حسین زارع صفت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: رشد شناسایی و ثبت آثار تاریخی ملی در این استان حاصل توجه و نگاه ویژه دولت به حوزه میراث فرهنگی و اهمیت حفاظت و صیانت از این آثار است.
وی با بیان اینکه تا سال 92 و پیش از استقرار دولت یازدهم، 2 هزار و 150 اثر تاریخی در این استان شناسایی شده بود، افزود: این رقم با حدود 10 درصد افزایش در پایان سال 95 به 2 هزار و 350 اثر تاریخی رسیده است.
این مسئول با اشاره به توجه صورت گرفته در خصوص شناسایی و ثبت میراث ناملموس (معنوی) استان، افزود: شمار آثار ثبتی میراث معنوی در استان در سال 92،‌ تعداد 62 اثر بود که این رقم در پایان سال گذشته با رشد بیش از 32 درصدی به 82 مورد افزایش یافت.
زارع صفت بیان کرد: همچنین سال گذشته برای نخستین بار ثبت یکی از آثار تاریخی استان (قنات قصبه گناباد) در فهرست میراث جهانی محقق شد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی های انجام شده، ثبت آثار تاریخی و معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران ظرف یک سال اخیر رشدی 70 درصدی داشته، اظهار کرد: در این مدت 39 اثر تاریخی و ناملموس استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی 18 اثر از این تعداد را ثبت در فهرست آثار ناملموس ملی ذکر و بیان کرد: مهارت ساخت علم نیشابوری، ‌فرهنگ عشایر در ابعاد مختلف، مهارت پخت شیشلیک شاندیز، مراسم چادرپوشان حسینیه قنادهای سبزوار، مراسم آیینی چشمارو و تنگلو سوری سبزوار و نیشابور، مراسم حیدری در خلیل آباد، دسته عزاداری بنی اسد خلیل آباد، کف زنی بایگ تربت حیدریه و شبیه خوانی شهر کندر خلیل آباد از مهمترین این آثار ثبت شده هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: همچنین 21 اثر غیرمنقول استان ظرف یک سال اخیر در فهرست آثار ملی ثبت شد که شامل ابنیه و محوطه های تاریخی است.
تاکنون هزار و 541 اثر تاریخی شامل بنا، محوطه، آثار منقول و میراث معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
5132/7496
خبرنگار: آرزو جاودانی **‌ انتشار دهنده:‌ علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.