافته است.

* ارائه خدمات رایگان بهداشتی برای 2 میلیون و 300 هزار نفر در مناطق محروم خراسان رضوی
طرح تحول نظام سلامت نیز به اذعان بسیاری از اندیشمندان و حتی منتقدان دولت ار افتخارات دولت یازدهم است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه آثار این طرح در خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: در اجرای طرح تحول نظام سلامت حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر از جمعیت مناطق کم برخوردار و محروم استان خراسان رضوی از خدمات بهداشتی رایگان بهره مند شدند.
دکتر حمیدرضا بهرامی افزود: این افراد در مناطق روستایی و عشایری، شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت و مناطق حاشیه شهر مشهد ساکن هستند.
به گفته وی خدمات نوین بهداشتی نیز با رویکرد کنترل بیماری های غیرواگیر برای بیش از 2 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت شهری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه شده است.
بهرامی اظهار کرد: 296 پزشک و 219 ماما در روستاها، 159 پزشک عمومی در مراکز خدمات جامع سلامت شهری، 59 دندانپزشک خانواده در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی، 788 مراقب سلامت خانواده، 111 کارشناس روانشناس و 34 کارشناس تغذیه در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کارگیری شده اند.
وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد جمعیت 6 میلیونی استان خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند، خاطرنشان کرد : تاکنون برای بیش از 95 درصد جمعیت زیر پوشش این دانشگاه به تعداد چهار میلیون و 960 هزار نفر، پرونده سلامت الکترونیکی تشکیل شده و مابقی نیز در آینده نزدیک دارای پرونده الکترونیک می شوند.

*برخورداری 2 میلیون روستایی خراسان رضوی از اینترنت پرسرعت
به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان رضوی نیز حدود 2 میلیون نفر از ساکنان 520 روستای استان در چهار سال گذشته از خدمات اینترنت پرسرعت برخوردار شده اند.
محمد سالاری افزود: هم اکنون یکهزار و 55 روستای این استان از خدمات اینترنت پرسرعت (ای.دی.اس.ال) برخوردار ند و 2 هزار و 176 روستای استان زیر پوشش شبکه تلفن همراه قرار دارند.
وی ادامه داد : همچنین شبکه تلفن همراه در تمام شهرها و روستاهای خراسان رضوی تا پایان امسال به 3 جی و 4 جی ارتقا می یابد.
وی گفت: در سه سال اخیر بیش از 50 سایت جدید در نقاط فاقد پوشش تلفن همراه استان خراسان رضوی راه اندازی شده و طبق برنامه ریزی صورت گرفته عملیات راه اندازی 44 هزار مشترک اینترنت پرسرعت ای.دی.اس.ال و 56 هزار اینترنت پرسرعت وی.دی.اس.ال در استان خراسان رضوی تا پایان سال جاری اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد : هم اکنون بیش از چهار میلیون نفر در خراسان رضوی مشترک تلفن همراه و 2 هزار و 500 نفر مشترک تلفن ثابت هسنند.

*پوشش 2،5 برابری نوآموزان پیش دبستانی در خراسان رضوی
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: شعار آموزش و پرورش در کشور 'تعلیم و تربیت تمام ساحتی با رویکرد کیفیت و عدالت' است و از الزامات عدالت این است که آموزش پیش دبستانی به عنوان مهمترین دوره آموزش کودکان در تمام مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تسری یابد.
ابوالحسن حقیقی افزود: پوشش نوآموزان پیش دبستانی در این استان طی دولت یازدهم 2،5 برابر شده است.
وی اظهار کرد: شمار نوآموزان پیش دبستانی این استان در سال 1392 حدود 17 هزار نفر بود که این تعداد هم اکنون به 44 هزار نفر افزایش یافته است.
وی گفت: هم اکنون سه هزار و 323 مرکز پیش دبستانی دولتی و غیردولتی زیر نظر آموزش و پرورش استان خراسان رضوی است.

* بهره مندی 94 درصد روستاهای خراسان رضوی از راه مناسب
راهها نیز از مهمترین زیرساختهای توسعه در هر کشوری است لذا برخورداری روستاها از راههای ارتباطی مهم از مواردی بود که در این دولت با جدیت پیگیری شد به طوریکه درصد بهره مندی جمعیت روستاهای بالای 50 خانواری استان خراسان رضوی از راه ارتباطی مناسب در دولت یازدهم به 94.46 درصد رسید.
مدیر ساخت و توسعه راه های خراسان رضوی به خبرنگارایرنا گفت : 687 کیلومتر راه روستایی با هزینه 897 میلیارد و 508 میلیون ریال ساخته و آسفالت شده که از این میزان 128 کیلومتر در سال گذشته ایجاد شد.
محمد پارسا افزود : با ساخت این مقدار راه روستایی، 141 روستای خراسان رضوی را از راه مناسب و آسفالته بهره مند شدند.
وی خاطرنشان کرد : همچنین سال گذشته بیش از 36 کیلومتر باند دوم و بزرگراه در استان به بهره برداری رسید، بیش از 60 کیلومتر راه اصلی ساخته و آسفالت شد، بیش از 62 کیلومتر روکش تقویتی در آزادراه ها و بزرگراه ها و 45 کیلومتر روکش تقویتی در راه های اصلی اجرا شد.
پارسا گفت: هم اکنون 28 طرح به طول بیش از 350 کیلومتر راه بین شهری و 100 طرح با طول بیش از یکهزار و 200 کیلومتر راه روستایی در دست اجراست.

* رشد 13.5 درصدی برق رسانی خراسان رضوی
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی 2 هزار و 200 کیلومتر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف در شهرها و روستاهای استان طی چهار سال گذشته ایجاد شده که این میزان 13.5 درصد رشد دارد.
محمدرضا مزینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در دولت یازدهم همه روستاهای بالای 10 خانوار استان از نعمت برق برخوردار شدند و 14 درصد به تعداد مشترکین توزیع برق خراسان رضوی افزوده شد.
وی با اشاره به رشد 14 درصدی روشنایی معابر شهرها و روستاهای خراسان رضوی در دولت یازدهم اظهار کرد: در راستای هوشمند سازی، نسبت به نصب 6 هزار کنتور هوشمند اقدام شده که در این بخش رشد 100 درصدی نسبت به ابتدای کار دولت یازدهم ایجاد شده است.
مزینی گفت: هم اکنون یک میلیون و 270 هزار مشترک برق شهری و روستایی در خراسان رضوی زیر پوشش خدمات این شرکت هستند.

* گازرسانی به 479 روستا در خراسان رضوی
همچنین در چارچوب توجه دولت به مناطق محروم به 479 روستا در خراسان رضوی گازرسانی شد و این در حالی است که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم تعداد روستاهای بهره مند از شبکه گاز طبیعی در خراسان رضوی 961 روستا و ضریب نفوذ گاز روستایی در این استان 56 درصد بود.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی اظهار کرد: با فعالیت دولت تدبیر و امید هم اینک ضریب نفوذ گازروستایی در خراسان رضوی به 75 درصد و تعداد روستاهای بهره مند از مزایای شبکه گازرسانی به هزار و 440 روستا افزایش یافته است.
سید حمید فانی گفت: طی سه سال اخیر معادل 50 درصد روستاهایی که پیش از فعالیت دولت در این استان گازرسانی شده بودند از مزایای این شبکه برخوردار شدند.
وی مجموع روستاهای واجد شرایط اتصال به شبکه گازرسانی را در خراسان رضوی 2 هزار و 532 روستا ذکر و بیان کرد: تاکنون هزار و 440 روستا از این تعداد گازرسانی شده اند و تا پایان امسال نیز این تعداد به هزار و 800 روستا افزایش می یابد.
هرچند طی ماههای اخیر عده ای سعی در کمرنگ نشان دادن فعالیتهای دولت یازدهم داشته اند اما با آمار و ارقام ارائه شده از فعالیتهای این دولت در استانهای مختلف قضاوت این مهم به عهده مردم گذاشته شده است.
7505 / 6053 گزارشگر: ندا جواهرفر** منتشرکننده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.