در این میزگرد مسئولان ستاد چهار نامزد شامل حجت الاسلام حسن روحانی ، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ، محمد باقر قالیباف و سید مصطفی میرسلیم که ستادهای خود را در خراسان رضوی دایر کرده اند، به تشریح برنامه های نامزدها پرداختند البته اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی طبا تاکنون در این استان ستادی دایر نکرده اند.
مباحث مطرح شده در این میزگرد، با توجه به همزمانی آن با ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری،‌ که با مناظره های تلویزیونی رفته رفته گرمتر می شود، از شور و حرارت خاصی برخوردار بود و شرکت گنندگان به تبیین برنامه های خود و یا انتقاد از برنامه ها و اقدامات رقبا پرداختند.
***عرصه سیاسی
* روحانی، محور انسجام گروه های مختلف سیاسی، قومی و مذهبی /رفع خطر نظامی گری در سیاست داخلی
عضو شورای راهبردی ستاد مرکزی دکتر روحانی برنامه های نامزد مورد حمایت خود در عرصه سیاسی را مبتنی بر رعایت قانون، اعتدال و برخورداری از حق به معنای آزادی برای مشارکت سیاسی در سرنوشت خود در عرصه داخلی و برانگیختن مشارکت ملی در بین همه گروه ها و جناح های سیاسی و اقوام و گروه ها دانست.
غلام حیدر ابراهیم بای سلامی با بیان اینکه حضور احزاب در موضوع سیاست داخلی از ضرورت هاست ، گفت : اگر بخواهیم جمهوریت نظام و حضور مردم نهادینه شده تا حضوری سازمان یافته با برنامه مشخص داشته باشد تنها راهکار وجود و تقویت احزاب است .
وی اظهار کرد: در این راستا خانه احزاب که دردولت قبل تعطیل شده بود دوباره فعال گردید و بسیاری از احزاب جدید هم مجوز گرفتند.
وی عنوان کرد: خاستگاه روحانی اصولگرایی و جامعه روحانیت است ودر عین حال اصلاح طلبان و اعتدال گرایان کشور را به عرصه آورده و با آنان همکاری می کند که این خود حاکی از محوریتی است که روحانی برای انسجام گروه های سیاسی ایجاد نمود.
وی با بیان اینکه این امر پیروزی بزرگ برای روحانی به ویژه بعد از التهاب های سال 88 است که کشور را به ثبات سیاسی رساند، افزود : بازگشت مردم به مشارکت در انتخابات 92 نیز با پیروزی دولت تدبیر وامید محقق شد و با مشارکت فعال آنان در شکل گیری مجلسی معتدل در دوره دهم نمود یافت و این موازنه وتعادل در نیروهای سیاسی و مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی از پیروزی های روحانی است .
وی گفت : روحانی طبق قانون اساسی، برنامه ریزی کرده تا این تعادل و اعتدال را درعرصه سیاست داخلی برای مشارکت همه نیروها حفظ کند تا اختلاف و انشقاقی که در دولت دهم بین نیروهای داخلی انقلاب افزایش یافته بود، از بین برود و جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی که دو جریان ریشه دار و اصلی انقلاب هستند و نیز سایر جریان های کشور در کنار هم مشارکت کنند و افکار و عقاید خود را به صورت نهادینه به مردم ارائه نمایند.
وی ادامه داد : این اقدام روحانی باعث شده تا برخی گروه های فشار هم درخواست مجوز کرده و رفتارهای خود را نهادینه کنند که این امر نشان می دهد تدبیرو اعتدل روحانی نقش خود را در برقراری موازنه بین جریان های سیاسی ایفا کرده است.
وی رفع خطر نظامی گری در سیاست داخلی را از اقدامات اساسی دولت روحانی دانست و افزود : امروز همه ، حتی احزاب منتقد کمتر از حضور نیروهای نظامی در سرنوشت انتخابات سخن می گویند که این خود از نتایح مثبت دولت روحانی برای حفظ نظام و ارتقاء مشارکت مردم است.
وی افزود : روحانی در عرصه سیاست خارجی و بین المللی هم در چهار سال گذشته بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت توانسته اهداف اصلی خود را پیش ببرد.

*برجام بزرگترین موفقیت دیپلماتیک جهان
ابراهیم بای سلامی افزود : در این راستا بزرگترین موفقیت دیپلماتیک جهان در برجام اتفاق افتاد چرا که در تاریخ دیپلماتیک دنیا بی نظیر است که یک کشور جهان سومی با شش قدرت جهانی بتواند به یک توافق برسد به گونه ای که سایه جنگ و تحریم را در منطقه ای که آتش جنگ برافروخته است، کم رنگ کند.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر تلاش برای روابط صلح جویانه با کشورهای همسایه و عربی هم در دستور کار روحانی است البته به شرطی که افراطی گری های برخی جریان های سیاسی منجر به سردی روابط بیشتر نشود.
وی عنوان کرد : در این راستا گفت و گو و مذاکره با کشورهای مختلفی که منافع ملی ایرانیان اقتضا می کند، در برنامه روحانی نمود دارد و تاکید بر ایجاد فضای امن و آرام ، حفظ امنیت ایران وارتقای سطح منزلت روابط دیپلماتیک و عزت جمهوری اسلامی ایران در راس برنامه های روحانی است.
وی با بیان اینکه روحانی خود در این حوزه صاحب نظر است، افزود: عملکرد وزارت امور خارجه موجب شد روابط خارجی ما در سطح بالایی تعریف شود و تعالی روابط دیپلماتیک امروز بر اساس منافع ملی و عزت ایران در سطح دنیا و منطقه نشان می دهد که این بعد در دولت دکتر روحانی اهمیت زیادی داشته است .
وی گفت: در نتیجه اقدامات این دولت دیگر کسی به جرم دگر اندیشی در عرصه سیاسی تعقیب نمی شود ، فضای فعالیت سیاسی بازتر و بیش از این زمینه مشارکت همه گروه ها در عرصه سیاست داخلی فراهم تر شده است.

*میرسلیم معتقد به حذف نیمی از ظرفیت سیاسی کشور نیست /تقویت عمق راهبردی جمهوری اسلامی
رئیس ستاد سید مصطفی میرسلیم در استان خراسان رضوی هم بیان اینکه این نامزد، شخصیتی کاملا قانون مدار است و تمام برنامه هایی که تدوین کرده در حوزه های مختلف اقتصادی و سیاسی و فرهنگی مبتنی بر سیاست های کلان نظام و ابلاغی رهبرانقلاب و اصول قانون اساسی است ، گفت : در حوزه سیاسی رئیس جمهوری باید اصول مغفول مانده قانون اساسی ونیز فراموش شده سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را به منصه ظهور و اجرا برساند.
جواد آرین منش افزود : در عرصه سیاست خارجی به صورت قوی در پی تقویت حرکت های انقلابی و تعامل با کشورهای مسلمان و همکاری با کشورهای همسوی منطقه چون عراق ، سوریه و لبنان هستیم .
وی عنوان کرد : به تعبیر رهبری تقویت عمق استراتژیک جمهوری اسلامی جزو وظایف است و در این راستا باید در روابط با کشورهای دیگر حکمت ،مصلحت و عزت را محور قرار دهیم.
وی با بیان اینکه انقلاب ما ضد آمریکایی و ضد استکباری است، افزود: اگر این عناصر ضد استکباری را از انقلاب بگیریم دیگر انقلابی نیست از این رو باید ضمن توسعه روابط، توجه شود که اهداف نظام مخدوش نگردیده و نوعی تعادل در این عرصه حاکم باشد.
وی عنوان کرد : در عرصه سیاست داخلی مساله امنیت را به عنوان یک نعمت بزرگ در کشور می دانیم در حالی که امروزکشورهای منطقه دچار انواع درگیری های ، تنش ها و ناامنی ها هستند ، ایران اسلامی به صورت جزیره امن در منطقه درآمده است و باید همه توان برای حفظ و تقویت این امنیت به کار بسته شود.
وی تصریح کرد : مساله شایسته سالاری در کشور و استفاده از نیروهای نخبه ای که همواره بخش عظیمی از آنها در دولت های مختلف اعم از اصولگرا و اصلاح طلب کنار گذاشته می شوند مورد توجه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری است .
وی گفت : میرسلیم فردی است که با اکثر دولت های گذشته همکاری کرده و در دوره ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی وزیر بوده و به سایر دولت ها هم کمک کرده ، معتقد به حذف نیمی از کشور نیست و بر اعتدال در بهره گیری از این نیروها و ظرفیت آن ها تاکید دارد.
وی ادامه داد: در حوزه سیاسی وی کاندیدای حزبی است و اعتقاد دارد که نظام مردم سالاری و کاندیداتوری بدون احزاب ناقص است از این رو حزبی چون موتلفه با 50 سال پیشینه و برنامه و کادری قوی پشت سر این کاندیدای ریاست جمهوری قرار گرفته تا کار حزبی انجام دهد.

*حجت الاسلام رئیسی نامزدی مردمی است
نماینده ستاد حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در استان با بیان اینکه این نامزد ریاست جمهوری، هیچ وابستگی خاصی به حزب و گروهی ندارد ، گفت : بر خلاف میرسلیم که چهره ای حزبی است رئیسی همواره عنوان کرده که مردمی است .
وی افزود : شعار اصلی این نامزد ریاست جمهوری در سیاست داخلی دوری از حاشیه و تنش و ایجاد آرامش و محیطی آرام برای هماهنگی و همکاری حداکثری است .
وی اظهار کرد: در عرصه سیاست خارجی هم هدف اساسی تحکیم و پیشرفت روابط ایران با کشورهای دوست و همسایه ، حفظ عزت و کرامت ، عدم وادادگی سیاسی و ارتقای جایگاه یک ایرانی مسلمان مد نظر است و سیاست های کلی هم بر همین مبنا برنامه ریزی می شود.
وی گفت: در سیاست خارجی هم دفاع از گفتمان انقلاب ، امام و رهبری در کشورهای همسو تکلیفی فرا دولتی و فراجناحی است و نباید دربرهه های حساس از اصول خود کوتاه آمد و در این راستا سر اصول گفتمان انقلاب محکم ایستاده است.
وی عنوان کرد : خاصیت ضد استکباری انقلاب در سیاست خارجی مبنای عمل وی است و یکی از نکات مهم همسویی سیاست خارجی با نظریات رهبری است که هر گاه این بوده دولت ها عملکرد موفقی داشته اند.
*تورم قوانین و فرآیند طولانی تصویب تا اجرا
سخنگوی ستاد محمد باقر قالیباف هم معتقد است: سیاست داخلی اگر مبتنی بر سیاست گذاری عمومی و برنامه نباشد، هوچی گری است نه سیاست .
مصطفی ترکاشوند افزود : سیاستگذاری فرایندی دارد که در قالب نهادهایی چون مجلس ، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت دیده شده و با مساله عمومی شروع و وارد دستور کار، تدوین ، اجرا ، نظارت ، تحلیل و خاتمه سیاست می شود اما در یک نگاه خوشبینانه کمتراز10 درصد سیاست های ما این فرآیندها را طی کرده است.
وی اظهار کرد: نباید اجازه داد فضای سیاسی کشور به سمتی برود که حوزه سیاست داخلی وارد بحران شود حال آنکه بخش عمده سیاست های داخلی ما در مرحله قانونی می ماند و برای همین امروز شاهد تورم قوانین هستیم و قوانین برای آنکه تدوین و تصویب شده و به مرحله اجرا برسند زمان زیادی به طول می انجامد که در همه دولت ها نیز همینگونه است .
وی با بیان اینکه این شرایط ، نشان از وجود بیماری در حوزه سیاستگذاری داخلی است ، افزود : از مرحله تدوین قوانین به به بعد دچار مشکل هستیم .
وی گفت : قانون هدفمندی یارانه ها مساله عمومی بود که سپس وارد دستور کار شد اما در اجرا این هدفمندی محقق نشد چنانکه یارانه اقشار پر درآمد حذف نشد و 45 هزار تومان یارانه افراد هم دارای ارزش هشت سال قبل نیست .
ترکاشوند با تاکید بر اینکه با وضعیت منابع درآمدی محدود، دکتر روحانی هم نمی تواند شق القمر کند، افزود : اما اگر قانون هدفمندی یارانه ها به درستی اجرا می شد می توانستیم فقط با 30 درصد صرفه جویی در گاز به اندازه کل درآمد اتحادیه اروپا ، درآمد ایجاد کنیم.
وی اضافه کرد : باید ازتجارب دنیا بهره گرفت و ثابت شده اگرپنج حوزه سیاست گذاری داخلی شامل آموزش و پرورش، سلامت، قضایی وحقوقی ، تامین اجتماعی و محیط زیست اصلاح شود چرخه سیاست گذاری بهبود می یابد اما در این سال ها چه کرده ایم ؟
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از تجارب کشورهای مختلف در این حوزه ها ادامه داد : امروز اگر چرخه سیاست داخلی اصلاح شود عرصه سیاست خارجی هم درست می شود.
*** اقتصاد
*توقف رویکرد ونزوئلایی در اقتصاد ایران طی دولت یازدهم
نماینده ستاد دکتر روحانی در خراسان رضوی در زمینه مباحث اقتصادی اظهار داشت که در دولت قبل 800 میلیارد دلار درآمد ارزی بی سابقه کشور بیشتر در جهت تخریب به کار رفت و سیاست های پوپولیستی که بیشتر اتلاف منابع ملی بود، موجب نزول ارزش پول ایران و رواج رویکرد ونزوئلایی در اقتصاد ایران شد که در دولت دکتر روحانی با آوار برداری عظیمی که انجام شد این امر متوقف گردید.
وی افزود: در این مدت تورم از 40 درصد به کمتر از 10 درصد کاهش یافت و ارزش ارز خارجی تا حدود زیادی تثبیت شد.
وی خاطرنشان کرد : معضل جدی بسیاری از واحدها تولیدی و تعطیلی و رکود آنها، با حمایت دولت تا حد زیادی رفع شده و بسیاری از آنها وارد مرحله رونق اقتصادی شده اند ضمن آنکه واردات کاهش و صادرات افزایش یافت.
ابراهیم بای سلامی گفت: پیروزی دیپلماسی نفتی ایران در این دولت در شرایطی که عربستان پس از برجام با تولید بی رویه نفت و کاهش شدید قیمت در پی ضربه زدن به ایران بود، با اقدام وزارت نفت در مهار قیمت ها و شکست عربستان ، جهان را به تعجب واداشت.
وی اظهار کرد: کشور در دولت روحانی بر اساس برنامه ریزی انجام شده در تولید بنزین به خودکفایی رسید و در نیمه دوم سال 96 طبق برنامه به صادرت این محصول دست می یابد.
وی اضافه کرد: در دولت روحانی، میزان برداشت از مخازن مشترک پارس جنوبی که تا سال 92 بالغ بر 240 میلیون متر مکعب بود به 570 میلیون متر مکعب رسید و تولید نفت کشور هم از یک میلیون و 790 هزار بشکه به 2.5 میلیون بشکه رسید.
وی افزود: عراق هم در حوزه های مشترک ما توسط آمریکایی ها و انگلیسی ها در خاک خود در حال سرمایه گذاری است که افزایش ظرفیت برداشت در این حوزه هم دربرنامه است .
وی ادامه داد: در عین حال دولت روحانی به دنبال بزرگ کردن بازار گردشگری ایران است و نخستین گام در این راستا توسعه اقامتگاه ها می باشد و هم اکنون با داشتن راهبرد مشخص در این حوزه 480 هتل در دست ساخت است که تا پایان برنامه ششم به منظور توسعه مقاصد گردشگری در کشوربه انجام می رسد زیرا افزایش درآمد ، اشتغال آفرینی، فقر زدایی و حفظ محیط زیست و پایداری درتوسعه با گردشگری میسر می شود.
وی تمرکز بر استفاده از رویکردهای نوین اقتصادی را محور عمل روحانی دانست و گفت : صنعت گردشگری از جمله این رویکردهاست، ضمن آنکه بعد ازبرجام و آرامش ایجاد شده و با پیام هایی که ارسال شد سرمایه گذاران بسیار و برندهای برتر بین المللی از سرمایه گذاری در ایران استقبال کرده اند.
وی با بیان اینکه استفاده حداکثری از منابع مالی و دارایی کشور از جمله ضرورت های برنامه ریزی است، گفت : در عین حال در کنار منابع و سرمایه های خارجی باید از منابع ارزی و دارایی ها و مشارکت مردم هم در توسعه بهره گرفت.
وی تصریح کرد: باید رویکردهای جدیدی به اشتغال داشت چنانکه امروز 70 درصد بیکاران کشور دانش آموختگان دانشگاهی هستند و در این راستا باید ساختارهای اقتصادی و تولید را با رویکردهای نوین، تخصص ، دانش پایه و آخرین دستاوردهای فناوری به اقتضای اقتصاد و فرهنگ گسترش داد.
وی افزود : امروز مفهومی که برخی کاندیداها از اشتغال مطرح می کنند بسیار عوامانه است و نشان می دهد که از مبانی اقتصاد ، پیشرفت ، شاخص ها و اندیکس ها اطلاع ندارند زیرا اشتغال وقتی ایجاد می شود که زیرساخت های سرمایه گذاری و اشتراک با سرمایه های خارجی شکل گیرد و این برای دوره رکود ضرورت دارد و متغیر معناداری است .
وی گفت :رونق بازار سرمایه برای استفاده از سرمایه های راکد و نجات صنعت نفت از انزوا و نابودی و ارتقای اعتبار ایران در عرصه بین المللی بخشی از این تلاش ها بوده ضمن آنکه اجرای طرح تحول سلامت هم فرصتی شد تا همه بیماران به خدمات بیمارستانی و دارویی دسترسی آسان داشته باشد.
وی اظهار کرد : با توجه به اینکه میانگین عمر ناوگان ریلی 32 سال بوده برنامه هایی برای تولید واگن تدارک شده و هم کارخانه های واگن سازی با تمام مشکلات دوباره احیا شده اند و مقرر شده تمام ظرفیت تولید داخلی خریداری و در ناوگان ریلی به کار گرفته شود که بی توجه به این اقدامات بی انصافی در حق دولت است.
وی تصریح کرد: روحیه نشاط و شادابی مستلزم ایجاد اشتغال ، کار و پیش از آن پرهیز از سیاه نمایی و بی انصافی و دیده شدن کارکردهای مثبت دولت است.

*مباحث اقتصادی برخی نامزدها در مناظره ها در تقابل با سیاست های نظام و ظرفیت های کشور است
رئیس ستاد میرسلیم در استان خراسان رضوی هم اظهار کرد: سیاست های اقتصادی کشور و اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی و همه نرم افزارهای مورد نیاز در حوزه اقتصاد توسط رهبری و مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین شده است و برنامه ششم توسعه هم به تصویب رسیده و هر چند ممکن است کاستی هایی هم داشته باشد اما چارچوب و روند کار بر این اساس مشخص شده است.
آرین منش با بیان اینکه هنر رئیس جمهوری اجرای این سیاست هاست، گفت : رئیس جمهور هر کس باشد موظف به اجرای احکام برنامه ششم توسعه است و اگر به درستی تحقق یابد باید به رشد هشت درصدی برسیم و اشتغال مولد مورد نظر رهبر معظم انقلاب محقق شود، از این رو کاندیداها باید چگونگی تحقق اهداف برنامه ششم توسعه و راهکارهای خود را ارائه دهند.
وی گفت: در مناظره ها وسخنرانی های نامزدها مباحث و حرف هایی زده می شود که کاملا با این سیاست ها متفاوت و در واقع در تقابل است و هیچ تناسبی با ظرفیت ها و درآمدهای کشور ندارد.
وی یادآوری کرد: دولت سالانه در مجموع 300 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل درآمد نفتی و مالیات در اختیار دارد و اگر قرار است حرفی زده و وعده ای داده شود باید متناسب با این حجم اعتباری باشد و اگر خارج از این اعتبارات است باید منابع آن مشخص شود.
وی افزود : کمتر کاندیدایی را می بینیم که در کنار قول هایی که می دهد، راهکارها و مبنای تامین منابع را هم مشخص و ارائه کند و این خود یک آسیب است.
وی در بحث چرایی این امر که همه روسای جمهور بعد از پایان دوره کاری خود مورد انتقاد جدی هستند، گفت : برخی وعده هایی که می دهند، با توانمندی ها و ظرفیت های کشور و خود آنان انطباق نمی یابد و شعارهایی بدون مبناست .
وی گفت : هر کاندید ایی که حرف می زند باید برنامه و راهکارها و منابع روشن برای اجرای این ها را برای مردم بیان کند وگرنه با شعارهای غیر متعارف اعتماد مردم از نظام سلب می شود در حالی که دوران انتخابات باید، زمان صداقت، صمیمت و راستگویی با مردم باشد و از شعارهای تحقق نیافتنی پرهیز شود.
آرین منش افزود : وقتی می گوییم سالانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم رقم اعتباری مورد نیاز برای هر شغل محاسبه شود و بعد منابع نفتی هم مشخص است و باید آن را هم محاسبه کرد،منابع آن هم دیده شود، باید صادقانه با مردم صحبت شده و پاسخگو باشیم وگرنه اعتماد مردم سلب می شود.
وی گفت : توجه به برنامه ششم توسعه و سیاست های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مبتنی بر مشارکت مردم در عرصه های مختلف و تقویت و توسعه تعاونی ها که سرمایه های خرد مردم را جمع می کنند و اقتصاد دانش بنیان از نکاتی است که به شدت مورد توجه است.
وی اظهار کرد : مساله اشتغال با توجه به محدودیت منابع کشور و در نظر داشتن واقعیت ها و درآمدهای کشور که از دو منبع نفت ومالیات می باشد، به برنامه ریزی جدی نیاز دارد.
آرین منش افزود : درصورتی که از مشارکت سرمایه های داخلی و نیز خارجی استفاده کنیم حداقل منابع دولت حداکثر کارآفرینی و اشتغال، تولید و رونق را ایجاد می کند.
وی اظهار کرد : توجه به صادرات محور مهمی است که در صورتی محقق می شود که کیفیت تولید را ارتقا داده تا قدرت رقابت پذیری بالا برود و در این راستا تقویت عوامل تولید و توانمندسازی نیروی انسانی و آموزش مورد تاکید میرسلیم است.
وی ادامه داد : در موضوع یارانه ها، این نامزد ریاست جمهوری موافق افزایش یارانه نقدی نیست بلکه هدفمندی یارانه باید به درستی اجرا شود و به حوزه تولید اختصاص یابد نه مصرف .
وی تصریح کرد : از سویی در حوزه توسعه روابط خارجی برای جذب سرمایه ها و تکمیل زنجیره های تولید نفت و و منابع معدنی و جلوگیری از خام فروشی مورد توجه است.

* تاکید رئیسی بر اقتصاد مبتنی بر گفتمان اصلی انقلاب و مردم محوری
نماینده ستاد حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه تا زمانی که تفکر اقتصادی ما اصلاح نشود، نمی توانیم حوزه اقتصاد را درست کنیم ، گفت : اقتصاد ما بر مبنای گفتمان اصلی انقلاب که مردم محوری است، اداره نمی شود.
فرزادنیا عنوان کرد : هنوز در حوزه اقتصاد به بلوغ نرسیده ایم چون از گفتمان انقلاب گذشته ایم و اقتصاد تورم محور در دولت قبل و در دولت یازدهم رکود محور شده است اما رئیسی بر ظرفیت داخلی در حوزه اقتصاد تاکید دارد که دولت کنونی برای جذب هزاران میلیارد تومان سرمایه داخلی اقدام جدی انجام نداده است.
وی گفت : افزایش میزان اشتغال با استفاده از ظرفیت های داخلی و تخصیص منابع صندوق توسعه ملی و پرورش کارگزار اقتصادی نه کارگر پروری و توانمند سازی افراد برای کارآفرینی مورد توجه نامزد ماست.
وی گفت : اقتصاد مقاومتی نقشه راه و مبنای عمل او و حرکت برمولفه های اقتصاد مقاومتی با مدیریت صحیح و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه رئیسی است.
وی ادامه داد : باید برای تولید کنندگان کالاهای اساسی که با سلامت مردم سروکار دارند فرصت های اقتصادی مناسب فراهم شود و استفاده از شرکت های دانش بنیان و اقتصادی کردن فعالیت های اقتصادی متکی بر نخبگی علمی مردم ، جلوگیری از خام فروشی بویژه در صنایع نفتی و معدنی ، درون زا بودن اقتصاد و برون گرایی آن، رشد تولید داخلی و افزایش صادرات از جمله مبانی عمل می باشد.
وی اظهار کرد: بررسی و امکان افزایش یارانه نقدی سه دهک پایین جامعه ، امکان تولید اشتغال از فضای مجازی و خروج از اقتصاد تک محصولی و جذب سرمایه گذاری خارجی هم مورد توجه جدی است.
وی با تاکید بر تغییر دیدگاه مدیریت اقتصادی کشور افزود : سیاستگذاری های اقتصادی باید به سمت دغدغه های مردم برود و استقاده از هزارهزار میلیارد سرمایه مردمی در جامعه برای توسعه جامعه در عین آنکه استفاده از پتانسیل دیپلماسی عمومی در عرصه سیاست خارجی برای بهبود اقتصاد کشور هم باید مورد توجه قرار گیرد.
فرزاد نیا افزود : جلوگیری از فاصله طبقاتی مورد توجه رییسی است در دوبت خود ترمز ایجاد فاصله طبقات را می کشد،‌ ضمن آنکه بازگرداندن گفتمان انقلاب در سطح مدیریت کشور از برنامه های اوست به گونه ای که مدیرانی در راس دولت رئیسی قرار می گیرند که خاستگاهشان مردمی و انقلابی باشد و رسیدگی فرهنگی و بهداشتی و زیرساختی به امور حاشیه شهرها از جمله محورهای دیدگاه این نامزد است.
وی اظهارکرد: تعظیم شعائر زیارتی و کرامت بخشی به زائر امام رضا (ع) که امروز برای همه ملموس است و تسهیل امکان سفرها و زیارت در سطح کشور ،تاثیر پذیری و تاثیر گذاری مردم و مسئولان در سطح اجتماع هم مورد توجه جدی است.

*اقتصاد ایران نیازمند مدیریتی جهادی و جوان است /وعده ایجاد 5 میلیون شغل توهم نیست
نماینده ستاد قالیباف در خراسان رضوی هم گفت : با دولت پیر و خسته نمی شود اقتصاد کشور را اداره کرد در دولت مردم، با مدیریت جهادی قالیباف در سه حوزه از جمله اقتصاد برنامه ریزی منسجم شده که در این راستااستفاده از ظرفیت های تعطیل شده کشور و فعال سازی واحدهای تولیدی مد نظر است.
ترکاشوند راه اندازی ظرفیت های جدید درحوزه مزیت های محلی و منطقه ای و پرهیز از خام فروشی را از دیگر حوزه های مورد توجه دانست و افزود : در حوزه صنعت ساختمان که با 160 صنعت مستقیم سرو کار دارد، رکورد عمیقی ایجاد شده که باید از این حالت خارج شود و راه اندازی مسکن مهر می تواند این صنعت را فعال کند.
وی با بیان اینکه حوزه صنعت فناوری اطلاعات( آی تی ) ظرفیت های قابل توجهی در حوزه اشتغال و درآمد دارد که مغفول مانده و باید مورد توجه قرار گیرد ضمن آنکه مقابله با قاچاق سازمان یافته از ضرورت هاست و ایجاد پنج میلیون شغل با دولت جوان محقق می شود.
وی اضافه کرد : باید سیاست جایگزین واردات تغییر یافته و بر توسعه صادرات تمرکز کرده و به سمت تولید متناسب با نیاز بازار بین المللی رفت و دیوارهای تعرفه ای در دنیا برای صنایع؛‌ ظرفیت ها و مزیت های خودرا دارد که باید این امر برای حمایت از محصول داخلی محقق شود.
وی با بیان اینکه رسیدن به نرخ بیکاری زیر هشت درصد جزو مصوبات مجلس و برنامه ها ودست یافتنی است ، گفت : قالیباف به تناسب ظرفیت های کشور بر این امر تاکید دارد.
ترکاشوند عنوان کرد: دولت را باید به جوانان سپرد اما امروز مشکل ما مدیران میانی هستند که عمر مدیریتی آنان تمام شده و تحقق این مباحث را در ظرفیت خود نمی دانند و بازار سرمایه امروز به خاک سیاه نشسته و من خود در این بازار سرمایه داشتم و امروز از آن بازمانده ام.
وی با بیان اینکه وعده ایجاد پنج میلیون شغل قالیباف و یک میلیون شغل رئیسی دست یافتنی است و توهم نیست، اظهار کرد: ‌ رهبر معظم انقلاب برتولید و اشتغال تاکید دارند و این نشان می دهد دولت های قبلی نتوانسته اند در این زمینه موفق باشند.
ترکاشوند افزود : تحقق این امر نیازمند یک مدیریت جهادی است که با همان سبک و سیاق دفاع مقدس وارد عرصه شود در حالی که دولت روحانی نیز در راستای همان دولت های گذشته عمل کرده است.
وی با بیان اینکه رقابت درون گفتمانی بین ما ، رئیسی و میرسلیم وجود ندارد و هر کدام پیروز شوند برای ما و انقلاب مبارک است، گفت : اگر خارج از این سه نفر هم فردی انتخاب شود بازهم مبارک است زیرا مشروعیت آن از رای مردم و تنفیذ مقام معظم رهبری است.

**حوزه فرهنگ
تلاش در جهت تعالی فرهنگ ایرانی و اسلامی
عضو شورای راهبردی ستاد مرکزی دکتر روحانی در استان خراسان رضوی در این حوزه معتقد است : تلاش دولت در تعالی فرهنگ ایرانی و اسلامی، رویکردی برای کاربردی کردن این مفاهیم و عناصر فرهنگی در سطح بین المللی و ارتقای ارزش ها بوده چنانکه توجه به حوزه هنر و سینما بعد از شرایطی که هنرمندان در دولت قبل طی کردند خود بیانگر این رویکرد می باشد.
ابراهیم بای سلامی افزود: در بحث اجتماعی هم رویکرد دولت روحانی بر پذیرش همه اقوام وگروه ها بر اساس فلسفه ایران شهری بوده و معتقد است ایران از اقوام و گروه های مختلف تشکیل شده و عزت آنها باید حفظ شود و تا حد زیادی به این امرپرداخته شده و امروز در یک مشارکت محلی گسترده از دولت و منافع ملی حمایت می کنند.
وی عنوان کرد : دولت روحانی بحث اقتصاد فرهنگ را نیز محور تمرکز خود قرار داد و تشکلی در این زمینه در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کرد تا رویکرد اقتصادی به تعالی فرهنگ تقویت شود.
وی توضیح داد: معتقدیم سفره ای که نان ندارد، جمع می شود بدین مفهوم که اگر قشر فرهنگی جامعه نتواند مبانی متعالی فرهنگ را به اقتصاد پیوند زند و به دامن جامعه آورده و مشارکت مردم را برانگیزاند دچار مشکل می شود ودر واقع دانایی موجود در عرصه فرهنگ و هنر به توانایی منجر نمی شود.
وی افزود: این رویکرد به طور بسیار قوی در دولت کلید خورد و مورد استقبال هنرمندان قرار گرفت و جلسات مشترکی بین بانک ها وهنرمندان برگزار شد و همایش های مختلف با راهبردهای مشخص که تجلی آن دربرنامه هنر و توسعه بود، نمود یافت و این این رویکرد می تواند معیشت هنرمندان و فعالان فرهنگی را سامان دهد و وضعیت را بهبود بخشد و درآینده هم ادامه می یابد.
وی ادامه داد: در عرصه علم هم بویژه در حوزه علوم انسانی امروز کم کم به اجتهاد علمی در ابعاد مختلف آن نزدیک می شویم و راهکارهای خیلی مشخصی هم برای برنامه ها و نیز راهبردهای توسعه کشور از سوی دانشگاهیان و صاحب نظران ارائه می شود.
وی گفت: در برخی از رویکردهای جدید که به ساختار اجتماعی ، تولید و اقتصاد برمی گردد از جمله صنعت گردشگری در بعد نظریه ،راهبرد و برنامه ریزی، موفقیت هایی داشتیم و با تقویت انجمن های علمی در دولت یازدهم ، بنیان رویکرد تخصصی و کارشناسی به مسائل، تقویت شده تا عقلانیت به معنای واقعی بر امور با استفاده از تنکنیک های علمی و رویکردهای جدید و آخرین دستاوردها حاکم شود.
به گفته وی ، در حوزه فضای مجازی و استفاده از دولت الکترونیک دولت موفقیت خوبی داشته و توانسته از علوم پایه و مباحث مبتلابه جامعه استفاده مناسبی نماید اما هنوز زمینه بیشتری برای توسعه فضای علمی و دانشگاهی کشور وجود دارد.
وی افزود : روحانی به مدیریت ورزشی نیز توجه خاصی داشته و پیروزی های مکرر تیم های ملی مثل کشتی و فوتبال و سایر رشته ها نشانگرعزم جدی برای انسجام و تقویت توان کشور در این حوزه است تا ورزش قهرمانی و نیز همگانی توسعه بیشتری یابد .
وی با بیان اینکه در این حوزه از بهترین متخصصان کشور استفاده شده و شوراهای مشورتی و گروه های مختلف کاری نتیجه دستاوردهای علمی را دراختیار دولت قرار می دهند، اظهار کرد : رویکرد عقلانی به مسائل اهمیت بسیار زیادی دارد اما برخی رفتارهای عام گرایانه که ادعاست کشور را تخریب می کند .
وی اضافه کرد : ابهام در مفاهیم اقتصادی و اجتماعی و طرح برخی مباحث بدون آنکه برای آن شاخص ها و قابلیت های ارزیابی مشخصی ارائه شود موجب سردرگمی در سیاست گذاری و برنامه ریزی و مدیریت اجرایی کشور می شود.

*هنر در تراز جمهوری اسلامی با سیاست های فرهنگی کلان باید محقق شود
رئیس ستاد میرسلیم در خراسان رضوی هم، سابقه این نامزد در تدوین سیاست های فرهنگی در مجمع تشخیص مصلحت نظام را یادآور شد و گفت : امروز او بر این اعتقاد است که اگر در مقام اجرا قرار گیرد هنر در تراز جمهوری اسلامی را با اجرای این سیاست ها ارائه و ترویج دهد.
آرین منش اظهار کرد : طرح ایجاد کانون های فرهنگی و هنری در استان ها و شهرستان ها آن زمان که وی در وزارت ارشاد مسئولیت داشت اجرایی شد زیرا معتقد است توسعه هنر باید توسط خود مردم باشد و ما فقط می توانیم زمینه ها را ایجاد کنیم .
وی گفت: سیاست این نامزد ریاست جمهوری مشارکت مردم در عرصه های فرهنگی بر مبنای دیدگاه ها و رهنمودهای فرهنگی مقام معظم رهبری است و با توجه به اینکه چهار سال مشاور رهبر انقلاب بوده، به خوبی می تواند آراء ایشان را در این حوزه پیاده نماید.
وی با بیان اینکه میرسلیم معتقد به وجود آسیب هایی در بدنه جامعه است و آسیب پذیری و تهاجم فرهنگی را باور دارد، گفت : از این رو تاکید دارد باید برای این امر، شروع به برنامه ریزی فرهنگی کنیم ؛ نظام آموزش و پرورش باید جایگاه واقعی خود را بیابد و دانشگاه های استقلال علمی پیدا کنند و پویایی بیشتری داشته باشد.
وی گفت : در عین حال در حوزه فرهنگ باید به نهاد خانواده که در جامعه ما آسیب دیده توجه شود چرا که معضل طلاق،‌ خانواده و جامعه رامتاثر کرده و شاخص های طلاق در کشور روند فزاینده دارد، لذا تحکیم بنیان خانواده از محورهای مورد توجه و تاکید این نامزد است.
وی افزود: در این میان توسعه گردشگری به عنوان بستری مناسب برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی است در عین آن مهمترین زمینه برای ایجاد درآمد و اشتغال بر اساس شرایط و ظرفیت های کشور محسوب می شود.

*حوزه فرهنگی نیازمند حرکت جهادی است
نماینده ستاد رئیسی در خراسان رضوی هم گفت: برای اداره دولت ها نیاز به برنامه داریم ، نقد کردن ابتدای همدردی است و رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است وباید با برنامه وارد عرصه شود.
فرزادنیا گفت : تمامی دولت های گذشته را نمی توان سفید یا سیاه مطلق دید و اینکه بگوییم دولت روحانی سیاه است نمی خواهیم آخرت خود را به دنیای بقیه بفروشیم، دولت دکتر روحانی مثل دولت های قبل دارای نقاط قوت و ضعفی بوده است الان بحث آن است که برای بهتر شدن اوضاع کشور چه کنیم .
وی گفت: سرکشی به روستاها اقدام خوبی بود که در دولت دهم انجام می شد اما در دولت یازدهم ادامه نیافت ، در حالی که حضور رئیس جمهور در دورترین نقطه کشور و دریافت مسائل و معضلات مردم در قالب نامه و پیگیری آن خود به رعایت عدالت و توازن در توجه و تمرکز به نقاط مختلف کشور کمک می کرد.
وی افزود: دید جهادی که رهبر انقلاب مطرح می کند و دفاع مقدس نمود عینی و واقعی آن بود در هیچ یک از دولت های ایران وجود نداشته است ، و از جمله نقدها آن است که چرا فرهنگ جهادی که در دفاع مقدس شکل گرفت و بعد از آن در حوزه علمی هم حاکم بود ، در عرصه اقتصاد و سیاست و فرهنگ ایجاد نشد.
وی گفت : میرسلیم بعنوان نامزدی که طی دولت های مختلف در عرصه حضور داشته بویژه در حوزه فرهنگ ، امروز باید پاسخکو باشد چرا در حوزه فرهنگ این امر محقق نشد .
وی با بیان اینکه جامعه دارای سه بخش اقتصاد، سیاست و اجتماع و متشکل از علم و اخلاق و ایجاد کننده علم ، تمدن و نظم است ، افزود : فرهنگ،عامل توجیه گر عملکرد و رفتار مردم و دولت است اما این فرهنگ در جامعه ما دچار اشکال است و باید پاسخ دهند چرا در عرصه فرهنگ نتوانسته اند فرهنگ اشتغال را برای مردم تشریح کنند و مردم و ظرفیت آنان را برای اشتغال به کار گیرند.
وی عنوان کرد : در همین دولت که شخصیت های امنیتی حوزه فرهنگ آن را اداره می کنند و می خواهند اقتصاد فرهنگ را جمع کنند کدام بندهای اصل 44 را اجرا کردند و چرا قانون هدفمندی یارانه ها را اجرا نمی کنند، آیا این حکمت است که در عرصه پر آشوب منطقه چند سفارتخانه مهم ما بدون سفیر اداره شود آیا این عزت است که بعد از ماهها بعد از برجام هنوز پول ایران در عمان نگهداری شود ؟

*بدون تامین نان و معاش مردم سخن از فرهنگ و حل مسائل فرهنگی گزاف است
نماینده ستاد قالیباف هم گفت : تا زمانی که نتوانیم نان و معاش مردم را تامین کنیم صحبت از فرهنگ و حل مشکلات فرهنگی ، دینی و مذهبی گزاف است.
ترکاشوند گفت : امروز سینما، موسیقی ، تئاتر و هنرهای مفهومی ما در تراز انقلاب نیست چنانکه تولیدات ما متناسب با بازار بین المللی است و امری مطلوب می باشد اما تناسبی با فرهنگ ما ندارد.
وی اظهار کرد : درحوزه سینما در این دولت ما دوبار اسکار گرفتیم که جای قدردانی دارد اما می شود تولیدات فرهنگی داشت که هم دارای محتوای بالا و هم دستاوردهای بین المللی داشته باشد .
وی عنوان کرد : فرهنگ یک پروسه است و قائل به زمان نیست و مردم آن را پیش می برند و در این میان هر جا دولت ها مستقیم بدان ورود کرده و اداره آن را دست گرفته اند، شکست خورده است در حالی که شاهدیم فرهنگ عاشورا قرن ها و قرن هاست استوار مانده زیرا مردمی است و هیچگاه نیز حذف نمی شود.
وی تصریح کرد: در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به عنوان یک مجموعه مدیریتی و حاکمیتی وجود و حضور داشته باشد ضمن آنکه اگر اقتصاد را با فرهنگ پیوند و گره نزنیم به طور قطع به نقاط شفاف نمی رسیم زیرا باید از این فرهنگ درآمد تولید شود تا بتواند به وظایف و کارکردهای خود عمل نماید.
نماینده ستاد قالیباف در خراسان رضوی هم گفت : در حوزه علمی هم رهبر انقلاب از وضعیت پیشرفت علم در اواخر دولت قبل و نیز کنونی اعلام نارضایتی کردند که نشان می دهد که پیشرفت علم وضعیت خوبی ندارد و به جای آنکه بتن را در تولید به کار بریم به قلب رآکتور می ریزیم و این پیشرفت علمی نیست که منکوب کردن آن است.
وی عنوان کرد : ظرفیت های علمی کشور بالاست اما از آن استفاده نمی کنیم و بخشی از ظرفیت های جوانان ما در حوزه هسته ای خانه نشین شد که این وضعیت کمک به پیشرفت علم نیست.
وی افزود: توجه به حوزه ورزش قهرمانی برای ارتقا و کمک به احساسات ملی گرایانه، به طور قطع لازم است و باید تقویت شود اما می توان پول های هنگفتی که در فوتبال می شود را در چندین رشته دیگر از جمله کشتی ومانند آن هزینه کرد تا شگفتی ها خلق شود.
وی در عین حال توسعه ورزش همگانی را ضروری دانست و افزود : تا کنون این امر که هم به سلامت و توسعه ورزش کمک می کند و نیز در ورزش بانوان بسیار ضعیف ترعمل شده و مغفول مانده است.
ترکاشوند افزود : کارنامه قالیباف نشان داده که از دوره جنگ تا امروز فردی جهادی است و بر جوان گرایی تاکید دارد و امروز چاره ای جز استفاده از ظرفیت عظیم جوانان نداریم زیرا مسیر پیشرفت از جوانان است.
1906/6012خبرنگار : فاطمه یوسفی ** تنظیم کننده:: علی حیدر شاه حسینی**انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.