به گزارش ایرنا، سید محسن دلبری روز شنبه در حاشیه بهره برداری از پایگاه میراث فرهنگی سبزوار در جمع خبرنگاران افزود: فقط در سال گذشته 748 اثر تاریخی مرمت شد و این در حالی است که مرمت آثار تاریخی قبل از دولت تدبیر و امید سالانه 312 اثر بود.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم هفت اثر تاریخی کشور ثبت جهانی شد در حالیکه طبق قانون کشورها هر سال می توانند فقط یک اثر در فهرست جهانی ثبت کنند.
دلبری گفت: میراث فرهنگی کشور در ثبت آثار جهانی به آثاری که استان های بیشتری را شامل شود توجه می کند چنانکه کویر لوت بین سه استان و نیز قنات قصبه مشترک بین 2 استان سال گذشته ثبت جهانی شدند.
وی افزود: در دولت یازدهم 35 بازارچه صنایع دستی در کشور راه اندازی شد تا صنعتگران بی واسطه در این بازارها نسبت به فروش تولیدات خود اقدام کنند.
دلبری ادامه داد: در سه سال گذشته چهار شهر کشور ثبت جهانی شد و سه شهر دیگر نیز در فهرست انتظار قرار دارند.
وی با یادآوری افزایش تعداد هتل ها در دولت تدبیر و امید، اظها کرد: اقامتگاه های بومگردی از 22 اقامتگاه در سال 92 به 530 مورد در حال حاضر رسیده و تلاش می شود در تمامی روستاهای هدف گردشگری این اقامتگاه ها راه اندازی شود .
دلبری ادامه داد: با توجه دولت تدبیر و امید به مقوله صنعت گردشگری، گردشگری خارجی کشور در این مدت 12 درصد رشد داشته است.
وی گفت: قبل از حمله به سفارت عربستان یک میلیون و 700 هزار زائر شیعه از کشورهای عربی به اماکن زیارتی ایران می آمدند که پس آن اتفاق، این تعداد به 266 هزار نفر کاهش یافت.

**71 پایگاه ملی میراث فرهنگی در سطح کشور فعالیت می کنند
مدیرکل امور پایگاه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: 71 پایگاه ملی میراث فرهنگی در سطح کشور با هدف صیانت از آثار تاریخی و توسعه گردشگری فعالیت می کنند .
فرهاد عزیزی در آئین گشایش پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار افزود: پایگاه های ملی ظرفیت های فرهنگی کشور هستند که با آماده سازی این پایگاهها شرایط قرار گرفتن آنها در در فهرست آثار جهانی یونسکو فراهم می شود.
وی ادامه داد: 90 درصد پایگاههای ملی میراث فرهنگی در دولت گذشته تعطیل شد که در دولت یازدهم با نگاه مثبت به توسعه گردشگری و افزایش هزار درصدی اعتبار، دوباره احیا شدند.
عزیزی گفت: همچنین 21 پایگاه جهانی میراث فرهنگی در ایران وجود دارد که این پایگاه ها در توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار کشور نقش موثری دارند.
وی ادامه داد: با توجه به وجود رشته تحصیلی حفاظت و مرمت در دانشگاه های سبزوار و با مساعدت و همکاری شهرداری، میراث فرهنگی و بخش خصوصی می توان پایگاه میراث فرهنگی را در این شهرستان بیشتر تقویت کرد.

** ایجاد هفت پایگاه میراث فرهنگی در خراسان رضوی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: پایگاه میراث فرهنگی سبزوار هفتمین پایگاه استان است که با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی این شهرستان به بهره برداری رسید.
حسین زارع صفت افزود: پایگاه های میراث فرهنگی زمینه ثبت آثار در فهرست جهانی را فراهم می کنند که باعث شناخت جهانی این آثار می شود.
وی ادامه داد: صنعت گردشگری فعالیتی بر پایه مزیت رقابتی و ارزش افزوده است و سبزوار ظرفیت های رقابتی زیادی برای جذب گردشگر دارد .
زارع صفت با اشاره به تاریخ و تمدن 6 هزارساله شهرستان سبزوار گفت: این شهرستان ظرفیت ایجاد یک بازارچه دائمی صنایع دستی را با بخش های پایانه تولید، فروش، توزیع و صادرات دارد.

ایران شرایط مناسبی برای جذب گردشگر دارد
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جمهوری اسلامی به لحاظ موقعیت استراتژیک، جغرافیایی، اقلیمی، میراث فرهنگی غنی و مردم مهمان نواز شرایط مناسبی برای جذب گردشگران خارجی دارد.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: امروز گردشگری یک صنعت است و گردشگر برای ورود به کشور نیاز به امنیت و آرامش دارد که دولت یازدهم با توافق هسته ای نگاه مثبت و تعامل با جهانیان را برقرار کرد.
وی ادامه داد: گردشگری عامل مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی است چنانکه در حال حاضر در آمد نفت ایران نصف درآمدی است که کشور ترکیه از گردشگری به دست می آورد.
او افزود: در برنامه ششم صنعت گردشگری جزو چهار محور اصلی توسعه کشور در نظر گرفته شد که تحقق این امر مستلزم تغییر نگاه است.
سبحانی فر ادامه داد: امروزه با توافق هسته ای روزی هزار هواپیما از آسمان ایران عبور می کند که سالی 10 هزار میلیارد ریال حق عوارض عبور از آسمان ایران را پرداخت می کنند.
وی گفت: جذب گردشگر در دولت تدبیر و امید از چهار میلیون نفر به 6 میلیون نفر رسید و از بخش گردشگری هشت میلیارد ریال ارزآوری نصیب کشور شد.

**پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوارنیز گفت: خانه امین التجار مشهدی به پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار اختصاص یافت.
محمود رضا سلیمانی افزود: آرامگاه امین التجار مشهدی یک بنای وقفی است که قدمت آن به دوره پلهوی اول در حدود سال 1310 می رسد و در محل قبرستان قدیمی شهر سبزوار (میدان کارگر کنونی) واقع شده است.
وی ادامه داد: آرامگاه امین التجار مشهدی از ابتدای دهه 80 در اختیارمیراث فرهنگی قرار گرفت و اقدامات اولیه مرمت با همکاری دانشجویان گروه مرمت دانشگاه حکیم سبزواری انجام شده است.
سبزوار از شهرهای تاریخی و بزرگ خراسان رضوی در غرب این استان است که با هزار و 200 اثر تاریخی و فرهنگی، 6 موزه، جاذبه های طبیعی کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و تولید 15 نوع صنایع دستی و سنتی ظرفیت قابل توجه در عرصه گردشگری دارد.
مجموعه تاریخی زعفرانیه، مساجد پامنار و جامع، آتشکده آذر برزین مهر، آرامگاه های حاج ملاهادی سبزواری و کاشفی، مناره تاریخی خسروجرد و مصلای تاریخی بخشی از مکانهای دیدنی این دیار برای مردم و مسافران هستند.
کاروانسراهای بین راهی در حاشیه جاده قدیم ابریشم و تفرجگاه های بید، دلبر، ششتمد، مناطق پناهگاه حیات وحش شیر احمد و پروند از دیگر مکانهای دیدنی سبزوار است.
این شهرستان در 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
8145/7500/6012 خبرنگار: حمیددلاوری هروی ** انتشار دهنده ** علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.